Author Topic: Eindelijk SATB compleet!  (Read 4653 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
Eindelijk SATB compleet!
« on: 23 January 2022, 13:08:26 »
Sinds kort eigenaar van een Jupiter JBS-993 baritonsax.

Kon hem eerst op m'n gemak uitproberen (overgenomen van m'n broer, heeft hem nieuw gekocht en er feitelijk nooit op gespeeld). Aan het begin wel schrikken. Dacht dat het niets voor mij was, maar met het juiste mondstuk was de fun er opeens. Echt superleuk!  :D

Nog laten checken door een pro barispeler (die dus ook nog een Berg Larsen 115 2 sms mondstuk voor me had liggen), en hij was er behoorlijk enthousiast over!

Onder sommigen heeft Jupiter een slechte naam, wat volgens mij is gebaseerd op ervaringen met de toeters die ze lang geleden maakte, maar ik weet uit ervaring (m'n alt en tenor zijn ook van Jupiter) dat de nieuwere saxen echt heel goed zijn.

Heb nog een weg te gaan voordat ik het ding onder de knie heb, maar hier een klein geïmproviseerd rifje:

<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/YEqDNdZ9djg?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Eindelijk SATB compleet!
« Reply #1 on: 23 January 2022, 17:40:04 »
Leuk zeg, dat je enthousiast bent geworden. Ik speel(de) op een ebonieten mondstuk van Yanagisawa; een tip 9 met daarop een BARI riet H. Ik kreeg altijd complimenten over mijn geluid.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 25 January 2022, 12:03:10 »
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.. Als ik ooit mijn Grassi bari ga vervangen staat Jupiter ook in het te proberen lijstje

Mooi setje zo

En wat Jupiter betreft, ik heb ervaring met een JAS 767
prima toeter, heerlijke respons, maar ben toch bij mijn Martin gebleven.
Wel een klein beetje spijt van dat ik hem weg heb gedaan, geeft dan toch iets meer mogelijkheid als je op zoek bent naar een wat modernere toon (al kan dat ook probleemloos op een The Martin natuurlijk).

Ik heb hier nu een STS-787 tenor liggen die nog "even" nagekeken moet worden (blubberende lage D en lager, dus zal wel ergens een lek zitten), maar ook die is veelbelovend
Als ik een modernere tenor uit de JTS 7 of hoger serie "voor weinig" zou kunnen kopen zou ik niet twijfelen.

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #3 on: 06 February 2022, 10:13:00 »
Leuk zeg, dat je enthousiast bent geworden. Ik speel(de) op een ebonieten mondstuk van Yanagisawa; een tip 9 met daarop een BARI riet H. Ik kreeg altijd complimenten over mijn geluid.

Dat klinkt best wel als een zware set-up, tip 9, riet hard. Ik kan me niet voorstellen hoe ik dan de lage tonen moet spelen.

Klopt het dat met een licht riet het lastiger is om de hoge tonen te spelen?

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #4 on: 06 February 2022, 10:41:42 »
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.. Als ik ooit mijn Grassi bari ga vervangen staat Jupiter ook in het te proberen lijstje

Mooi setje zo

En wat Jupiter betreft, ik heb ervaring met een JAS 767
prima toeter, heerlijke respons, maar ben toch bij mijn Martin gebleven.
Wel een klein beetje spijt van dat ik hem weg heb gedaan, geeft dan toch iets meer mogelijkheid als je op zoek bent naar een wat modernere toon (al kan dat ook probleemloos op een The Martin natuurlijk).

Ik heb hier nu een STS-787 tenor liggen die nog "even" nagekeken moet worden (blubberende lage D en lager, dus zal wel ergens een lek zitten), maar ook die is veelbelovend
Als ik een modernere tenor uit de JTS 7 of hoger serie "voor weinig" zou kunnen kopen zou ik niet twijfelen.

Heb nu ongeveer 10 jaar een Jupiter alt JAS 769 RB, en zo'n zelfde type tenor. Toen nieuw gekocht. Vooral de alt heb ik heel veel gebruikt en speelt nog steeds als nieuw. Nooit geserviced. Ben er erg over te spreken.

The Martin heeft toch best legendarische bari's? Of zijn die allemaal met lage Bb? Persoonlijk vind ik een lage A toch wel een must, al is het maar voor de looks.  ;D Qua sound schijnen er wel voordelen te zitten aan een lage Bb bari's. Ik moet me er nog in verdiepen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #5 on: 07 February 2022, 20:40:02 »
Martin heeft 1  type bari met lage A, de Magna...

Heel, heel, heel soms komen ze langs op het web. Helaas niet de financiele middelen ervoor.
Dus ik doe het nu lekker op een Grassi.