Waarom ben ik veranderd van mondstuk...

... Gewoon niet echt tevreden over het geluid. Ik hoor/lees dat de mondstuk een drastisch verschil in geluid maakt. Ik had hier geen ervaring mee, dus gewoon proberen. Zoals al gezegd had ik verschillende geprobeerd waaronder ook een selmer een paar meyers en lebayle.
En inderdaad wat zit er een verschil tussen de verschillende mondstukken, ieder mondstuk heeft een totaal verschillende klank.
Ik speelde dus ook op de standaard meegeleverde 4c mondstuk en ya, hij speelde. Ik had wat problemen met het bijv. van de "D" met oktaaf maar "GIS" zonder oktaaf (zonder aanzetten). Veel gepiep, niet gelijk het noot pakken, hoe leg je dat uit, net als of er vertraging in zat. Ik legde als beginneling dan ook de schuld bij mijzelf, en ik zal echt wel bijgedragen hebben tot het probleem.
Wat mij gelijk opviel bij alle geprobeerde monstukken, ik pakte die noot in 1 keer zonder problemen. Het aanzetten ging ook gemakkelijker, vooral die stukken waar opvolgend snel aangezet moet worden had ik de neiging iets achter de maat te gaan lopen, ook dit probleem is weg...
Wat er ook bijgedragen zal hebben is dat ik met een stuk lichtere riet ben gaan spelen op mijn 4c speelde ik met een Vandoren V16 3,5 nu op mijn Jody speel ik op een Vandoren Java 2,5, dus ook een aardige stap.
Ik hoor je al denken.... een beginneling op een 3,5 riet... mischien klopt het dat het niet hoort maar ook dat deed ik vanwege het geluid, gewoon een iets vollere geluid.
In ieder geval, waarom de Jody en niet de andere gekozen? De Selmer viel relatief snel af, wel een volle toon maar de bite waarover je het heb was stukken minder, lijkt mij iets meer voor de kassieke markt, en tussen de andere, ya, wat bevalt je, de meyers vond ik ook wel lekker, iets minder edge/bite dan de Jody.
In ben blij dat ik de stap heb gemaakt, sommige problemen die ik had tijdens het spelen zijn volledig weg, andere zijn drastisch verminderd, en natuurlijk het geluid.... man wat een verschil.....
Nu alleen nog beter leren spelen
Groetjes
John