Author Topic: Nieuw Mondstuk  (Read 3139 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline John G

• Member
  • *
Nieuw Mondstuk
« on: 01 June 2006, 15:16:12 »
Na lang te hebben uitgesteld toch maar een nieuwe mondstuk gekocht. Na veel te hebben geprobeerd is de keuze gevallen op de Jody Jazz HR (7M). Wat speelt dat ding toch gemakkelijk....... en een lekker geluid. Het enigste probleem was een passende lignature vinden, de mondstuk is wat dikker dan de gemiddelde, maar ook dat was gelukt.

Ik heb naar mijn gevoel heb ik een kompleet andere sax. positief bedoeld natuurlijk .....  :smt023

Groetjes
John
Maybe... Someday.... I\'ll be able to play (beter) \":)\"

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 01 June 2006, 16:14:03 »
Tof John, altijd leuk als je zoektocht goed uitpakt. Op wat voor sax speel je ermee en hoe zou je het geluid omschrijven behalve lekker. Ik ben zelf nog op zoek naar een warm of donker mondstuk voor mijn alt. Heb een voorkeur voor een Morgan C, maar wil ook en Link HR gaan proberen, denk met een relatief kleine tip, zodat met een zwaarder riet er misschien toch een klassiekere klank uitkomt. Hoor wel goede dingen over de Jody, ook in combinatie met mij oude Aristocrat, maar dan niet voor een klassieker geluid.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #2 on: 01 June 2006, 16:53:26 »
Leuk John, ik wist niet eens dat ze die verkochten hier in Nederland dacht altijd in Amerika via internet ofzo. Je leest er wel veel over op het Sax On The Web forum. Wat voor ligature/rietenbinder heb je erop zitten?

En CBone, probeer eens een metalen Yanagisawa mondstuk, die klinkt ook erg mooi. Toch met een warm geluid.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline John G

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 01 June 2006, 17:53:26 »
Ik speel op een JAS-769 (Jupiter dus)..... en hoe omschrijf je het geluid..... hmmmmm........

In de lagere bereik, vol en donker.... in het hoger bereik.... toch een beetje vel zonder dat ie schel wordt... je kunt dus toch in het hogere bereik toch aardig scheuren. De lignature is van Rovner.

Ik heb em bij Saxofoonwinkel in Deventer gekocht Daan, gewoon op vooraad dus en de HR die ik heb is nog heel schappelijk geprijst ook.

Groetjes
John

Offline John G

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 02 June 2006, 08:07:36 »
Waarom ben ik veranderd van mondstuk...???...  Gewoon niet echt tevreden over het geluid. Ik hoor/lees dat de mondstuk een drastisch verschil in geluid maakt. Ik had hier geen ervaring mee, dus gewoon proberen. Zoals al gezegd had ik verschillende geprobeerd waaronder ook een selmer een paar meyers en lebayle.
En inderdaad wat zit er een verschil tussen de verschillende mondstukken, ieder mondstuk heeft een totaal verschillende klank.
Ik speelde dus ook op de standaard meegeleverde 4c mondstuk en ya, hij speelde. Ik had wat problemen met het bijv. van de "D" met oktaaf maar "GIS" zonder oktaaf (zonder aanzetten). Veel gepiep, niet gelijk het noot pakken, hoe leg je dat uit, net als of er vertraging in zat. Ik legde als beginneling dan ook de schuld bij mijzelf, en ik zal echt wel bijgedragen hebben tot het probleem.
Wat mij gelijk opviel bij alle geprobeerde monstukken, ik pakte die noot in 1 keer zonder problemen. Het aanzetten ging ook gemakkelijker, vooral die stukken waar opvolgend snel aangezet moet worden had ik de neiging iets achter de maat te gaan lopen, ook dit probleem is weg...
Wat er ook bijgedragen zal hebben is dat ik met een stuk lichtere riet ben gaan spelen op mijn 4c speelde ik met een Vandoren V16 3,5 nu op mijn Jody speel ik  op een Vandoren Java 2,5, dus ook een aardige stap.

Ik hoor je al denken.... een beginneling op een 3,5 riet... mischien klopt het dat het niet hoort maar ook dat deed ik vanwege het geluid, gewoon een iets vollere geluid.

In ieder geval, waarom de Jody en niet de andere gekozen? De Selmer viel relatief snel af, wel een volle toon maar de bite waarover je het heb was stukken minder, lijkt mij iets meer voor de kassieke markt, en tussen de andere, ya, wat bevalt je, de meyers vond ik ook wel lekker, iets minder edge/bite dan de Jody.

In ben blij dat ik de stap heb gemaakt, sommige problemen die ik had tijdens het spelen zijn volledig weg, andere zijn drastisch verminderd, en natuurlijk het geluid.... man wat een verschil.....

Nu alleen nog beter leren spelen   :D

Groetjes
John

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 02 June 2006, 11:00:10 »
Quote from: "SaxRookie"

1.Op mijn Jupiter zit een 4c en ik ben ook van plan eens te kijken of een ander mondstuk een optie zou kunnen zijn. Maar het moet dan wel echt een duidelijk verschil zijn met de 4c, zowel in sound als in de 'bite'.

2.Overal lees ik dat als je net begint, zoals ik (inmiddels is een half uurtje per dag een uurtje geworden :) ) beter een Selmer C* kunt gebruiken, maar is dat niet gewoon een kwestie van smaak?

3.Of zou het verstandiger zijn eerst een tijdlang met het bijbehorende mondstuk te spelen?

Voorop gesteld dat je moet spelen op iets waar je jezelf lekker bij voelt en dat een mondstuk gelukkig een zeer pesoonlijke keuze is, is een ander mondstuk ook niet altijd een zaligmakende oplossing.

1. Je zoekt een duidelijk verschil in sound, dat is makkelijk te vinden, maar weet je ook al hoe anders, verbetering van je techniek zal je ook al een andere sound opleveren met hetzelfde mondstuk. Denk aan open ontspannen keel etc.

2. Zeker als je net bent begonnen is de C* gewoon een hartstikke goed mondstuk, een mondstuk waar je lang mee vooruit kan en waar je misschien zelfs wel nooit op uitgeleerd bent. Natuurlijk is er ook de smaak kwestie, maar niet voor niets zie je dat dit mondstuk nagenoeg de standaard is. Waarschijnlijk omdat het gewoon een goed mondstuk is, klanktechnisch in orde, zeker voor je klankontwikkeling, kortom een mondstuk waar je lang mee vooruit kan. Er zullen ongetwijfeld meer van dit soort mondstukken zijn, maar de C* heeft voor dit doel terecht de meeste voorkeur en belangstelling.

3. Ook mogelijk, ontdek eerst hoever je ermee komt, of je moet er echt bedenkingen bij hebben, maar dat kan je het beste met je leraar bespreken, die werkt samen met jou ergens naartoe en die merkt alles van je vorderingen en waar het aan schort.

Hier is veel over te zeggen en ik zou ook graag Pieter zijn mening hierover lezen. Buiten kijf staat natuurlijk wat wil jezelf en waar voel je je pretiig bij en andere mondstukken proberen kan altijd, is ook leuk om te doen, zeker als je ineens een mondstuk tegenkomt waarvan je denkt 'dit is 'm'. Maar voorlopig kan je denk ik nog wel vooruit en met een C* kan je nog heel lang vooruit. Suc6 met je zoektocht, keuze in overvloed in ieder geval.  :D

Ik geef ook volmondig toe dat ik het gevoel erg goed ken van 'wat zou een ander mondstuk doen', heb er genoeg geprobeerd (niet gekocht), ben echter erg lang bij mijn C* gebleven. En die gaat ook niet weg en staat nog regelmatig op mijn alt.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #6 on: 02 June 2006, 15:51:21 »
Wat voor type Rovner heb je dan :) .
Wat een groot verschil hé, één zo'n onderdeel. In het begin dacht je dat alleen de saxofoon het geluid produceerd maar later weet je niet beter dat het aan je set up ligt en vooral aan de bespeler ook (die wordt ook wel vergeten bij sommige mensen!...[/i])

Ik ben zelf begonnen met de saxofoon op sopraan op een Yamaha 4C mondstuk (Ik begon 23 of was het nou 22  :? januarie 1999 met les). Ik kan zelf geen beter beginners mondstuk opnoemen. Maar voor lange periode zou ik toch eerder voor een Selmer C* kiezen... Ik speel niet zo veel sopraan maar ik speel nog steeds op dat Yamaha mondstukje die erbij zat.

Maar er zijn ook zooooo veel verschillende mondstukken, om niet goed van te worden  :shock: , denk maar alleen al aan de verschillen van dremples, kamers enz. enz. (de vorm heeft dus het meeste invloed, maar ook het metaal). Dat geldt trouwens ook voor een hals...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."