Author Topic: mondstukken  (Read 3459 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jupialto

• Member
  • *
mondstukken
« on: 11 June 2006, 12:20:28 »
Lui,

Binnenkort ga ik naar het buitenland (goh!!) en verwacht mijn weg te gaan zoeken op de verschillende in- en uitheemse markten waar ik mogelijk tegen leuke hebbedingetjes aanloop zoals mondstukken.

Hoe kan ik nu in 1 oogopslag zien of ik te maken heb met een mondstuk voor een klarinet dan wel voor een sax (alt of tenor)?

Graag jullie expertise!!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 11 June 2006, 12:50:29 »
Als er zo'n stuk kurk aan zit is het zkr voor klarinet. Maar controleer wel of het mondstuk wel goed is... Dat is trouwens bij morderne mondstukken ook zo. Of de rails even dik zijn (die zijkanten). Want aan een slecht monstuk heb je natuurlijk helemaal niets, dan zou je hem moeten sturen om te repareren en dat is ook niet goedkoop, en vervolgens maar afwachten of het resultaat er naar is of hij uberhaupt beter gemaakt kon worden...

Netzoals oude saxofoons kunnen oude mondstukken ook een hele hoop waard zijn. Wie weet vind je opeens een goeie Guardala  :) . Je moet het dan wel natuurlijk proberen te ontsmetten, laatst had ik even een oud mondstukje onder de kraan gehouden, en wat een stank ervan af kwam ik ging bijna over mijn nek ervan.... Dus snel in een glaasje lauw/koud water met azijn (wel ebonieten mondstukken). Hij was trouwens wel verkleurd. Maar als je zomaar mondstukken gaat kopen, denk wel dat de vorm het belangrijkste is en niet het materiaal wat veel mensen denken.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Red Hot Willie Pepper

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 11 June 2006, 22:46:53 »
Quote from: "Daan"
Dus snel in een glaasje lauw/koud water met azijn (wel ebonieten mondstukken). Hij was trouwens wel verkleurd.

Dus beter maar géén azijn erbij. Zeker als het een eventueel oud mondstuk is, is het toch zonde om het zo te laten verkleuren!

Ik heb het ook gehad na de 'tip' in een eerder topic.. Leek me wel geschikt om het mondstuk van de tenor die ik van de vereniging heb eens goed schoon te maken.
Die is nu dus ook helemaal bruinig ipv mooi zwart.. Gelukkig was het niet zo'n bijzonder gevalletje en speelt ie er niet minder om.
[size=75]saxofoon in de koffer.. wat klopt er niet?[/size]

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #3 on: 12 June 2006, 11:14:55 »
Quote from: "Red Hot Willie Peppers"
Dus snel in een glaasje lauw/koud water met azijn (wel ebonieten mondstukken). Hij was trouwens wel verkleurd.
Dus beter maar géén azijn erbij. Zeker als het een eventueel oud mondstuk is, is het toch zonde om het zo te laten verkleuren!

Ik heb het ook gehad na de 'tip' in een eerder topic.. Leek me wel geschikt om het mondstuk van de tenor die ik van de vereniging heb eens goed schoon te maken.
Die is nu dus ook helemaal bruinig ipv mooi zwart.. Gelukkig was het niet zo'n bijzonder gevalletje en speelt ie er niet minder om.

Juist wel vind ik, die onderwerp over die tip had ik trouwens gestart. Het is toch een oud mondstuk, dus schoon maken tenzij je het 'mooi zwart' wilt hebben dan moet je er natuurlijk niets aan veranderen (tenzij er kalk op zit enz.) maar je moet niet vergeten dat er dan nog steeds bacterien erop zitten. Dus dat je gewoon een mondstuk een oude niet schoon maakt terwijl een ander of meerdere! mensen er op geblazen hebben waarvan je misschien niet eens wilt weten wat er allemaal op zit, ik niet in ieder geval  :-# . Maar wel sorry voor je mondstuk, bij mijn 'monderne' mondstukken zijn ze nog niet verkleurd terwijl ik ze wel vaak schoon maak!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 12 June 2006, 14:44:42 »
maar je moet niet vergeten dat er dan nog steeds bacterien erop zitten. Dus dat je gewoon een mondstuk een oude niet schoon maakt terwijl een ander of meerdere! mensen er op geblazen hebben waarvan je misschien niet eens wilt weten wat er allemaal op zit

Ik wil ook helemaal niet zeggen dat je een mondstuk niet schoon moet maken. Zeker bij een tweede- of meerderehands mondstuk is het aan te raden inderdaad, maar dat kan vast ook wel met een iets minder agressief middeltje dan azijn!
Welke alternatieven er worden genoemd in het andere topic weet ik zo niet, ik kan het ff niet terugvinden. Iemand een simpel afwaswatertje (voordat je met de vaat begint) al eens geprobeerd?

bij mijn 'monderne' mondstukken zijn ze nog niet verkleurd terwijl ik ze wel vaak schoon maak!

Maar maak je die dan telkens met een azijnmengsel schoon?? Als je na iedere keer spelen je mondstuk goed schoon en droog maakt, is dat redelijk overbodig lijkt me en vast niet beter voor het materiaal..

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 12 June 2006, 15:49:24 »
[Ik heb het ook gehad na de 'tip' in een eerder topic.. Leek me wel geschikt misschien niet eens wilt weten wat er allemaal op zit, ik niet in ieder geval  :-# . Maar wel sorry voor je mondstuk, bij mijn 'monderne' mondstukken zijn ze nog niet verkleurd terwijl ik ze wel vaak schoon maak![/quote]

Waarmee maak jij ze dan schoon? Alcohol? Of een home-brewn mengsel?
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #6 on: 12 June 2006, 17:32:07 »
Ik maak hem altijd schoon met water en azijn (gewoon keukenazijn). In een glas met water (let op wel kout of lauw) en dan een scheutje azijn erbij. Dat doe ik minstens elke maand denk ik. Maar ik maak mijn mondstuk altijd heel schoon met afdrogen enz. ook wel afspoelen net zoals me rietjes. Hierdoor is nooit verkleuring ontstaan bij mijn moderne mondstukken (2 mondstukken), terwijl ik laatst dat deed bij een heel oud mondstuk die vervolgens verkleurd werd...

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 12 June 2006, 20:02:13 »
Wellicht zijn de huidige mondstukken van een rubbersoort wat beter bestand is tegen zure middeltjes als azijn, waardoor ze niet of minder verkleuren.
Maar dit is maar een gedachte.

@ jupialto: Om eerlijk te zijn maak ik mijn mondstukken doorgaans niet verder schoon dan na iedere keer spelen ze met een wisser goed droog te maken en een enkele keer nog wat extra afspoelen met lauw water onder de kraan.
Behalve dan die ene keer die mij slecht is bevallen...