De discussie op zich, over simpele of moeilijke muziek, en goede of slechte techniek ken ik al langer dan vandaag... Ik denk dat dat een beetje een strijd is tussen publiek en muzikanten.
Aan de ene kant zijn er muzikanten met een echte passie voor muziek, zoals Metheny, die muziek tot perfectie willen brengen.
Aan de andere kant heb je de wat mindere goden (zoals al genoemd, Kenny G, Frans Bauer... Nirvana lijkt me ook een goed voorbeeld, en vast nog veel meer), die niet beter willen of kunnen spelen, maar wel weten hoe ze een publiek voor zich kunnen winnen.
Dat publiek is grotendeels niet-muzikanten, die niet getraind zijn, en niet zo gauw horen of iets vals is, en het verschil tussen een pentatonische ladder of een harmonische mineur niet weten... en daar ook niet in geinteresseerd zijn.
Die luisteren heel 'puur' naar de muziek... Dingen als emotie, groove, vibe, swing etc, dat herkennen ze wel.
Ik dacht dat je het daar over hem had, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen...
Tsja, ik wou alleen aangeven dat het voor Metheny makkelijk is om andere muzikanten onderuit te halen. Bijna iedereen is toch minder dan hij, op wat voor vlak dan ook. Behalve populariteit/verkoopcijfers dan.
Ik vind het dus vooral een beetje jammer van Metheny dat hij zo reageert.
Ja dat zou zeker kunnen.
Ik denk ook dat het een kwestie van smaakverschillen.
De één vind dit mooi de ander weer heel wat anders.
En daarop oefenen ze dan en zijn ze (meestal) getalenteerd in...
En natuurlijk het oefenen de één oefent veel meer dan de ander, met andere woorden je wordt niet voor niets op het conservatorium aangenomen.
Dat is nou zo leuk van die mensen, die kunnen echt zo veel dingen spelen niet alleen omdat ze talent hebben natuurlijk maar omdat ze ervoor gaan en dus hun best hebben gedaan om dat niveau te bereiken.
Ik denk dat Kenny G. het ook echt slim aanpakt...
En ja ik vind Songbird mooi, ik vind ook muziek mooi waarbij het covers zijn.
THE ESSENTIAL KENNY G - In Stores NOW!
The Essential Kenny G pays tribute to the biggest-selling instrumental musician and biggest-selling jazz musician of the modern era with the most extensive collection of his career!
With his warm and wonderous tone and texture, Kenny g is the Gentleman of Jazz.
Dat hij live niet goed zou kunnen improviseren, neem ik maar aan. Dat is trouwens geen schande... Gitaarvirtuoos Steve Vai gaat ook op een simpel bluesje onderuit als er gejamd moet worden. Vai komt ermee weg omdat hij verder niet met jazz geassocieerd wordt.
Ik vind het trouwens wel leuk dat je gitaristen opnoemt en zo vergelijkt met saxofonisten. Leuk, ik dacht dat Steve Vai de gitarist was die 'alles' kan spelen maar ik heb hem nog nooit jazz horen spelen...
Dat stukje over Steve Vai deed me even aan Allard Buwalda denken
Maar ik vind bijvoorbeeld Slash, de gitarist van Guns 'n' Roses, helemaal te gek. Die moet je geen jazz laten spelen natuurlijk. Net zoals je een jazzgitarist niet in een hardrockband kunt neerzetten.
Voor dat hele artikel:
Klik hier!Het maakt vrij weinig uit of iemand vind of Kenny G kan spelen of niet, z'n CD's verkopen toch en vrijwel iedereen kent 'm. Hij doet toch iets goed.
mensen zeggen dat hij niet kan spelen enz. maarja ik heb hem nooit live gehoord ofzo, niet dat ik dat vind, ik vind dat hij gewoon door moet gaan met watie doet. Alleen telkens weer een nummer als 'Songbird' of zo'n kerstliedje op een album zetten vind ik maar niks

. Sanborn heeft ook een aantal dezelfde nummers op meerdere albums gezet... Zo zijn er meerdere natuurlijk die het proberen weer een hit te maken enz.