Author Topic: Path MEtheny over Kenny G  (Read 6741 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Smelly Jelly

  • Member
  • *
  • Posts: 543
(No subject)
« Reply #15 on: 07 August 2006, 18:20:28 »
Quote from: "CBone"
Laat Kenny lekker zijn ding doen, veel mensen vinden het geweldig, prima zo. En daarnaast heft eenieder het recht om ook te vertellen dat (en evt waarom) zijn muziek niet leuk is.

Hmmm, was er ook niet een Kenny in SouthPark.


Mee eens! Trouwens die Kenny uit South Park werd ook beroemd met ademen, of tenminste het feit dat ie er niet mee stopte ondanks dat ie erg vaak dood ging. :smt016
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Ellis11

  • Member
  • *
  • Posts: 73
(No subject)
« Reply #16 on: 08 August 2006, 19:12:55 »
Mochten jullie nu eens echte sopraansaxofonist willen horen, koop eens een cd van het Aurelia Saxofoon Kwartet....    :-D

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #17 on: 08 October 2006, 20:40:57 »
Quote from: "Scali"
Nou, Kenny G ken ik dan niet, maar Pat Metheny zeker wel.
Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen van hem. Ik zag hem altijd als aardige en relaxede gast, maar hier klinkt hij nogal gefrustreerd.
Naar mijn idee is die plaat met Armstrong bij hem compleet in het verkeerde keelgat geschoten, en daarom valt hij Kenny G persoonlijk aan op alles wat hij vinden kan. En blijkbaar is dat niet zo heel moeilijk.


Scali, ik vind dat je die discussie niet aan kan gaan als je Kenny G. (G. staat voor Gorelick) niet kent. Lees het www.saxontheweb.net forum maar daar gaan gigantische grote discussies over...

Het punt is dat veel mensen zeggen dat hij niet 'echt' kan spelen dat het fake is wat hij doet enz. En hij helemaal niet goed jazz kan spelen, en er zijn allemaal mensen die zeggen dat hij jazz speelt enz. Allemaal verschillende meningen, kortom je mag hem of je mag hem niet... Er zijn hier tig dingen over verteld, als je msn hebt wil ik je wel een album ofzo van Kenny G. sturen. Hij speelt het meeste sopraan saxofoon...

Heb jij misschien een paar albums van David Sanborn? ik heb er een paar nog niet...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #18 on: 08 October 2006, 22:44:29 »
Het maakt vrij weinig uit of iemand vind of Kenny G kan spelen of niet, z'n CD's verkopen toch en vrijwel iedereen kent 'm. Hij doet toch iets goed.

Wat ik slap vind is dat Pat Metheny zo negatief over Kenny G praat, dus als ene muzikant over de andere muzikant. Dan laat je je, als professionele muzikant, wel erg kennen vind ik.

Just my 2 cents...

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #19 on: 09 October 2006, 17:48:14 »
Quote from: "Scali"
De discussie op zich, over simpele of moeilijke muziek, en goede of slechte techniek ken ik al langer dan vandaag... Ik denk dat dat een beetje een strijd is tussen publiek en muzikanten.
Aan de ene kant zijn er muzikanten met een echte passie voor muziek, zoals Metheny, die muziek tot perfectie willen brengen.
Aan de andere kant heb je de wat mindere goden (zoals al genoemd, Kenny G, Frans Bauer... Nirvana lijkt me ook een goed voorbeeld, en vast nog veel meer), die niet beter willen of kunnen spelen, maar wel weten hoe ze een publiek voor zich kunnen winnen.
Dat publiek is grotendeels niet-muzikanten, die niet getraind zijn, en niet zo gauw horen of iets vals is, en het verschil tussen een pentatonische ladder of een harmonische mineur niet weten... en daar ook niet in geinteresseerd zijn.
Die luisteren heel 'puur' naar de muziek... Dingen als emotie, groove, vibe, swing etc, dat herkennen ze wel.

Ik dacht dat je het daar over hem had, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen...

Quote from: "Scali"
Tsja, ik wou alleen aangeven dat het voor Metheny makkelijk is om andere muzikanten onderuit te halen. Bijna iedereen is toch minder dan hij, op wat voor vlak dan ook. Behalve populariteit/verkoopcijfers dan.
Ik vind het dus vooral een beetje jammer van Metheny dat hij zo reageert.

Ja dat zou zeker kunnen.
Ik denk ook dat het een kwestie van smaakverschillen.
De één vind dit mooi de ander weer heel wat anders.
En daarop oefenen ze dan en zijn ze (meestal) getalenteerd in...
En natuurlijk het oefenen de één oefent veel meer dan de ander, met andere woorden je wordt niet voor niets op het conservatorium aangenomen.
Dat is nou zo leuk van die mensen, die kunnen echt zo veel dingen spelen niet alleen omdat ze talent hebben natuurlijk maar omdat ze ervoor gaan en dus hun best hebben gedaan om dat niveau te bereiken.

Ik denk dat Kenny G. het ook echt slim aanpakt...
En ja ik vind Songbird mooi, ik vind ook muziek mooi waarbij het covers zijn.


Quote from: "KennyG.com"
THE ESSENTIAL KENNY G - In Stores NOW!
The Essential Kenny G pays tribute to the biggest-selling instrumental musician and biggest-selling jazz musician of the modern era with the most extensive collection of his career!

With his warm and wonderous tone and texture, Kenny g is the Gentleman of Jazz.

Quote from: "Scali"
Dat hij live niet goed zou kunnen improviseren, neem ik maar aan. Dat is trouwens geen schande... Gitaarvirtuoos Steve Vai gaat ook op een simpel bluesje onderuit als er gejamd moet worden. Vai komt ermee weg omdat hij verder niet met jazz geassocieerd wordt.

Ik vind het trouwens wel leuk dat je gitaristen opnoemt en zo vergelijkt met saxofonisten. Leuk, ik dacht dat Steve Vai de gitarist was die 'alles' kan spelen maar ik heb hem nog nooit jazz horen spelen...

Dat stukje over Steve Vai deed me even aan Allard Buwalda denken

Quote from: "Allard"
Maar ik vind bijvoorbeeld Slash, de gitarist van Guns 'n' Roses, helemaal te gek. Die moet je geen jazz laten spelen natuurlijk. Net zoals je een jazzgitarist niet in een hardrockband kunt neerzetten.

Voor dat hele artikel: Klik hier!

Quote from: "Anthony"
Het maakt vrij weinig uit of iemand vind of Kenny G kan spelen of niet, z'n CD's verkopen toch en vrijwel iedereen kent 'm. Hij doet toch iets goed.


mensen zeggen dat hij niet kan spelen enz. maarja ik heb hem nooit live gehoord ofzo, niet dat ik dat vind, ik vind dat hij gewoon door moet gaan met watie doet. Alleen telkens weer een nummer als 'Songbird' of zo'n kerstliedje op een album zetten vind ik maar niks :) . Sanborn heeft ook een aantal dezelfde nummers op meerdere albums gezet... Zo zijn er meerdere natuurlijk die het proberen weer een hit te maken enz.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Ellis11

  • Member
  • *
  • Posts: 73
(No subject)
« Reply #20 on: 09 October 2006, 23:18:19 »
Quote
Ik val daar zelf ergens tussenin. Ik heb enorm respect voor Metheny en wat hij kan, maar zijn muziek doet me meestal weinig. Het is vaak erg gecompliceerd, waardoor ik moeite heb de muzikale ideeen te volgen... en qua vibe, groove, emotie etc is de muziek ook niet altijd even overtuigend in mijn oren.

Het is toch wat. Als je Metheny een beetje gevolgd hebt zou je weten dat dit de eerste keer is dat metheny openlijk een mede musicus afvalt. In zijn bijna 40 jarige loopbaan lijkt me dat niet echt onverdienstelijk. Ik zou de artiesten die elkaar vaker en meer zwart maken niet de kost willen geven.
Daarnaast is de muziek van Metheny vlgs mij echt niet zo super gecompliceerd als men misschien doet vermoeden. Het zijn vaak de technisch en muzikale verhalende solo's die het ingewikkeld lijken te maken. Als zijn muziek echt zo gecompliceerd was dan speelde hij echt niet twee of drie keer Vredenburg vol. Dat pleit er dus ook voor dat een heleboel mensen wel degelijk goeie oren hebben en das dan echt niet omdat ze naar Metheny gaan. Er zijn genoeg bands te noemen die onder dezelfde schare als Metheny vallen.

Het is overigens een discussie waar men nooit uitkomt.[/quote]