Author Topic: Vandoren Hygrocase  (Read 9832 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Vandoren Hygrocase
« on: 27 November 2006, 21:00:42 »
Vandoren Hygrocase

Weer iets nieuws, bestaat waarschijnlijk al sinds october, maar het was me niet opgevallen...

Natuurlijk weer de vraag: iemand ervaring ermee...

Bewaardoosjes voor Rieten  
Vandoren Rietendoosje Hygrocase voor alle rieten  Prijs: € 62.50

Quote from: "Rieten.nl"
Nieuw van Vandoren: De Hygrocase.
Een uniek bewaarsysteem voor uw rieten. In de Hygrocase kunt u uw rieten op een vooraf ingestelde vochtigheidsgraad bewaren. De Hygrocase is voorzien van een digitaal systeem dat de temperatuur en de vochtigheidsgraad controleert. Op het deksel zit een display waarop u onder meer de temperatuur en de vochtigheidsgraad van de rieten kunt aflezen. Rieten funtioneren het best wanneer ze tussen 40% en 70% relatieve vochtigheid worden bewaard. De Hygrocase waarschuwt u wanneer uw rieten te droog of te nat worden bewaard.

In de Hygrocase is plaats voor 20 klarinet- sopraan- of altsaxofoonrieten, of 12 rieten voor tenor- of baritonsaxofoon of basklarinet.

De Hygrocase wordt geleverd met een uitgebreide (Engels- en Franstalige) gebruiksaanwijzing.

Wel veel geld voor zo'n rietenhouder...

Ik zoek eigenlijk nog steeds een goed rietenhouder. Ik gebruikte eerst al lange tijd een Vandoren rietenhouder voor maar vier rietjes met zo'n vochtcontroleerder... Probleem is dat als ik ergens repeteer en niet genoeg tijd heb om mijn rietjes even snel af te spoelen met water dat ze dan zo'n zwarte laag krijgen. Dit ziet er wel vies uit vind ik. Meestal gooi ik hem gelijk weg daarna... Ik had die rietenhouder al meerdere keren schoongemaakt met verschillende dingen, o.a. azijn. Maar het blijft dan telkens terug komen. Ook zonder die houder heb ik het maar wel aanzienlijk minder en daarmee doe ik veel langer met mijn rieten dan dat ik dat houdertje gebruikt. Mijn vraag is daarom ook zou het wel werken voor mij? Maar ik ga het ook niet even 'testen' want € 62,50 is veel geld vind ik... Wel leuk al die nieuwe dingentjes voor je saxspullen enz. :)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: Vandoren Hygrocase
« Reply #1 on: 27 November 2006, 22:08:54 »
Quote from: "Daan"
Ik zoek eigenlijk nog steeds een goed rietenhouder. Ik gebruikte eerst al lange tijd een Vandoren rietenhouder voor maar vier rietjes met zo'n vochtcontroleerder... Probleem is dat als ik ergens repeteer en niet genoeg tijd heb om mijn rietjes even snel af te spoelen met water dat ze dan zo'n zwarte laag krijgen. Dit ziet er wel vies uit vind ik.

Okay... die aanslag op die rietjes komen dus van die Vandoren houder. Ik vroeg me al af waar dat door kwam. Dat vind ik dus het enige nadeel van die houder... verder is het een super fijn dingetje.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #2 on: 27 November 2006, 23:07:48 »
Quote from: "Anthony"
Okay... die aanslag op die rietjes komen dus van die Vandoren houder. Ik vroeg me al af waar dat door kwam. Dat vind ik dus het enige nadeel van die houder... verder is het een super fijn dingetje.

Niet alleen denk ik. Gewoon spuug wat er op je rietje blijft wat nog steeds na het afdrogen op het rietje zit. Ik denk dat als je het dan in die rietenhouder doet dat het erger wordt door die vocht regelaar en het blijft ook nog op de houder zelf zitten. Na een tijdje is dit duidelijk te zien, maar dat had ik regelmatig schoon gemaakt...

Aangezien het niet strak op de houder zit, maar gewoon in dat plastic rietjehouder, vroeg ik me af of dit voor het zelfde effect zou zorgen...

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 27 November 2006, 23:40:27 »
Ik heb het al als ik 1x op een riet gespeeld heb... veeg 't altijd wel met een doekje af maar dan prop ik 'm in die houder... ik drink ook nooit zoetstofhoudende dranken als ik moet spelen... alleen maar water.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #4 on: 27 November 2006, 23:57:22 »
Ja maar wat ik denk, is dat je speeksel in de buisjes van je rietje gaat zitten ook in het midden. Dat dat niet één, twee, drie weg te vegen is. Door het eventjes af te laten spoelen onder de kraan gaat het zo wel het beste weg. Hierbij hou je je rietjes het langst denk ik dan... Vervolgens oplaten drogen op een glasplaatje ofzo, om het recht te houden...

En ik zag heus wel wat je dronk hoor  ;-)  ... Of was je toevallig de Bob   :twisted:

Offline Lisjeee!

• Member
  • *
    • http://www.rijnmondband.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 28 November 2006, 15:35:25 »
misschien stomme vraag
en misschien heb ik erover heen gelezen
maar waarvoor is nou weer dat spuitje?
Slagwerker, Rijnmondband te Schiedam

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #6 on: 28 November 2006, 19:27:09 »
Quote from: "Lisjeee!"
misschien stomme vraag
en misschien heb ik erover heen gelezen
maar waarvoor is nou weer dat spuitje?

Geen stomme vraag...
Ik denk dat je daar water in moet doen. Ik had ergens gelezen dat je het om de zoveel tijd moet gaan vullen des te hoger de % is van de vochtigheid des te eerder je het moest vullen...

Offline Lisjeee!

• Member
  • *
    • http://www.rijnmondband.nl
(No subject)
« Reply #7 on: 28 November 2006, 19:29:57 »
huh.. dat snap ik niet  :?

nah als jullie t maar snappe :P
Slagwerker, Rijnmondband te Schiedam

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #8 on: 28 November 2006, 19:56:25 »
Er was blijkbaar al eerder zo'n idee:

'Reed Vitalizer Humidity Control System'

Quote from: "Ricoreeds.com"
Two-way Humidity Control for reeds

Reed Vitalizer offers maintenance-free reed storage. The patented Humidipak technology uses two-way humidity control to keep your reed tips flat and prevent cracking and warping. Reed Vitalizer control packs will last 45-60 days. When the pack becomes hard, discard and replace with a new pack.
Stores reeds at ideal humidity levels
Self-regulates humidity with no maintenance
84%, 73%, & 58% humidity levels available
Reed tips stay flat
Reeds are ready to play
"I have found the Reed Vitalizer system to be one of the best solutions to reed problems to appear in many years. Its simplicity and modest cost make it worth a try to solve your reed problems, as well."

Klik hier! voor een Demo Video

Quote from: "Ricoreeds.com"
Reed Vitalizer: 84% is as humid as it sounds

The High 84% level is ultra-humid and is great for players who like their reeds to always be moist.

Reeds stored at 84% require daily attention and will mold if they are left un-monitored.

The 84% level works best for fast break-in (6-24 hours maximum) making reeds ready to play right away.

Dus misschien is het toch zo dat als je ze gewoon te vochtig in die Vandoren riethouder doet (met vochtregelaar) dat het dan die zwarte aanslag (mold gedoe...) krijgt.

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #9 on: 28 November 2006, 20:37:59 »
Dat "mold-gedoe" is gewoon schimmel.
Ik heb me daar niet zo in verdiept, maar waarom zou je je rietjes vochtig willen bewaren. Iedereen maar klagen over de variatie in rieten, de rietstengels zouden niet lang genoeg te drogen zijn gelegd etc. en dan ga je de rieten vochtig bewaren.
Speeksel, enzymen en noem maar op, lekker vochtig opbergen, bij kamertemperatuur of meer en laat de paddestoeltjes maar komen.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #10 on: 29 November 2006, 19:39:42 »
Quote from: "CBone"
Dat "mold-gedoe" is gewoon schimmel.
Ik heb me daar niet zo in verdiept, maar waarom zou je je rietjes vochtig willen bewaren. Iedereen maar klagen over de variatie in rieten, de rietstengels zouden niet lang genoeg te drogen zijn gelegd etc. en dan ga je de rieten vochtig bewaren.
Speeksel, enzymen en noem maar op, lekker vochtig opbergen, bij kamertemperatuur of meer en laat de paddestoeltjes maar komen.

Ja voor de beste prestatie natuurlijk van je rieten... En als ik dat mold gedoe schimmel noemde werd mij wel raar aangekeken... Dat zou jij ook niet leuk vinden  :lol: .

Maar gelukkig heb je gezond verstand en gewoon je eigen denkwijze... Maar dat wilt nog niet zeggen dat ik graag wou weten waardoor het zo enorm toe nam die 'schimmel'...

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #11 on: 06 October 2007, 12:31:31 »
ik gebruik de vandoren hygrocase al een tijdje.
het bespaart je tijd bij het uitproberen van rieten, want alle rieten hebben de juiste vochtigheid. en de mate van vochtigheid van een riet bepaalt zijn optimale prestatie.
bovendien, als ik tijdens een optreden een riet moet vervangen (komt niet vaak voor, toegegeven..) is elk (vooraf geselecteerde) riet meteen goed.
En als je je soms niet een paar maten kunt veroorloven om te wennen is dat mooi meegenomen.
de doos is groot, duur en je moet de vochtigheid wel in de gaten houden...soms een druppeltje water er in doen...
ik heb dit doosje nu een half jaar en deed het daar voor 20 jaar zonder..en dat ging ook goed, dus het is zeker geen wondermiddel.
het is gewoon handig, innovatief en niet al je rieten slingeren door je koffer...
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 07 October 2007, 00:42:59 »
Ik wist van het bestaan.
Maar het is een handig dingetje voor de heb.
Of als je wat geld over hebt... :roll:
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #13 on: 07 October 2007, 14:14:02 »
ja ik leg ze in een ortofondoosje, in de vandorenhoesjes gewoon.
En dan maar in de kist houden, en gewoon zoveel mogelijk in een omgeving van 20 graden en 70% houden.
En voor het spelen even 5 minuten in het water zo'n rietje.

Voor mij goed genoeg.

maar de onderste voering eruit dan.