Author Topic: vals  (Read 6871 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sopraan!

• Member
  • *
vals
« on: 24 December 2006, 15:52:26 »
Ik speel de hoge noten nu erg vals doordat ik moet bijten wil ik ze eruitkrijgen. hoe zorg in ervoor dat ze de goede stemming krijgen in verband met de wat lagere noten
(dacht eerder dat het aan me sax ligt, maar volgens mij ligt het aan mezelf zou dat kunnen?)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #1 on: 24 December 2006, 16:21:33 »
Niet bijten :?:

Of is dat te gemakkelijk.
Kijk eens wat je met je keel, gehemelte, tong en mondstand kunt doen..
Bijten is nooit goed. Maakt je klank dun zonder klank.
En dat is niet wat je wilt in het hoge register

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 24 December 2006, 16:36:50 »
Inderdaad proberen zo min mogelijk spanning te zetten.
Daar gaat je toon namelijk van omhoog en krijgt een iele, dunne klank.
Om dat te voorkomen kan je je mondstuk meer tegen je boven tanden aandrukken. Niet extreem natuurlijk.
Dit doe je met je linkerhand je sax iets omhoog te doen.
Zo kan je niet teveel spanning op je onderkaak zetten.

Je kan met je keel heel veel in klank bewerken.
Probeer daar eens wat mee.

Verder moet je je sax niet te ver naar beneden houden.
Vergelijk maar eens op deze foto:
http://www.bfodacapo.nl/dorpsfeest/IMGP0038.JPG

Ik sta rechts. Door de combinatie marsboekje/slechte lenzen moest ik mijn sax naar beneden houden. Dit kwam de klank absoluut niet ten goed.
Het meisje links houdt haar sax een stuk meer omhoog.
Dit is een betere houding.
Hierdoor maak je je keel vrij en zullen de hoge tonen er makkelijker uitkomen.
Een tip die ik van mijn leraar kreeg: zet eens een klein spiegeltje op je standaard. Zo kan je je eigen houding zien en corrigeren.
Het werkt!  :-D

En verder kan je eens experimenteren met rietjes.
Een zwaarder rietje kan je ook helpen in de hoogte je toon en zuiverheid te behouden.
Maar nie gelijk té zwaar anders krijg je problemen in de laagte.

Krijg je les van iemand die zelf sopraan speelt?
Mijn ervaring is namelijk dat bijvoorbeeld een alt of tenorsaxofonist je nooit met dit soort dingen kunnen helpen.
Omdat dit heel anders is op sopraan.

Succes!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 24 December 2006, 16:37:02 »
Wat je moet doen is acuut stoppen met wat je aan het doen bent.
Ik heb geen idee hoelang je sop speelt of hoelang en of je uberhaupt les hebt, maar noten uit je sax krijgen door te bijten of de druk op je riet aan te passen zegt mij dat er eea ernstig mis is.  Wanneer je al een aantal jaar alt speelt zou je dat eigenlijk moeten weten. Wanneer je een Selmer sop speelt is de kans idd heel groot dat de oorzaak van die valse noten bij jou ligt. Hoge noten zijn zowiezo te hoog, op een sop liggen ze nog lastiger en zijn ze ook veel moeilijker te trefffen. Ik hoop wel dat je weet dat wanneer je de druk op je riet verhoogt, de klank hoger wordt? Ook wanneer je piano speelt wordt de klank hoger en zal je meer moeten intoneren.
Het is over het algemeen niet zo dat je van de ene sax naar de andere over kunt stappen. Ik zie dat wel vaak in verenigingen gebeuren waardoor makkelijk het idee ontstaat dat wanneer de grepen van een instrument hetzelfde zijn dat je dan gewoon kunt switchen. Nou,....echt niet!!!
Ik zie nu dat je ong. 6 jaar speelt, wanneer je echt geen idee had waarom die hoge noten niet lukken en wanneer je oprecht hebt gedacht dat bijten op je riet een oplossing zou kunnen zijn, is je m.i. niet veel geleerd de afgelopen 6 jaar. er is iig geen aandacht besteed aan de, juist voor saxofoon, heel belangrijke aspecten.
Om hoge noten goed, en mooi te kunnen spelen heb je nogal wat vaardigheden nodig die een gemiddeld mens niet in 6 jaar onder de knie krijgt zoals een soepel strottehoofd, een juiste klankvoorstelling en een goede stabiele embouchure. Dit zijn zaken waar vanaf les 1 aandacht aan besteed moet worden.
Misschien ben je hier wel op gewezen maar heb je het niet opgepikt. Je bent nog jong en dan is het wel eens lastig om de schapen van de koeien te onderscheiden.
Denk er maar eens over na.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 25 December 2006, 13:59:48 »
pieter
wat bedoel je met de laatste zin
bij de alt had ik er geen last van

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 25 December 2006, 20:04:34 »
Wat ik ermee bedoel is dat hetgeen wat je op alt geleerd moet hebben is dat er een aantal zaken onontbeerlijk zijn om een goede klank te krijgen waarbij het altijd voor de hoge noten- of zowiezo aan de uiteinde van je registers-extra lastig is. Dat is zeer basale kennis waar je m.i. over moet beschikken wanneer je al 6 jaar speelt. Het is misschien verstandig om je af te vragen waarom je dat niet weet. Het lijkt mij dat er in het leerproces eea ontbroken heeft en het lijkt me dan beter niet op dezelfde voet door te gaan. Dat kun jijzelf bedenken, dat kan niemand anders voor je doen. Neem anders eens een paar lessen bij een (andere ) docent.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 26 December 2006, 11:42:23 »
bedankt allemaal, zal er aan werken.
pieter ik wist wel dat de hoge noten moeilijk zuiver te krijgen zijn.

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 26 December 2006, 18:44:17 »
Daarnaast is het als je zit een truukje om de sax met je knieen in te klemmen buis wordt dan wat kanger.

Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk of ik begrijp niet goed wat je nu precies bedoelt. Het beste werkt toch het gebruik van goede ademsteun en het gebruik van je oren.

Verder denk ik dat je niet helemaal begrijpt wat Pieter voor ogen heeft en je probeert uit te leggen. Ik denk dat Pieter bedoelde te zeggen dat als je na 6 jaar niet weet hoe je de hoge tonen {op welke sax dan ook} op welke manier naar de goede pitch kunt krijgen, je of zelf hebt lopen slapen op les of je een hele slechte docent{e} gehad hebt.

Dat het een lastig fenomeen is moge duidelijk zijn.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 27 December 2006, 09:13:16 »
Ellis slaat de spijker op zijn kop.

Dat truukje om je sax tussen je benen te houden ken ik ook wel. Is wel handig wanneer je in een orkest of iets dergelijks speelt om je toon wat beter te laten mengen. Ik zou het niet doen wanneer je een solo moet spelen. Het is toch het beste om idd je oren te gebruiken maar het is ook helaas zo dat de weg naar goed zuiver kunnnen spelen op elke sax, en zeker een sop, nu eenmaal lang is, en dan zijn alle hulpmiddelen welkom.
Maar bijten hoort daar niet bij :-D