Klemmicro en SM 58: hoe klinken ze nou?

Started by johnvs, 02 January 2007, 12:39:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johnvs

Bij "Music Online" op dit forum, heb ik een file-tje geplaatst met een vergelijking tussen verschillende microfoons; in volgorde LCM 85, AKG 419 en de roemruchte SM 58.

M.i. is goed te horen dat de LCM 85 ( zelfde als de 89) het minst gekleurd is en de SM 58 het mooiste kleurt naar mijn smaak.

Het signaal is zonder enige bewerking via een Yamaha Promix 01 digitaal naar de computer gebracht. Opgenomen met Wavelab en met Cubase SX naar MP3 gecomprimeerd.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Ben Rodenburg

wat wil je hebben...

live of voor in de studio?
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Ben Rodenburg

live zou ik gaan voor een sd, de sm klinkt heel goed, maar qua live omstandigheden zou ik gaan voor de sd

je bent vrijer en hij is tenslotte speciaal voor de saxofonist gemaakt. de sm is eigenlijk voor zang, vandaar dattie iets minder response heeft dan de SD.

de akg 419 vergeleken met de sd heeft weinig verschil. tis ook een clip on maar heeft een kleinere capsule. ik heb me laten zeggen dat dat ervoor zorgt dat t geluid achteruit gaat. bij de c419 vind ik persoonlijk dattie teveel hoog heeft, als je dat weer moet gaan EQ-en dan gaat er ook weer geluidskwaliteit van af. bij de SD heb je een tone knop op de voorversterker wat ook weer zorgt voor een goede geluidskwaliteit...

beste microfoon voor in de studio vind ik de AKG B XLII, of de neumann TLM 103.
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

johnvs

Ik denk ook dat de sd (LCM85) in live optredens het het beste doet.
In de mix, dus samen met andere instrumenten, verandert de ''kleur". Dat komt omdat de andere instrumenten sommige frequenties maskeren.
Ik bedoel hier natuurlijk niet de toonhoogte maar de frequenties in het spectrum van ieder instrument op zich.
Het verbluffend te merken hoe de klank verandert in het samenspel, en soms zelfs bijna wegvalt.

De AKG en de SM lijken kwa klank veel op elkaar. Dat klopt ook met de frequentie karakteristieken die op elkaar lijken; ik wees daar al eerder op.
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Daan

Goed initiatief! Iemand die drie verschillende microfoons vergelijkt achter elkaar...

Ik vind de LCM85 ook wel wat minder klinken op die opname.

En het kan inderdaad kloppen wat je poste Benny, ik vond tenslotte Anthony's sound ook absoluut niet minder klinken met de LCM85... Integendeels, een vette sound...

Het maakt het echt stukken duidelijker met di eopname, al die technische info waar ik nog steeds geen ... van snap...  8-[
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Smelly Jelly

Quote from: "johnvs"Bij "Music Online" op dit forum, heb ik een file-tje geplaatst met een vergelijking tussen verschillende microfoons; in volgorde LCM 85, AKG 419 en de roemruchte SM 58.

M.i. is goed te horen dat de LCM 85 ( zelfde als de 89) het minst gekleurd is en de SM 58 het mooiste kleurt naar mijn smaak.

Het signaal is zonder enige bewerking via een Yamaha Promix 01 digitaal naar de computer gebracht. Opgenomen met Wavelab en met Cubase SX naar MP3 gecomprimeerd.

Hee John, Ik ben benieuwd hoe je de gain had staan bij de verschillende mics...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

johnvs

De gain had ik voor iedere microfoon op zich, zo ingesteld dat de mixer bijna uitgestuurd werd bij luidere passages.
Vandaar ging het digitaal naar de opnames: dus luidste passage bijna 0dB.
De normalizing die ik daarna nog heb toegepast had dan ook betrekkelijk weinig effect.

Tony

'k Vind 't jammer dat ze op m'n Mac niet te beluisteren zijn. Ben wel erg benieuwd.
Kun jij ze wel horen Saxy Benny?

johnvs

Quote from: "Anthony"'k Vind 't jammer dat ze op m'n Mac niet te beluisteren zijn. Ben wel erg benieuwd.
Kun jij ze wel horen Saxy Benny?

Ik wil het mp3 tje anders wel mailen hoor.

Ik kan zelf overigens ook verschillende uploads niet beluisteren.
Gek genoeg ook een "test" die ik er zelf gezet had. Later heb ik een andere compressie toegepast voor de andere file's.

Delta City blues kan ik ook niet horen. Alleen wat geklepper.

Ben Rodenburg

nee ik hoor hm ook niet

bill gates en meneer apple moeten tog maar eens gaan samenspannen dan

Smelly Jelly

Quote from: "johnvs"De gain had ik voor iedere microfoon op zich, zo ingesteld dat de mixer bijna uitgestuurd werd bij luidere passages.
De normalizing die ik daarna nog heb toegepast had dan ook betrekkelijk weinig effect.

En bij welke resolutie nam je op, welke headroom had je? Ben gewoon nieuwsgierig...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

johnvs

Quote from: "Smelly Jelly"
Quote from: "johnvs"De gain had ik voor iedere microfoon op zich, zo ingesteld dat de mixer bijna uitgestuurd werd bij luidere passages.

En bij welke resolutie nam je op, welke headroom had je? Ben gewoon nieuwsgierig...
Nou daar gaatie:
De Yamaha Promix heb ik tot in het oranje uitgestuurd + 15dB er blijft dan nog een headroom van 5 dB iets minder bij de pieken denk ik, ik heb niet steeds gekeken.
Er is geen EQ toegepast, recht opgenomen dus; het geluid is verder niet aan de smaak aangepast.
Ik heb de AD-converter van de Promix gebruikt: 20 bit 48 kHz.
De geluidskaarten ( 2x DSP 2496 van Yamaha) kunnen 24 bit en 96 kHz aan maar omdat er verder geen plannen met de opnamen zijn (ik heb ze voor dit forum opgenomen als discussiestuk), zijn ze op CD kwaliteit opgenomen; 16 bit 44,1 Khz dus.

Vervolgens is de file naar MP3 geexporteerd 32 k Bits/s 24000 Hz mono.

Van de saxofoon heb ik geprobeerd diverse registers en klanken te laten horen om een beeld te geven hoe er mee omgegaan wordt door de diverse micro's.

Edward

Ik heb ooit een zeer goede  Shure SM 58 gehad . Hij was toen ik hem kocht peper duur in vergelijking met de moderne Chinese Shure SM 58 . Het was een top microfoon . Maar ik wilde een microfoon op de beker en ik ging een Shure SM 98 proberen , en deze klonk echt beter . De SM 98 koste 600 gulden . Ze worden niet meer gemaakt .
Wel heeft Shure een klemmicrofoon voor 270 euro . Ik weet niet of deze de kwaliteit hebben van de SM 98 .
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .