Author Topic: vignetten voor de belgische autowegen  (Read 9416 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
vignetten voor de belgische autowegen
« on: 12 January 2007, 01:25:10 »
even polsen hoe het hier zit.
misschien zul je het wel al gehoord hebben op t nieuws, maar er is dus sprake van om hier in belgie vignetten in te voeren, vanaf 2008.
reacties van nederlanders op t nieuws waren dat ze nooit meer naar belgie komen en blablablablabla (met als argument oa het feit dat de europese grenzen toch "open" zijn)
als ik eerlijk mag zijn, ik vind die reacties verschrikkelijk hypocriet, en wel om de volgende reden, als ik tijdens zomervakanties in oostenrijk, zwitserland, of italie zit, betaal ik daar ook voor, (vignetten in OOS & ZWI, tolhuisjes in ITA), en wel betrekkelijk veel ook, het daar zit daar tijdens de zomer trouwens ook VOL zit van de nederlanders
temeer dat het in feite toch normaal is dat een gebruiker betaalt voor een product dat hij gebruikt? of dat nu een belg is, of niet,...

voor diegenen die zich beledigd voelen, lees mijn tekstje nog eens opnieuw, ik noemde enkel die nederlanders op het vrtnieuws hypocriet hé, k wil hier geen ruzie maken, gewoon mening horen
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 12 January 2007, 07:45:17 »
Ik zou hypocriet willen vervangen door kortzichtig. Al die verschilen binnen de EU over tolwegen, tolbruggen, verschillende BTW en accijns-tarieven en zo kan ik nog wel even doorgaan, tonen aan dat het één zijn en het wij gevoel binnen Europa niet zo sterk is.
Als een land tol wil gaan heffen of vignetten gaat invoeren, tsja het is dan maar zo. Natuurlijk zullen hierdoor mensen niet meer door of naar dat land afreizen al zal dat uiteindelijk wel meevallen. Daarnaast heeft het land dat de maatregel invoert echt wel naar mogelijke (financieel economische) gevolgen gekeken.
De stelling betalen voor wat je gebruikt gaat niet geheel op, dan kan je overal wel een belastingvorm voor inzetten, strandvignet, zwembelasting in open water en ga zo maar door.

Een wegennet is duur en dat België of welk land dan ook hiervoor geld wil zien van buitenlandse gebruikers kan ik me iets bij voorstellen, zeker als het om de transitgebruikers gaat die alleen maar door België rijden (en onderweg tanken, misschien wat boodschappen doen, iets eten en drinken, oftewel geld uitgeven  8) ).
Een volledig correct argument voor België is dat ook weer niet, vanuit de havens is erg veel transitverkeer, oa via Breda en Eindhoven richting Roerpot, Oostblok en Zuid Europa. Dit vrachtverkeer maakt wel de grootschalige havenactiviteiten mogelijk.

Er zullen altijd genoeg voor en tegen argumenten zijn. Ik woon op 10km van de Duitse en nog geen 20km van de Belgische grens, zal bij vignetten de landen echt niet gaan mijden. Is er trouwens vaak veel te gezellig.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 12 January 2007, 08:01:33 »
Tsja, voor mensen die regelmatig (lees: meerdere keren per week) in België komen vanwege werk e.d. is het inderdaad lullig.
Kan me voorstellen dat die er niet blij mee zijn.
Maar vakantiegangers moeten niet zeuren. Je betaalt overal tol oid, dus waarom daar niet.

Verder woon ik op 1 van de Zuid-Hollandse eilanden die aan 1 kant toegankelijk is via een toltunnel.
Daar moet ik ook gewoon voor betalen wanneer ik er doorheen wil.
Jammer, maar het is nou eenmaal zo  :wink:
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 12 January 2007, 10:38:48 »
Laten we nu eerst maar eens beginnen met de wegenbelasting te verekenen met de benzine. Dan betaalt de gebruiker. En dan ervoor zorgen dat daar een Europese eenheid in is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 12 January 2007, 14:15:34 »
Uhmmm... wegenbelasting in benzine. Heb ik een beetje dubbele gevoelens bij.
De olieprijs staat weer op een normaal niveau (relatief laag dus) maar merk je dat aan de brandstofprijzen? Nee. Kwartje van Kok... is dat ooit terug gekomen? Nee. Eigenlijk betaal je over een liter benzine al belachelijk veel accijns en is een volle tank benzine echt niet leuk meer.

Aangezien ik in een auto rijd van meer dan 25 jaar hoef ik nu geen wegenbelasting te betalen... en dat bevalt me eigenlijk wel goed zo ;) Als het verrekend wordt met de benzine is mijn voordeel (en die van zoveel oldtimer bezitters) weg. Dus vandaar mijn gemengde gevoelens.

Maar wat ik niet begrijp is dat niemand klaagt over de benzineprijzen, die nu kunstmatig hoog worden gehouden, maar wel over dat vignet wat Belgie in wil voeren. Beetje inconsequent vind ik...

Offline prodigy

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 12 January 2007, 15:12:51 »
ik vind het allemaal wel meevallen.
tuurlijk, het is 60 euro, maar wat kost een retourtje route du soleil over de peage??

en als je dat 3 maal per jaar zou mogen doen...

voor zwitserland betaal je ook voor een uurtje heen en een uurtje terug en laten we het al helemaal niet over toeslagen op vliegtickets hebben!
yours Truly.
Prodigy

[size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 12 January 2007, 15:21:30 »
ik vind het wel een beetje vreemd waarom ze dat nu zo ineens gaan doen, maar ik vind niet dat we er een probleem van moeten maken. wij nederlanders hebben ook zo onze dingen.

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 12 January 2007, 15:45:04 »
Ik wil niet veel zeggen maar voor zover ik weet hebben wij die heffing niet, zijn er in ons land veel en veel minder tolwegen. Maw het is voor ons Nederlanders dan ook veel duurder om in het buitenland te rijden dan voor Fransen of Belgen of Duitsers in Nederland. Voor mij perzoonlijk betekend dat dus dat mijn vakantie gewoon 60 euro duurder wordt. Tuurlijk is dat bedrag te overien maar het is ook een beetje een principe kwestie. Wegenbelasting bij de benzine/diesel trekken is een prima plan. Geen ontheffing voor oldtimers. Deze zijn nl veel milieu onvriendelijker dan de nieuwere auto's. {sorry Anthony} en dat moet ook betaald worden. Ik ben een voorstander van "de vervuiler" betaald.

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 12 January 2007, 16:02:47 »
ellis ik zei niet dat dit op het gebied van heffingen e.d. was. verder ben ik het wel aardig met je eens. maar volgens mij heeft belgie redelijk wat slechte wegen (sorry :? ) die kunnen dan vervangen worden, ze zullen er echt wel een reden voor hebben.
ik denk dat het ook heeft te maken met koolstofdioxide uistoot, er rijd jaarlijks meer vakantie verkeer door belgie dan door nederland, dan hebben ze ook een hogere koolstofdioxide uitstoot en dit terwijl er een limiet aan zit en dat moet ook betaal worden.

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 12 January 2007, 16:03:04 »
Quote from: "Ellis11"
Geen ontheffing voor oldtimers. Deze zijn nl veel milieu onvriendelijker dan de nieuwere auto's. {sorry Anthony} en dat moet ook betaald worden. Ik ben een voorstander van "de vervuiler" betaald.

Nou... daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. De uitstoot wordt gemeten via CO2 metings waar je met de APK mee te maken hebt. Als die uitstoot te hoog is wordt ie gewoon afgekeurd. Een oldtimer voldoet dus netjes aan de normen en vervuilt dus helemaal niet zoveel meer. En qua verbruik, m'n oude Benz verbruikt bij snelweg zo'n 1 op 9 a 10 (3.5 V8). Dat is helemaal niet zoveel meer als b.v. een auto met een 2 liter motor (wat het gros heeft). Daarbij wordt met een oldtimer altijd wat rustiger gereden dan met een moderne auto die snel uitnodigd om stevig door te trappen wat uiteraard ook veel in uitstoot scheelt.
Diesel uitstoot is nog veel minder goed voor het milieu dan benzine uitstoot.
Dus die stelling kan ik hierbij ontkrachten.

Maar om even verder te gaan op wegenbelasting in de brandstof te verrekenen. Met al die proefballonnetjes waarvan bewezen is dat ze juist filevorming creeren en automatisch dus ook voor hogere brandstofkosten en vervuiling zorgen. M.a.w. we staan dus met z'n alle in de file gewoon meer voor brandstof te betalen terwijl we stil staan.

Even terug naar het Vignet in Belgie. Op zich kan ik me daar best wel in vinden en vind het ook niet onredelijk, maar ik begrijp niet goed waarom zoiets Euro 60,00 moet kosten. Dat vind ik aan de hoge kant vergeleken met andere landen. Zo goed zijn de wegen in Belgie ook weer niet.

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 12 January 2007, 16:21:09 »
antony van die 60 euro kunnen ze de wegen dan vervangen :D

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 13 January 2007, 11:29:48 »
Sopraan, ik reageerde niet specifiek op jou hoor maar meer in het algemeen op het onderwerp. Sorry voor de verwarring. Ik heb twee vrienden/kennissen met oldtimers maar ik weet zeker {ook al heb ik geen verstand van auto's} dat die vervuilender zijn dan mijn diesel. Misschien zou het in theorie zo moeten werken als jij zegt Anthony, de praktijk laat echter wat anders zien. Hoe dat verder landelijk gezien zit weet ik ook niet maar dit is wat ik aantref in mijn directe omgeving. Goed, hoe het ook zijn moge ik blijf bij het standpunt dat ik vind dat de vervuiler moet betalen.

Wat betreft het wegennet vind ik dat ieder land zijn eigen boontjes moet doppen. Ik zie niet in waarom ik zou moeten mee betalen aan het wegennet in België. Als de Belgen betere wegen willen, prima... maar betaal dat maar uit eigen zak.Als ze geen betere wegen willen, ook prima. Maakt mij niets uit. Ik kom toch wel in Frankrijk. De Belgen zelf krijgen die 60 euro via de balsting weer terug. Dat betekent dus dat je moet betalen omdat je uit het buitenland komt.
Dat riekt toch op zijn minst een beetje onfair.

temeer dat het in feite toch normaal is dat een gebruiker betaalt voor een product dat hij gebruikt? of dat nu een belg is, of niet,...

Das op zich natuurlijk correct...... Help me ff .... moeten jullie Belgen een vignet kopen om op het Nederlandse wegennet te rijden?? Daar staat tegenover dat je op een aantal wegen wel tol moet betalen maar die kun je allemaal {m.u.v. de tolwegen in Zeeland} omzeilen. En ik zie wederom niet in waarom ik wel moet betalen voor jullie matige wegennet waar de verkeersborden NA de kruising waar je af had moeten slaan staan. Laten we wel wezen m.u.v. de snelwegen is het wegennet in België zeer belabberd} , en jullie niet voor ons {ook zeker niet perfecte} maar toch wel betere wegennet.

En beschouw het niet als een persoonlijke aanval want zo is het zeker niet bedoeld maar de dingen liggen altijd anders dan je altijd op het eerste gezicht zou zeggen.......

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 13 January 2007, 12:00:58 »
Quote from: "Ellis11"
En ik zie wederom niet in waarom ik wel moet betalen voor jullie matige wegennet waar de verkeersborden NA de kruising waar je af had moeten slaan staan.

:) Klopt wel :)

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 13 January 2007, 12:06:43 »
Ik kan me wel iets voorstellen bij het het vignet. Belgie is een doorgangsland. Wel gebruik maken van het wegennet maar niets investeren door veel beroepsverkeer, als door veel vakantiegangers. De aanpak van dit soort zaken zou op europees niveau moeten gebeuren en dan ben ik ook wel erg een voorstander van "de gebruiker betaalt".
En dan moet het niet uitmaken waar je in rijdt. Een oude auto is met het vorderen van zijn leeftijd niet ineens boven het wegdek gaan zweven.
En wat betreft het file probleem? Helemaal niets aan doen! Dan lost het zich vanzelf op!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 13 January 2007, 12:12:31 »
pieter slaat spijkers met koppen