Uitgebreide test van mondstukken, binders en rieten

Started by Oliver, 28 January 2007, 08:43:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oliver

Bij dezen een link van iemand die mondstukken, binders en rieten heeft getest.
In het engels, maar duidelijk.

//http://www.saxophones.co.uk/all_things_mouthpiece.htm

en in deze link met een hoop theorie wordt aangeven dat er er 2 basic stromingen zijn:
De Franse en de Amerikaanse school.
//http://www.geocities.com/BourbonStreet/1131/saxophone.html

En voor de geinteresseerden had ik ook nog een link gevonden, waarop stond dat de sopraan niet het instrument voor de beginners is, maar dat aleen de beste alt-spelers geschikt zijn om de stap naar sopraan te maken.
Zo zie je maar, ook op dit punt een andere mening dan een aantal forumleden hier.
Groeten Oliver  :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size]

Amanda

Quote from: "Oliver"En voor de geinteresseerden had ik ook nog een link gevonden, waarop stond dat de sopraan niet het instrument voor de beginners is, maar dat aleen de beste alt-spelers geschikt zijn om de stap naar sopraan te maken.
Zo zie je maar, ook op dit punt een andere mening dan een aantal forumleden hier.
Groeten Oliver  :smt039

Ik ben wel nieuwsgierig naar deze link.
Als iedereen zich hier aan zou houden zouden er bijzonder weinig sopraansaxofonisten zijn denk ik.
Het is niet de meest geschikte saxofoon voor beginners, maar alles valt te leren.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Daan

Quote from: "Amanda"
Quote from: "Oliver"En voor de geinteresseerden had ik ook nog een link gevonden, waarop stond dat de sopraan niet het instrument voor de beginners is, maar dat aleen de beste alt-spelers geschikt zijn om de stap naar sopraan te maken.
Groeten Oliver

Ik ben wel nieuwsgierig naar deze link.
Als iedereen zich hier aan zou houden zouden er bijzonder weinig sopraansaxofonisten zijn denk ik.
Het is niet de meest geschikte saxofoon voor beginners, maar alles valt te leren.

Ik ben ook benieuwd naar de link...
We weten natuurlijk allemaal wel dat de sopraan wel veel lastigere dingen heeft dan de alt, bijvoorbeeld alleen al de zuiverheid!
Alleen de beste alt-spelers zouden dus ook heel zuiver spelen op een sopraan neem ik aan...
Maar dit houdt niet in dat je er niet op mag beginnen vind ik (het klinkt dan als 'moeten' op alt). Je kan altijd op je instrument groeien en ervan leren (precies wat Amanda zei: alles valt te leren).
Waarom op alt beginnen als sopraan zoveel meer plezier biedt?

Ik vind gewoon dat het aan het persoon zelf ligt, ik ken mensen die op een alt echt totaal niet zuiver spelen, maar gewoon alleen maar vals...
Die kan je nooit vergelijken met mensen die wel proberen zuiver te spelen...

Maar aan de ene kant ben ik het wel mee eens hoor...
Zou denk ik bv. dat Amanda veel zuiverder,beter en mooier sopraan zou spelen dat ik doe, ik ben begonnen met de sopraansax maar  ben toch later overgestapt... Nu speel ik heel af en toe de sopraansax, nooit genoed.

Maar Oliver, zit er niet over in hoor wat er over de sopraan wordt geschreven.

Blijf gewoon lekker spelen op je sopraan,

just have fun!
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Oliver

Amanda
Hier is tie;
//http://www.tsmp.org/band/utley/soprano_sax.html
M.i. geeft het inderdaad aan dat de sopraan een moeilijk instrument is
om mee te starten.
En het is natuurlijk maar een mening.
En Daan, ik post dit verhaal niet omdat ik zou twijfelen,
meer om een andere dan standaard mening neer te zetten.
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size]

sopraan!

leuke link, mijn vereniging heeft me gevraagd of ik sopraan wou spelen, zie ik nu wel als compliment  :-D. ik heb af en toe wel last met de zuiverheid maar daar ben ik nu volop mee bezig.
pas de alt weer gepakt, dat speelt echt heel anderes, terwijl ik het andersom niet zo heb ervaren, ik heb het idee dat een alt lichter speelt!

Pieter

Bekangrijk is goed te lezen wat geschreven wordt.

Het verhaal gaat NIET over beginners maar over mensen die al lang saxofoonspelen en dan een overstap maken naar een andere sax. Dan zou je niet lang hoeven nadenken om tot de conclusie te komen dat idd de beste alten, het het makkelijkst hebben bij de overstap naar sopraan.

Wat betreft de toepasbaarheid van het instrument ben ik het ook wel met Utley eens. Behalve in Fanfare orkesten, kun je als amateur niet zo heel veel doen met een sop. Natuurlijk een saxofoonkwartet, maar oha is het heel moeilijk om  4-tet -ledente vinden die een beetje gelijkwaardig zijnaan elkaar en ook nog op dezelfde momenten tijd hebben om te reperteren ed.

En verder geldt voor elke sax: wil je op een sax goed kunnen spelen dan zul je je moeten beperken tot die sax. Wil je op meerdere saxen kunnen spelen, zul je er altijd genoegen mee moeten nemen dat hetwat minder is.
Het is maar net wat je wilt, niets is onmogelijk.

Verder zal, denk ik, geen serieuze saxofonist zeggen dat je niet op sopraan kunt beginnen. Je zult alleen moeten accepteren dat je er langer over doet om bepaalde, erg goed te horen aspecten onder de knie te krijgen. Elke sax heeft zijn eigen moeilijkheden en bij een sop komen ze erg op de voorgrond. Zeker voor luisterend publiek.
Eigenlijk zou het belangrijkste argument om voor een bepaald type sax te kiezen, de muziek die je wilt gaan spelen moeten zijn.
EN er zijn ook veel mensen die fysiek niet voor de een of andere sax geschikt zijn. Dat is iets waar je gewoon achter komt.

En die Franse en amerikaanse school.....Klopt wel min of meer alleen is het volgens mij eigenlijk de Duitse school omdat Sigurd Rasher een Duitser was, voor zover ik weet. Feitelijk volgen mensen Marcel Mule of Sigurd Rasher. De beschrijving van de franse school vind ik nogal curieus, en hoewel de amerikanen hun geluid omschrijven als helder, vind ik dat toch echt typisch voor de franse school. De franse school kenmerkt zich oa ook door een snel vibrato. De schrijver van dit stukje is duidelijk nog niet zo lang aan het spelen.

En mondstukken......zet er 10 van dezelfde op een rij probeer ze allemaal en je zult merken dat de verschillen soms onderling groter zijn nog dan de verschillen tussen 10 van dezelfde saxen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.