Ontlakken

Started by Tony, 30 January 2007, 14:02:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tony

Wat is eigenlijk de beste manier om je sax te ontlakken?

sopraan!

je zou het er af kunnen schuren maar dit is niet echt makkelijk!
ik weet niet of er nog andere manieren zijn, maar is er op internet niks te vinden

Tony

Nee niet zo snel.
Het makkelijkst lijkt me ontlakker maar ik heb geen idee of dit een negatief effect op het materiaal heeft...

sopraan!

lijkt me wel dat dat slecht is voor het materiaal, maar je zou het op iets anders kunnen proberen?

FB

O ja..je kunt ook afbijtmiddel gebruiken voor verf/lak.
Ik heb dit ook gedaan om de lak te verwijderen van mijn Selmer "Pollock". Heb eerst de goudsmit hier gevraagd en die gaf groen licht. Gebruikt dit zelf ook ( en ook voor tin wat zachter materiaal is) zonder dat dit invloed heeft op de body. Goed afspoelen met zacht sponje en veel lauw water.
Ik heb eerts de sax ontdaan van het afbijtmiddel door deze door een bad van terpentine te halen, daarna flink afnemen.
De sax schijnt de behandeling goed te hebben doorstaan.
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Tony

Goede link. Thanks.

Welk afbijtmiddel gebruik jij dan?

Sonny

Even voor mijn beleving... Waarom zou je in godsnaam met alle geweld de lak van je sax willen hebben?! Okay, een oude doorleefde sax zonder lak ziet er geweldig uit. Maar heeft het een positieve invloed op je geluid? De enige goede manier is volgens mij om gewoon veel, heel veel, te spelen. Alleen daardoor ontwikkelt een sax karakter in mijn ogen...
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

FB

Quote from: "Anthony"Goede link. Thanks.

Welk afbijtmiddel gebruik jij dan?

Gewoon uit de "Dat Zeg Ik" winkel....

ik zal eens wat experimenteren hoe dit middel zich gedraagt op  solderingen....
TopSax saxofoons

Tony

Omdat ik een ontlakte sax gewoon een stuk mooier vind dat een gelakte sax (aka glimding).
En ik heb voor weinig geld een toeter gevonden die ik dus wil ontlakken... hij gaat er ook iets beter door klinken vind ik...

FB

O ja....niet vergeten je sax helemaal te ontmantelen want je polsters/kurk/vilt gaan wel naar de kl%$@n. Daarna zit je met een sax zonder enige beschermlaag...die gaat roesten.
Don`t try this at home???
TopSax saxofoons

FB

Quote from: "Anthony"Omdat ik een ontlakte sax gewoon een stuk mooier vind dat een gelakte sax (aka glimding).
En ik heb voor weinig geld een toeter gevonden die ik dus wil ontlakken... hij gaat er ook iets beter door klinken vind ik...
Hij gaat wat scheller klinken...
TopSax saxofoons

Sonny

Neem niet aan dat je je Martin Committee II (1939) gaat ontlakken? ;-) Ik ben het met je eens dat het er beter uitziet in vergelijking met fel blinkende saxen. Maar als je het alleen voor het geluid zou doen dan kan je beter diverse mondstukken gaan proberen... In mijn ogen zit die lak er niet voor niets... Er zal heus wel iemand over hebben nagedacht...
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Tony

Nee... die Martin ga ik echt niet ontlakken... die vind ik erg mooi zoals ie is.

Tuurlijk zit die lak er niets voor niets... zo blijft je sax er mooi (glimmend) uitzien.
Maar ik doe het niet alleen voor het geluid... dat is slechts een bijkomend voordeel (alhoewel dat verschil echt heel erg klein is), maar meer omdat ik het gewoon mooier vind en het geduld niet heb om er jaren op te gaan spelen voordat de lak er vanzelf afkomt :)

Tony

Quote from: "Haje"O ja....niet vergeten je sax helemaal te ontmantelen want je polsters/kurk/vilt gaan wel naar de kl%$@n. Daarna zit je met een sax zonder enige beschermlaag...die gaat roesten.

Ja... dat weet ik. Die King is vandaag even nagelopen bij A'Dam Winds op lekkages (dat is iets wat ik niet zelf kan) en ik speel er even een paar weken op om te kijken hoe die speelt. Daarna haal ik 'm uit elkaar, polsters, kurkjes en viltjes eraf en dan ga ik 'm ontlakken.

Ikzelf vind een ontlakte sax niet perse scheller worden maar in de regel krijgen ze wel net wat meer "edge". Maargoed... hangt ook van de sax af natuurlijk.

Even off-topic... ik zag op je site (freeblowing) trouwens een paar altjes staan die je voor niet veel geld verkoopt. Loopt dat een beetje?