Sorry... maar ik denk dat je het niet kan perfectioneren alszijnde 'een luie blazer'...
Hele goede saxofonisten die wel een perfecte toon hebben zijn ook geen luie blazers, dus waarwom zouden zij het niet kunnen door weinig te spelen?
Zie het niet als een aanval, maar probeer het te begrijpen...
Jé probeerd een andere embouchure, wat voor gevolgen het heeft weet ik niet...
Maar hiermee verander je de stand van je mond helemaal!!!!!!!
Het is niet iets om zomaar even te testen een embouchure... Als het je bevalt ga je het steeds en steeds meer gebruiken, maar dat hoeft niet positief te zijn... Wat als het je aanzet, de sound, enz. negatief beinvloed?
afleren is veel lastiger dan aanleren... Omdat je bij je embouchure met het afleren ook nog een ander moet aanleren

Ik merk het nu ook, een ander soort embouchure gebruik ik, dus niet de standaart 'Klassieke embouchure'... Niet dat dat slechter is, maar minder voor de soort muziek waarmee ik op dit moment mee bezig ben en de komende tijd ook wil doen!
Het is niet iets wat je makkelijk kan aanleren zo'n embouchure, zeker niet bij teksten!
Ik gebruik een andere embouchure omdat het beter is voor de pop en jazz muziek...
Dit is wat ik bv. geleerd heb: ik zorg ervoor dat ik met mijn boventanden echt hard op het monstuk druk, hierdoor hoef ik mijn onderlip niet te spannen om te sluiten en kan me dus meer concetreren op de spanning van me middenrif enz. Doordat ik het veel minder mijn onderlip hoef te spannen kan ik makkelijker die noten 'buigen'.
Ik krijg een vollere en levendiger toon en merkte gelijk al het verschil, sinds de drie weken (ong) dat ik het toepas heb ik echt vele complimenten gekregen metname over de sound... Dat is natuurlijk ook iets wat heel motiverend is

.
Maar het gaat zeker lang niet altijd goed, je moet iets opnieuw trainen/ iets opnieuw beginnen... Ik probeer ook de juiste embouchure aan te houden maar toch (zoals eerder al was aangegeven) ga je zelf automatisch veranderen... Gelukkig voor mij zijn er een aantal saxofonisten die mij advies/tips geven en mijn 'embouchure' corrigeren alsware wat alleen maar beter is... (niet dat ik van iedereen maar wat aan neem hoor...)
het is en blijft iets wat altijd aandacht nodig zou hebben (je embouchure heb ik het over natuurlijk...) of je nou 'een luie speler' bent of 'een gedisplineerde saxofonist' bent. Niet negatief voor de luie spelers hoor, ik heb het zelf ook heel druk o.a. met school, maar ik merk wel dat ik nu meer tijd voor het saxofoon spelen maak omdat ik het (nog!) leuker vind worden

.
Ik vind dat de embouchure juist het onderdeel is waar deskundig advies onvermijdelijk is... Ik vind dit het belangrijkste onderdeel wat mensen zouden missen die niet les nemen maar op eigen initiatief doen...
Echt grote verschillen in de embouchures de één is beter voor de ander, net als saxofoons en mondstukken natuurlijk

. Maar ga niet zelf iets proberen, vragen aan je docent erover! Dit is echt iets voor de prof saxofonist...
En oja, er zijn echt ook goede saxofonisten die meerdere embouchures gebruiken, maar dit lijkt me niks... Als je de één een tijd niet gebruikt is het natuurlijk waardeloos... Kies gewoon voor jouw het beste vooral in je muzikale voorkeur...