Author Topic: niveau?  (Read 4044 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EelcoW

• Member
  • *
niveau?
« on: 15 March 2007, 09:09:24 »
Ik lees hier en daar op dit forum over niveau's en diploma's die je kan halen enzo. nou vind ik dat soort dingen niet zo belangrijk, maar ik zou toch willen weten wat dat nou allemaal inhoudt.. het lijkt wel alsof iedereen er iets vanaf weet behalve ik  :cry:  :P
iemand die mij uit deze onwetendheid wil helpen :P ?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 15 March 2007, 10:08:07 »
http://www.amateurmuziek.nl/media/items4/10.pdf

Hier kun je vinden wat de exameneisen zijn.
Dit zijn landelijk erkende examens. Je kunt je voorstellen dat wanneer je bij een orkest wilt gaan spelen het handig is wanneer je een beetje een idee krijgt van het gevraagde niveau. Als gemiddelde wordt 2 jaar per niveau aangehouden maar dat ligt natuurlijk helemaal niet vast. Verder is het ook nog zo dat ook de examinering erg wisselvallig kan zijn. Net als bij een rij-examen moet je eerst theorie examen doen voor je het bij behorende raktijkexamen mag doen. Daar zijn dan het melodische en ritmische dictee, alswel het herkennen van intervallen en akkorden erg belangrijk bij. Het gros van de mensen houdt op na B, ws omdat de meeste orkesten een B niveau vragen voor hun grote orkest. Een aantal jaar geleden zijn de exameneisen ernstig verscherpt waaardoor de niveaus niet echt meer tevergelijken zijn. Na het bereiken van een D-niveau heb je ongeveer voldoende niveau om toelatingsexamen te doen voor het conservatorium. Als je bedenkt dat je met een D niveau best wel aardig kunt toeteren, maar ook dat het echte werk pas op het conservatorium begint ga je snappen dat o prof muziek maken, en op niveau blijven topsport is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 15 March 2007, 16:47:52 »
thnx :) daar kan ik wat mee.

Offline Carlijn

• Member
  • *
    • http://www.drumfanfare-volt.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 26 March 2007, 16:20:57 »
Ik heb mijn D-examen nog niet, maar Theorie wel, inderdaad het is super moeilijk :?  Wat je daar allemaal voor moet weten,, echt niet normaal.. Stampen Stampen. Het ergste is je gebruikt het "nooit" dus je leert het ook niet zo gemakkelijk, het luisteren word moeilijker. De theorie zelf.. Voor praktijk weet ik toevallig dat je zo ie zo 7 mollen en kruizen moet kunnen spellen. Alle versieringen kunnen toepassen. Kunne inproviseren( Mischien moest dat met C ook al wel, weet ik niet meer)
In ieder geval je bent er wel even zoet mee!