Author Topic: hoe vervoer je een tenorsax het beste op een vliegtuig?  (Read 12305 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline rubenvliegen

• Member
  • *
Hallo allemaal,

Wij gaan deze zomer op concertreis naar China maar nu ik toch op het punt sta van een nieuwe toeter te kopen heb ik ook enkele vragen bij het veiligste vervoer in vliegtuigen.

Kan ik ze meenemen als handbagage?
Moet ze achter in het ruim welke koffer is dan het beste. Ik heb enkel een Andams Gig Bag als opbergmiddel.

En bij een nieuwe toeter hoort ook een nieuwe koffer dusja wat koop ik nu het beste?

Mvg. Ruben
Tenorsax Selmer reference 36 antieklak
Tenorsax Adams
Mondstukken Selmer S80C* S80F

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #1 on: 03 April 2007, 08:38:18 »
Ik heb er zelf geen ervaring mee..

Op het forum van saxontheweb.net is hier uitgebreid over gepraat.

Offline prodigy

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 03 April 2007, 08:55:29 »
handbagage kun je vergeten, de koffer past nooit in dat bakje. Uit mijn hoofd, de maximum afmeting van handbagage is 55x40x20cm en ik heb vorige week ook weer eens ondervonden hoe spastisch de beveiligingsmensen op het vliegveld zijn.
Mijn trolly van het type "Cabin Baggage" waar ook een lintje "Cabin Baggage aproved" aan hing heeft 3 keer in zo'n bakje gestaan om de maat te bepalen en is 4 maal gewogen of die niet inmiddels zwaarder dan 10kg was.

Met ruim bagage wordt (lomp) gegooid, dus neem altijd een hardschalen koffer mee als je iets kwetsbaars vervoerd zoals je instrument.

goede reis!
yours Truly.
Prodigy

[size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 03 April 2007, 10:02:53 »
Ik verplaats je vraag even naar "Overige vragen" aangezien het een sax-gerelateerde vraag is en geen vraag mbt het forum ;)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 03 April 2007, 17:12:40 »
Als je toeter het bagageruim in moet,......Hiscox wordt dan veel genoemd.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 04 April 2007, 00:01:35 »
Het is al wel ff geleden, maar mijn eerste toeter kocht ik in Singapore en die ging echt wel als handbagage mee; koffer had ik ietwat bekrast, als om aan te geven dat hij gebruikt was.
Geen problemen ondervonden overigens.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: hoe vervoer je een tenorsax het beste op een vliegtuig?
« Reply #6 on: 04 April 2007, 09:49:08 »
Quote from: "rubenvliegen"
Hallo allemaal,

Wij gaan deze zomer op concertreis naar China maar nu ik toch op het punt sta van een nieuwe toeter te kopen heb ik ook enkele vragen bij het veiligste vervoer in vliegtuigen.

Kan ik ze meenemen als handbagage?
Moet ze achter in het ruim welke koffer is dan het beste. Ik heb enkel een Andams Gig Bag als opbergmiddel.

En bij een nieuwe toeter hoort ook een nieuwe koffer dusja wat koop ik nu het beste?

Mvg. Ruben

Als je met een grote groep gaat is het misschien mogelijk om van te voren met de luchtvaartmaatschappij af te spreken dat je de instrumenten als handbagage mee mag nemen.
Als dat lukt is dat nog steeds het veiligst...

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 04 April 2007, 09:56:31 »
Ik heb ook wel eens gelezen dat hiscox niet de mooiste maar wel de beste koffers zijn. Helaas ken ik veel verhalen van enorm kapotte toeters na een reis in het vlietuigruim. Ik zou er ook eens over bellen met de vliegtuigmaatschappij. en met een prof. orkest, eens vragen hoe zoij dat aanpakken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #8 on: 04 April 2007, 11:04:27 »
Ik heb vroeger ook een Hiscox gehad. Inderdaad een niet mooie koffer maar wel heel erg sterk. Daar kun je echt zonder problemen op gaan staan zonder dat ie ook maar iets inzakt.

Ik vlieg niet zo vaak maar past een SKB vormkoffer (die redelijk compact is) niet in de vakken? M'n sporttas paste er altijd wel in.

Ik kan me zo voorstellen dat als je sax in een redelijk herkenbare koffer in het bagageruim toch wel redelijk snel verdwenen is/kan zijn...

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 04 April 2007, 17:11:09 »
Dat zal toch wel passen in zo'n vakje?

Ik zou hem in ieder geval maar stevig vast houden op zo'n vliegveld.
En...als ie in het bagageruim moet.....dan ga je gewoon met hem mee.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #10 on: 05 April 2007, 01:26:30 »
toen ik nog in het secundair zat, speelde ik xylofoon in een het orff-ensemble van de school, met dat ensemble heb ik zowat heel europa afgereisd in 5 jaar tijd, welliswaar nooit met het vliegtuig, steeds met de bus, maar toch,... de instrumenten gingen ook de hele tijd, bus in bus uit, aanhangwagen in, aanhangwagen uit, hotel in, hotel uit, enz enz enz

wij hadden voor alle instrumenten van dat ensemble, zelf zware houten kisten gemaakt met vlindersloten en met zachte binnenbekleding, zeer log & zwaar, wel zeer veilig, de contrabassen of de pauken  bijvoorbeeld, als die in hun kist zaten, moesten we ze met 5 man dragen, maar ze kwamen overal heelhuids doorheen

spreekt voor zich dat als je t zo zou doen, dat voor een vliegtuigreis een extra kost zal opleveren door het extra gewicht, maar veilig is het wel
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Erik

• Member
  • *
    • http://www.outofthebasement.nl
(No subject)
« Reply #11 on: 05 April 2007, 17:32:38 »
Ik ben vorig jaar met het vliegtuig naar china geweest met m'n bandje en alle instrumenten konden gewoon als handbagage mee, op de grond kunnen ze wel een beetje moeilijk doen maar gewoon mee het vliegtuig nemen. Waar ga je trouwens ergends naartoe in China???

Groeten Erik
Alt: Rene guenot,
      mondstuk: King,
      Rico plasticover riet 2,5.  Tenor: Keilwerth the new king,            mondstuk: Otto link 6*,            Rico plasticover riet 2,5.

Offline rubenvliegen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 05 April 2007, 20:14:14 »
Hoi,

We gaan naar jangzou ofzoiets dat er oplijkt. De mensen die de reis praktisch organiseren beweren echter dat het niet mogelijk is om deze instrumenten als handbagage mee te nemen.

Als koffer heb ik nu een adams GIGBAG maar ik heb mijn twijfels over de stevigheid ervan.

Woensdag aanstaande een selmer reference 54 kopen en dus mss een goede stevige koffer voor de reis maar ik hoop echter dat mij iemand iets degelijks kan aanbevelen
Tenorsax Selmer reference 36 antieklak
Tenorsax Adams
Mondstukken Selmer S80C* S80F

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 05 April 2007, 20:22:11 »
Bij een Reference 54 zit een Reference vormkoffer.
Deze is van hard kunststof en overleefd die trip wel.
Maar zoals Tony al aanhaalde, een sax is nogal diefstal gevoelig.
Dus wel een griezelig idee om hem in een bagageruim te moeten stoppen.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Erik

• Member
  • *
    • http://www.outofthebasement.nl
(No subject)
« Reply #14 on: 05 April 2007, 20:59:13 »
Ik zal zeggen neem gewoon even contact op met de vliegtuigmaatschappij, maar wij hebben zelfs grote gitaarkoffers en schuiftrombones gewoon meegenomen.

Maar Jangzou dat is toch vlak bij shanghai (als ik het goed heb). Als ik je 1 advies mag geven neem voldoende eten mee!!!! Want wat ze daar eten lust je, of je walgt ervan :D er is volgends mij geen middenweg, ik walgde ervan en was dus blij dat de MC naast het Hotel zat. Als je nog wat meer tips wilt hoor ik 't wel  :D
Alt: Rene guenot,
      mondstuk: King,
      Rico plasticover riet 2,5.  Tenor: Keilwerth the new king,            mondstuk: Otto link 6*,            Rico plasticover riet 2,5.