Vandoren optimum rietbinders

Started by JazZeus, 19 April 2007, 18:09:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JazZeus

Ik ben al een tijdje gek op die Vandoren Optimum rietbinders met drie inlegstukjes. Ik wil er graag een aanschaffen voor mijn altsax maar de goedkoopste die ik heb kunnen vinden op internet was 80 dollar (uitvoering MET cap).

Weet iemand of je dat ding ook ergens kan kopen voor een redelijke prijs (eventueel tweedehands)?

Want deze arme student wil een toprietbinder!  :wink:
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Ben Rodenburg

ik raad je eigenlijk eerder een francois louis aan, vandoren is ook goed, maar de frnacois louis meot je neit over het hoofd zien!

probeer hem ook even uit!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Maaarten

en dan heb je ook een cap erbij!

JazZeus

Ok, maar weet iemand dan een adres waar die dingen betaalbaar zijn? Bij Harry Bakker zijn ze namelijk 63 euri. Adressen voor de vandoren zijn ook nog steeds welkom.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Ben Rodenburg

ik denk niet dat je ze in de winkel veel goedkoper zal gana krijgen, ik heb er 70 euro voor betaald...

als je hem toch iets goedkoper wil krijgen is 2e hands toch de beste optie denk ik
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Maaarten

Quote from: "JazZeus"Ok, maar weet iemand dan een adres waar die dingen betaalbaar zijn? Bij Harry Bakker zijn ze namelijk 63 euri. Adressen voor de vandoren zijn ook nog steeds welkom.

gewoon bij de saxcompany.nl in den bosch.

je hebt al een brass versie voor â,¬46, deze is echt niet spuuglelijk tov de gouden.
de gouden is een tientje duurder.

Maaarten

Quote from: "Sander"misschien gekke vraag, maar had je die VD rietbinder al eens geprobeerd? Past het allemaal, ook de kap?

Ik heb hem zelf wel en hij bevalt prima, erg handig in gebruik ook en blijft ook mooi. Had ook nog die FL geprobeerd, maar mijn mondstuk (niet geheel ontoevallig ook een VanDoren) zat meteen onder de krassen vanwege de nogal matige afwerking van het ligatuur..beetje lomp in gebruik ook en de kap bleef ook niet goed zitten. En inderdaad niet eens veel goedkoper...al moet ik wel zeggen dat die VanDoren spullekes wel heel erg prijzig zijn, die gasten zullen aardige marge draaien daar.

ja die buisjes krassen als de ziekte (die zou je eventueel bij kunnen vijlen op de hoekjes die het mondstuk raken). Daartegenover zit de binder wel weer lekker vast (je hoeft de binder dus nauwelijks in positie te brengen. En die kap heb ik me nooit druk omgemaakt (gebruik ik nooit, alleen met opbergen in de koffer) maar die zit ook niet subliem.

Ik vond de FL gewoon mooi om te zien en makkelijk in gebruik. En ik moest die wel hebben omdat otto link ligature gewoon bagger is.  Vandaar mijn keus.

Ik zeg niet dat FL beter is dan vandoren optimum (geen ervaring, wel duurder).

CBone

De cap maakt de optimum lekker duur, zonder cap is die te krijgen voor zo'n 45 dollar.

En voor de FL liefhebbers, deze staan nog niet op de site van FL zelf

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Zoot

dan toch maar een LigaPhone             :?  :shock:  :roll:

Smelly Jelly

Probeer anders eens een rubberen binder van Rovner. In een vergelijking vond ik de "Light" persoonlijk beter dan de Vandoren en de FL, maar das natuurlijk persoonlijk. Misschien minder fraai, maar voor drie tientjes ben je klaar en tis niet stuk te krijgen.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

johnvs

Quote from: "Maaarten"Ik vond de FL gewoon mooi om te zien en makkelijk in gebruik. En ik moest die wel hebben omdat otto link ligature gewoon bagger is.  Vandaar mijn keus.
Hoe is toch het idee de wereld ingekomen dat de ligature van Otto Link zo slecht is.
Als hij goed genoeg was voor de groten zoals b.v. John Coltrane, Wayne Shorter, Stan Getz en noem maar op, en in onze tijd Benjamin Herman, wie zijn wij dan dat we zo laatdunkend over een innovatief ligature als de OL spreken?
Ideeën ervan zijn door anderen graag overgenomen: het bevestigingsplaatje van FL, en vele anderen is een getrouwe copie van dat van OL.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Smelly Jelly

Quote from: "johnvs"
Quote from: "Maaarten"Ik vond de FL gewoon mooi om te zien en makkelijk in gebruik. En ik moest die wel hebben omdat otto link ligature gewoon bagger is.  Vandaar mijn keus.
Hoe is toch het idee de wereld ingekomen dat de ligature van Otto Link zo slecht is.
Als hij goed genoeg was voor de groten zoals b.v. John Coltrane, Wayne Shorter, Stan Getz en noem maar op, en in onze tijd Benjamin Herman, wie zijn wij dan dat we zo laatdunkend over een innovatief ligature als de OL spreken?
Ideeën ervan zijn door anderen graag overgenomen: het bevestigingsplaatje van FL, en vele anderen is een getrouwe copie van dat van OL.

Ja daar heb je gelijk in, hij klinkt ook niet slecht maar hij is vooral erg onhandig in het gebruik.
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

JazZeus

Hartstikke bedankt voor al jullie hulp.

Ik ben bang dat ik toch flink geld zal moeten uitgeven voor een goede ligatuur.

Overigens, ik heb ook wel op de FL gespeeld, maar vond die (zoals al eerder gezegd) lastig in gebruik en erg fragiel, en er viel me niets bijzonders op aan de klank.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Maaarten

Quote from: "Smelly Jelly"
Quote from: "johnvs"

Ja daar heb je gelijk in, hij klinkt ook niet slecht maar hij is vooral erg onhandig in het gebruik.

Dat is dus ook het probleem wat ik er mee heb. Ik dicht geen klankeigenschappen toe aan de FL, tov de link binder.

De link binder zit erg losjes om het mondstuk wat wel mag opzich, maar ik vind het niet fijn. En het plaatje gaat gauw scheef op het riet zitten. De FL doet dit niet, het zit gelijk goed.

Smelly Jelly

Quote from: "JazZeus"Hartstikke bedankt voor al jullie hulp.

Ik ben bang dat ik toch flink geld zal moeten uitgeven voor een goede ligatuur.

Dat hoeft dus niet, met een Rovner! Voor drie tientjes krijg je een onverwoestbaar ontwerp met een prima klank. Kan je ook nog kiezen uit een donker of licht karakter...