Author Topic: Op zoek naar een betere klank  (Read 3362 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EelcoW

• Member
  • *
Op zoek naar een betere klank
« on: 21 April 2007, 15:13:11 »
Op mijn altsax gebruik ik al 5 jaar hetzelfde mondstuk: een ebonieten Meyer 5. Ik ben vaak ontevreden over de klank op mijn alt, ik heb dan ook veel geexperimenteerd met rieten, maar de klank die ik in gedachten heb wil er niet uitkomen. Op dit moment heb ik Rico Jazz select 3hard rieten, die bevallen het beste.

Ik wil ook een keer met mondstukken gaan experimenteren, maar ik heb daar bijna geen kennis van.
mijn klank is op dit moment heel erg scherp (vind ik niet mooi), en er zit niet echt veel diepte in.
de klank waarnaar ik zoek is een veel vollere klank.

kunnen jullie mij op weg helpen?

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 21 April 2007, 18:36:13 »
Eigenlijk is het gewoon hetbeste om er niets van af te weten en gewoon van alles proberen qua mondstukken wat er te vinden zijn in zo'n (saxofoon)winkel.

Als je niet de scherpe kant op wilt gaan... Ga dan niet op mondstukken blazen met een hoge drempel erin...
Voor een warme vollere klank zullen ookwel mondstukken met een lange kamer en het liefst geen drempel helpen lijkt me.

Misschien slaag je wel met een otto link op je alt ;) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline voltrex

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 21 April 2007, 19:41:39 »
Hallo
Ik speel zelf ook op een meyer mondstuk op mijn alt.Ik heb pas een ottolink aangeschaft na proberen van diverse mondstukken.Probeer ook eens een ander riet in combinatie met een ander mondstuk.Ook een rietbinder kan een hoop doen op je mondstuk.Ik heb er twee voor mijn meyer monstuk het orginele de klank is dan wat scherper.En ik heb er een van BG de Super revelation de klank word dan wat voller de, scherpe randjes zijn er wat af de riet binder demt wat meer.Mischien is dit wat je zoekt.:-)
Cannonball Vintage Pro, Meyer medium 6, Vandoren Java 3,5

Offline johnvs

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 21 April 2007, 20:15:09 »
Heb je al eens geoefend op subtones? Wellicht is dit een klank die je kan bekoren. Om je een idee te geven; denk aan Stan Getz, op tenor weliswaar, maar het geeft een richting aan.
Verder zie ik dat je een Meyer 5 gebruikt; staat toch bekend om z'n warme klank.
'K zou zeggen ga oefenen i.p.v. mondstukken kopen.
Misschien dat een van de professionals op dit forum je verder kan helpen.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 22 April 2007, 11:14:32 »
Kijk ook eens naar wat voor Meyer je hebt...
Als dit een S5M is of  S5S heb je een Meyer met een kleine kamer.
En die kunnen inderdaad wat scherper klinken...
(Ik heb een V16 A7S gespeeld.... Schijnt gebaseerd te zijn op Meyer)

Daar tegenover staat dat je klank helemaal niet te scherp klinkt, maar dat je het zo ervaart. Is echt zo, vraag het maar eens aan je publiek..

Maar goed.
Een Meyer met medium chamber, tip opening 7 (of groter) zou je denk ik wel in de juiste richting moeten sturen...

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 22 April 2007, 12:20:22 »
Hoewel ik hem op tenor speel, zweer ik bij Meyer (tip 7). Warmte en een breed geluid; bevalt mij beter dan Otto Link; maar natuurlijk is dit een kwestie van smaak, dus....veel uitproberen en zelf tot iets moois komen.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline John G

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 22 April 2007, 23:35:16 »
Ik ben het De Martin eens......... Ik had het zelfde probleem, ik vond mijn geluid te schel... Ik vroeg dus aan mijn leraar of dit inderdaad zo was, en hij vond het allemaal  best meevallen. Dus een opname gemaakt, en inderdaad, het viel best wel mee. Dus als ik speel hoor ik de geluid heel anders dan een toeluisteraar.... Dus mischien dat je zelf een opname kan maken om het anders aan te horen...????

Groetjes
John
Maybe... Someday.... I\'ll be able to play (beter) \":)\"

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 23 April 2007, 00:07:40 »
bedankt voor de reacties :)

Dan ga ik me eerst een keer opnemen, misschien valt het allemaal wel mee :)