Author Topic: Alt of tenor?  (Read 8211 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline blabla

• Member
  • *
Alt of tenor?
« on: 26 April 2007, 22:12:08 »
Ik weet niet zeker of het wel hier hoort, maar ik vroeg me af wat jullie voorkeur is en ook waarom.

Ik heb altijd op een alt gespeelt en ik wilde eigenlijk nooit wat van tenor weten, maar de laatste tijd begint het geluid van een tenor best mijn aandacht te trekken.
Alt spreekt me aan omdat je daarop hele hoge maar ook gewoon lage tonen kan spelen.. (iets wat sopraat en tenor in zit dus). Maar ik denk dat je uit een tenor misschien toch wel een warmere/diepere klank kan krijgen.. ligt er eigenlijk aan hoe iemand speelt want ik vind tenor niet altijd lekker klinken.

Is er een groot verschil in het spelen op een tenor en een alt? Dan bedoel ik het gevoel als je erop speelt,het gewicht en misschien is er ook een verschil in de manier van spelen/techniek?

Offline rubenvliegen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 26 April 2007, 23:57:18 »
Tenor omdat ik tenor speel en omdat naar mijn menig alt saxen te scherp klinken en te hoog kunnen en de klank heeft veel weg van een klarinet (toch zoals ik de klank van een altsax ken) en dit is absoluut niet mooi
Tenorsax Selmer reference 36 antieklak
Tenorsax Adams
Mondstukken Selmer S80C* S80F

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 27 April 2007, 00:20:35 »
Quote from: "rubenvliegen"
Tenor omdat ik tenor speel en omdat naar mijn menig alt saxen te scherp klinken en te hoog kunnen en de klank heeft veel weg van een klarinet (toch zoals ik de klank van een altsax ken) en dit is absoluut niet mooi

als je alt op eek klarinet vind lijken dat heb je of nog nooit een goede altsaxofonist horen spelen of ben jij gewoon een beetje raar :lol:

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #3 on: 27 April 2007, 01:36:12 »
geen voorkeur ... omdat ik liever bariton zou aanvinken :p:p
alt en tenor bespeel ik beide (sopraan ook trouwens), maar ik speel/hoor echt nog het liefst vanal de bariton
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 27 April 2007, 07:24:31 »
Sopraan, maar die staat er niet bij ;)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 27 April 2007, 08:26:07 »
ik heb geen voorkeur tussen alt en tenor.
Het klankverschil kan zo groot zijn en je kan er met beide saxen alle kanten mee op. ik gebruik men alt vooral bij de jazzgelegenheden en tenor bij harmonien en zo, maar dat wil ik nog wel eens zien veranderen. en ik wil zeer zeker men serie nog wel een keer uitbreiden. dus een sopraan of bariton erbij.

maar als ik dan echt een keuze zou moeten maken dan zou ik denk ik voor tenor gaan.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
(No subject)
« Reply #6 on: 27 April 2007, 08:35:33 »
Ik verkies tenor omdat dat beter bij mijn ego past:
Een alt is me te klein,ik hou van grote(re) dingen

Ook de warmere klank spreekt me erg aan.

Alt saxen klinken, volgens mijn bescheiden en helemaal niet onderlegde mening, te gewoon en te braaf.
En als ze schreeuwen met die hoge tonen, dan denk ik aan een gillende keukenmeid.

Het is vaak bij goedkope B-films dat je van die zeemzoete solos te horen krijgt op een altsax.
Daar krijg ik het heen en weer van  :?

Ik hoop dat mijn mede alt forumleden mijn uitspraken kunnen vergeven? Het zit er dik in dat ik in de loop der jaren wel nog zal veranderen van mening en de alt zal leren waarderen.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 27 April 2007, 11:58:38 »
Op dit moment tenor. Ik vind de klank van tenor leuker klinken dan alt. dit komt denk ik ook omdat mijn tenor een stuk beter is dan mijn alt.

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 27 April 2007, 13:21:13 »
Oh het spijt me zeer dat ik de andere soorten saxofoons heb buitengesloten :oops: Misschien kan een moderator ofzo het aanpassen?

Ik heb dit topic alleen over alt en tenor gedaan omdat dat voor mij interessant is, maar eigenlijk is dat wel een beetje stom voor anderen.. eigenlijk is het best leuk om te horen waarom iemand voor ''zijn'' soort sax gaat :P

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 27 April 2007, 13:39:22 »
Er is al een topic van.
Maar dat is al oud.
Ik zal even kijken of ik het aan kan passen :-D

Edit: ik heb sopraan en bariton onderaan toegevoegd.
Zo heb je de 4 meest gangbare saxofoons op een rij.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #10 on: 27 April 2007, 14:45:40 »
Hoewel ik tegenwoordig alleen nog maar alt speel gaat mijn voorkeur toch uit naar tenor. Heeft toch iets meer grunt..

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #11 on: 27 April 2007, 21:54:27 »
Quote from: "NRG"
Alt. Vanwege het mooie geluid en het grote bereik van hoog tot laag!

Dat vind ik nou zo mooi aan een tenor. Ik heb het altijd gespeeld en je ziet deze sax veel door de profs gespeeld worden door z'n toepasbaarheid.
Ik vond als kind/puber de altsax zo'n leerlingending. Maar de sound is wel ok  vind ik.

persoonlijk vind ik alle saxen ok. Alleen sopraan kan ik niet aan wennen. Net een klarinet.
Ik zou best wel een bariton erbij willen hebben.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 28 April 2007, 00:50:14 »
Tenor, Klinkt veel lekkerder. Toch?
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #13 on: 28 April 2007, 01:10:04 »
Quote from: "Tom"
Tenor, Klinkt veel lekkerder. Toch?

jah, vind ik ook.

Maar toch. Net zoals op de DJ-forums mbt vinyl vs. CD discussieer ik niet graag over zulke persoonlijke voorkeuren.

Ik kan me best voor stellen als je altijd alt hebt gespeeld dat je dat gewoon het einde vindt.

Als iedereen tenor deed zou het ook maar een saaie boel worden.

En dan heb ik het nog niet over de bierdiscussies  :P

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 28 April 2007, 01:42:14 »
Er stond nog bij mijn bovenste post hoor!

Is er een groot verschil in het spelen op een tenor en een alt? Dan bedoel ik het gevoel als je erop speelt,het gewicht en misschien is er ook een verschil in de manier van spelen/techniek?

:)