mondstuk past niet........

Started by Zoot, 30 April 2007, 20:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoot

misschien een domme vraag / opmerking..... :shock: .... maar m'n Yama. mondstuk past niet op mijn ( sinds zaterdagavond )Yana. sax.... ( gelukkig zat er een ouwe  ;-)  :lol:  )

maar hoe ik ook zocht: Alt mondstukken worden niet in verschillende diameters verkocht..... dús ligt het aan de kurk? Als ik die laat vervangen past m'n Yama. mondstuk wel, maar die Selmer niet meer.........       ????          :roll:

prodigy

is de yamaha te groot of te klein, dus valt hij er over of kan die er niet op?? Voor mijn tenoor zit het ene wat minder strak dan de ander, maar passen doen ze altijd! Kurkvet geprobeerd??

maar, waarom zou je op een yamaha spelen als je een slemer hebt, er van uitgaande dat het gewoon een c of d is????
is oud in de vorm van kapot of is die gewoon groen???
yours Truly.
Prodigy

[size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Maaarten

gewoon papiertje om het kurk draaien. sim-pel

Zoot

heb nog's even goed gepast. De Selmer*80 ( inderdaad zo ongeveer groen uitgeslagen ) past prima, niet te strak / te los. M'n Yammie C4 schuift er gewoon helemaal tot het eind er overheen.

Is het eboniet gekrompen?  :shock:         Het Yama. mondstuk is vrijwel nieuw....  

maakt inderdaad verder niet zoveel uit, ik speel nu op het Selmer stuk ( volgens één of andere tabel maken deze mondstukken mekaar niet zoveel...... ) maar kon er niks over vinden dat dat vaker voorkomt........

the martin

De boring van mondstukken is niet gestandardiseerd....
Verschillende merken zullen dus ook een verschillende boring hebben.
Als een mondstuk te los zit, kun je altijn een reepje papier gebruiken...

Sjax

Papier wordt na een tijdje spelen nat en papperig. De laatste tijd gebruik van die witte tape wat gebruikt wordt om koppelingen in gasleidingen goed af te dichten (Unitape). Sluit prima af en is waterbestendig. Je kunt het ook gewoon laten zitten na het spelen (totdat je weer een keer op je Selmer mondstuk wil spelen).

Surion

Quote from: "Sjax"Papier wordt na een tijdje spelen nat en papperig. De laatste tijd gebruik van die witte tape wat gebruikt wordt om koppelingen in gasleidingen goed af te dichten (Unitape). Sluit prima af en is waterbestendig. Je kunt het ook gewoon laten zitten na het spelen (totdat je weer een keer op je Selmer mondstuk wil spelen).

ik gebruik hiervoor sigarettenblaadjes, dichten ook goed als ze nat zijn, na het spelen natuurlijk telkens weer weggooien
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Smelly Jelly

Ik begrijp niet dat niemand dit al gezegd heeft, maar: waarom zou je op dat Yamaha mondstuk willen spelen als je een Selmer hebt? Over die Yamaha mondstukken is vrijwel iedereen het wel eens: die zijn bagger en ook ik heb deze ervaring. Ik zou zeggen: hou het bij die Selmer maar als je toch echt met de Yamaha wilt spelen laat dan nieuw kurk op je hals zetten, van dat gepriegel met vloeitjes wordt je ook niet gelukkig. Mijn reparateur doet dat gratis, maar ja ik ben ook vaste klant :? .
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

prodigy

Quote from: "Smelly Jelly"Ik begrijp niet dat niemand dit al gezegd heeft, maar: waarom zou je op dat Yamaha mondstuk willen spelen als je een Selmer hebt?

Quote from: "prodigy"maar, waarom zou je op een yamaha spelen als je een slemer hebt, er van uitgaande dat het gewoon een c of d is????

dus wel!!
yours Truly.
Prodigy

[size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Maaarten

Quote from: "Sander"Gewoon extra dik kurk op je sax laten zetten. Kostte bij mij ook niets (bij Harry Bakker) en is zo gebeurd. Dat kurk is ook nog eens extra elastisch, waardoor vele mondstukken toch passen...

bij de saxcompany vertelde Marnix me dat dat juist niet kon. Terwijl die link net iets ruimer zat dan de selmer.

the martin

Die Yamaha voegt inderdaad (naar mijn nederige mening) niets toe als je al een Selmer hebt...
En als die ook nog eens perfect past, lijkt me dat je op dit moment geen probleem hebt.

Als je in de toekomst van 2 setups gebruik wilt maken rest je niets anders dan de tussenruimte opvullen

Smelly Jelly

Quote from: "prodigy"
Quote from: "Smelly Jelly"Ik begrijp niet dat niemand dit al gezegd heeft, maar: waarom zou je op dat Yamaha mondstuk willen spelen als je een Selmer hebt?

Quote from: "prodigy"maar, waarom zou je op een yamaha spelen als je een slemer hebt, er van uitgaande dat het gewoon een c of d is????

dus wel!!

O ja, niet goed gelezen hehehe :oops:
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Maaarten

Quote from: "the martin"Die Yamaha voegt inderdaad (naar mijn nederige mening) niets toe als je al een Selmer hebt...
En als die ook nog eens perfect past, lijkt me dat je op dit moment geen probleem hebt.

Als je in de toekomst van 2 setups gebruik wilt maken rest je niets anders dan de tussenruimte opvullen

ik vond de yamaha wat warmer klinken maar wat lastiger aanspreken.
De prijs zegt al dat het niks is.

niesten

Ik had een soortgelijk probleem met een Selmer C* mondstuk op de bariton SA80II van mijn vader. Mijn mondstuk (een oude Selmer C*) schoof volledig over de kurk heen, terwijl het mondstuk van mijn vader (een vrij nieuwe Selmer C*) mooi paste.
Heb het dus opgelost door de hals niet volledig op de sax te zetten, maar een 5mm over te laten (kan bij de bariton, aangezien hier geen klep op zit). Hierdoor was de stemming weer OK. Maar vreemd vond ik het wel, zeker omdat het twee mondstukken van exact hetzelde merk en type zijn.

Tom

Het blijft improviseren als je met verschillende mondstukken speelt.
De boring van de verschillende merken komt nu eenmaal niet met elkaar overeen.
Mijn Link en mijn Lebayle passen perfect, mijn Berg Larsen zit te los en mijn Selmer past amper over de kurk heen.
Als je van plan bent om met hetzelfde mondstuk te blijven spelen kun je de kurk laten aanpassen.
Wil je meerdere mondstukken gebruiken dan zal het toch rotzooien met papiertjes blijven ben ik bang.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.