Maar na een tijdje spelen komt er automatisch wit op je ebonieten mondstuk, kalk is dat geloof ik. En ik maak hem de zo veel keer schoon. Ik veeg het elke keer gewoon goed af met een doekje als ik gespeeld heb. Maar dan komt er nog steeds die plekken.
Als ik thuis gespeeld heb maak ik het beste schoon. Rietje droog, daar ben ik niet helemaal mee eens. Dan komt er nog schimmel op (van je speeksel) die vieze zwarte plekken die vooral onder je rietje onstaan. Hierdoor wordt het rietje minder goed. Ik spoel het meestal af onder de kraan zodat de speeksel weg gaat. En vervolgens laat ik het gewoon opdrogen uit zich zelf. Dit is echt de beste manier als je thuis speelt.
Voor het inblazen met rietjes doe ik ze eerst altijd in een glas met water. Dit maakt het het beste en daarna pas in je mond en vervolgens erop spelen.
En over dat mondstukken kunnen gaan stinken, nog nooit mee gemaakt (gelukkig). Zelf spoel ik meestal mijn eigen mond voordat ik ga spelen... Het beste is natuurlijk voor het saxofoon spelen je tanden poetsen, maar nee dat doe ik niet.
En als je zo'n plakkertje op je mondstuk doet en er zit al een groef op dan heeft dit geen zin meer. Zelf haat ik die plakkertjes in het begin ze geven mijn tanden zo'n rotgevoel, op mijn sopraanmodnstuk heb ik dat niet zitten (ik begon met sopraan spelen en heb nog steeds dezelfde mondstuk en sopraansax), daar heb ik pas 2 diepe groeven in zitten :lol: . Wel makkelijk met het plaatsen van je mond je glijdt minder snel uit alsware

.