Author Topic: Bes op alt  (Read 8699 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
Bes op alt
« on: 13 May 2007, 13:30:14 »
hallo ik heb een vraag.
Is de Ais hetzelfde dan de Bes? en waar zit die dan op een alt?
 :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 13 May 2007, 13:39:50 »
Ja, een ais is een verhoogde a en bes is een verlaagde b. De grepen zijn het zelfde. Er zijn veel manieren om deze toon te spelen.
Eerste keus is de petit bes. dat is dat kleine klepje tussen de b en de a.
Wanneer je echter bv b-bes-b moet spelen neem je hem aan de zijkant met de ta. dat is je speelt een b en je drukt daar de onderste van de drie klepjes in aan de zijkant bij je rechterhand. Verder kun je ook nog een "vork"greep gebruiken. Je speelt een b en dan doe je je wijsvinger van je linkerhand erbij, =klep 4. of al naar gelang stemming moet worden aangepast ook de 5 en 6 erbij.

Het gebruiken van je onderhand kun je ook toepassen om de stemming van je hoge b te corrigeren. Gewoon alle drie de onderste kleppen een beetje indrukken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 13 May 2007, 15:51:38 »
En verder is mij ervaring (als trombonist) dat een Ais (of een noot met een kruis) soms net iets hoger geintoneerd moet worden dan een noot met een mol...

Qua greep zijn ze dus het zelfde qua intentie hoeft dat dus niet zo te zijn  :twisted:

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 13 May 2007, 16:12:39 »
Ik speel regelmatig met mijn stemapparaat `aanges :smt117

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 13 May 2007, 16:27:30 »
Om inderdaad te 'leren onthouden' is een tunertje een goed hulpmiddel, maar laat 'm niet de functie van je oren overnemen. Corrigeren met een tuner voor je snufferd is heel wat anders dan echt corrigeren.  :D

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 13 May 2007, 17:03:05 »
Quote from: "the martin"
En verder is mij ervaring (als trombonist) dat een Ais (of een noot met een kruis) soms net iets hoger geintoneerd moet worden dan een noot met een mol...

Qua greep zijn ze dus het zelfde qua intentie hoeft dat dus niet zo te zijn  :twisted:

Klopt, maar dat hangt niet zo zeer van de schrijfwijze af ( dus toonsoort van het stuk muziek) alswel van de functie van de noot. de terts intoneer je lager dan bv de kwint. Of andersom, ik kan het nooit onthouden. Overigens wanneer je deze verschillen kunt horen, ben je geen beginner meer.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 13 May 2007, 20:53:34 »
..maakt het dan ook nog uit of je een grote terts of kleine terts hebt..en reine kwint versus verminderde kwint???
 :roll:

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 13 May 2007, 21:08:12 »
Heeft te maken met welke noot je van een akkoord speelt, waneer je met meerdere instrumenten speelt. Het maakt ook uit voor de stemming of je een noot van boven af of van onder af benaderd. Maar maak je er niet druk om. een piano kan niet eens verschil aan brengen. je mag al blij zijn wanneer je een beetje redelijk kunt intoneren, maar het is soms wel leuk om te weten.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 13 May 2007, 21:26:37 »
dit topic was (wat flauw, geef ik toe) een voorbeeld van een vraag die je zou kunnen stellen zonder eerst even zelf op onderzoek uit gaan ( om bv een fingerin chart te downloaden)
maar brengt, geheel onverwcht voor mij een interessante wending. Ik maak mij niet druk, maar ben wel leergierig.
Heb laatst een interessante analyse gelezen over een solo van Charlie Parker en daar kwam dit ook  in voor: het benaderen van de volgende noot (of zelfs een voorbereiding op de daarop volgende).
Mijn respect voor je geduld, je zorgzame uitleg en het niet reageren op `etterbakjes`in de klas...docent??

:)

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #9 on: 13 May 2007, 22:11:17 »
nou nou..... :lol: .... fantastisch.....    :lol:
 :-D

voor de rest wel intressant

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 14 May 2007, 08:53:54 »
Quote from: "FB"
dit topic was (wat flauw, geef ik toe) een voorbeeld van een vraag die je zou kunnen stellen zonder eerst even zelf op onderzoek uit gaan ( om bv een fingerin chart te downloaden)
maar brengt, geheel onverwcht voor mij een interessante wending. Ik maak mij niet druk, maar ben wel leergierig.
Heb laatst een interessante analyse gelezen over een solo van Charlie Parker en daar kwam dit ook  in voor: het benaderen van de volgende noot (of zelfs een voorbereiding op de daarop volgende).
Mijn respect voor je geduld, je zorgzame uitleg en het niet reageren op `etterbakjes`in de klas...docent??

:)

Hoe dom je zelf een vraag ook kan vinden, je moet je altijd realiseren dat de domheid wel eens bij jezelf kan liggen. Je eigen kennis kan best wel eens te beperkt zijn om de vragen van anderen goed te kunnen inschatten.  

Een van de belangrijkste zaken wat betreft saxofoonspelen is het feit dat er een heleboel is wat niet vast ligt,zoals bv:

Je hebt het over fingeringcharts????
Geven die ook aan wanneer je welke greep gebruikt?

en

Intoneren heeft alles te maken met klankvoorstelling, en du s "voorbereiding" van de volgende noten de je gaat spelen. En dat niet alleen in solo's maar zeker in samenspel!

Ik begrijp niet dat je daar nu pas, en zeker niet ,dat je daar TOEVALLIG achter komt.  :D

Het gevaar van alleen op internet naar informatie zoeken is dat die informatie onvolledig is en toch voor de hele waarheid wordt aangenomen.
Verder is het zoeken op internet niet voor iedereen een optie.
En ik vraag me verder ook wel af of jij nog weet welke "domme vragen" jij gesteld hebt in een tijd dat je nog maar net begon iets te leren.

Geen vraag is te dom, haje..of fb of whatever. En domme vraagstellers bestaan ook niet! Wel wijsneuzen die denken te kunnen oordelen over de hoeveelheid kennis die anderen bezitten.

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 18 May 2007, 13:11:01 »
In mijn vorige leven (ik heb er nl. 2!! :lol: ) heb ik geleerd:

Een domme vraag wordt nooit gesteld; er worden wel es domme antwoorden gegeven (no offence!)
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 23 June 2007, 00:30:01 »
Quote from: "Pieter"
Ja, een ais is een verhoogde a en bes is een verlaagde b. De grepen zijn het zelfde. Er zijn veel manieren om deze toon te spelen.
Wanneer je echter bv b-bes-b moet spelen neem je hem aan de zijkant met de ta. dat is je speelt een b en je drukt daar de onderste van de drie klepjes in aan de zijkant bij je rechterhand. Verder kun je ook nog een "vork"greep gebruiken. Je speelt een b en dan doe je je wijsvinger van je linkerhand erbij, =klep 4. of al naar gelang stemming moet worden aangepast ook de 5 en 6 erbij.

Het gebruiken van je onderhand kun je ook toepassen om de stemming van je hoge b te corrigeren. Gewoon alle drie de onderste kleppen een beetje indrukken.

Is het niet veel logischer om voor de combinatie b-bes-b je petit bes te pakken? Daar heb je maar 1 klep voor nodig. Voor die andere moet je "a-klep"  er ook bij.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 23 June 2007, 01:30:03 »
Dat me dit nu pas opvalt...
Topic staat verkeerd, ik verplaats 'm even.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 23 June 2007, 09:50:56 »
Quote from: "JazZeus"
Quote from: "Pieter"

Is het niet veel logischer om voor de combinatie b-bes-b je petit bes te pakken? Daar heb je maar 1 klep voor nodig. Voor die andere moet je "a-klep"  er ook bij.

Nee, dat is motorisch gezien altijd een verkeerde keus. Je zult merken dat het opschuiven van je wijsvinger nooit helemaal aansluitend verloopt.
Bij niet chromatisch voor komen van Bes heb je altijd wel tijd om ruim van te voren je vinger daar te plaatsen. Maar bij chromatisch spelen is het altijd zijkant bes, net zogoed als zijkant Fis bij F-FIs, en zijkant C bij B-C. Dit maakt legato spelen op een sax mogelijk. daar is best moeilijk op een saxofoon en heeft met veel meer dingen te maken dan spelen zonder je tong te gebruiken. Daar heb je ademsteun voor nodig EN een goede motoriek. Maar ook bij staccato spelen heb je een evenwichtig gebruik van je vingers nodig.