Author Topic: Selmer - rest  (Read 25326 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
Selmer - rest
« on: 24 May 2007, 19:52:58 »
Het schijnt dat... de verkopen van Selmer in de US dramatisch zijn. Selmer NL komt, als reactie op de goedkopere maar kwalitatief goede saxen met een nieuw model: La Monde ...als tegenwicht voor de succesvolle Mauriat saxen...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #1 on: 24 May 2007, 22:00:53 »
nou ik wens ze er veel succes mee. Als ze maar op de juiste manier in de kosten snijden dan.
Ze zijn gewoon te duur, dat is hun probleem.

Heb je ook bronnen ergens toevallig? ik kan niks vinden met google

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #2 on: 24 May 2007, 23:16:47 »
Heb van het weekend nog in een of ander HaFa magazine een interview met Selmer gelezen. Werd ook gesproken over de 'concurrentie' uit oa Taiwan en China. Selmer vond het prima en gaf aan geen 'studiemodellen' te zullen gaan maken in een goedkoper segment (NB vrije weergave van wat ik heb gelezen, geen reden tot al te verhitte discussies).

Is dit Selmer Parijs of USA. Selmer/Conn USA heeft de La Vie en La Voix modellen, de naam La Monde valt dan wel in dezelfde lijn.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 25 May 2007, 00:18:58 »
Bronnen zijn personen. Kan en ga ik niet noemen, maar zijn voor mij betrouwbaar.
Het wordt nog leuk (voor de consument) de komende jaren.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 25 May 2007, 00:31:02 »
Ik heb wel ergens gelezen dat ze bij Selmer toch lichtelijk nerveus worden van Yanagisawa.
Ze zeggen het niet hardop, maar als je een beetje tussen de regels doorleest........
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 29 May 2007, 21:54:28 »
..ik voorspel een offensief van Keilwerth en Buffet-Crampon
in Europa.
Mauriat zal voorlopig (?) zich blijven concentreren in en de concurrentie aangaan in de US..zo ook de oprichter en voormalige eigenaar van LA Sax (heeft een nieuwe serie
"Chicago" geloof ik)
Het merk waar ik bij betrokken ben heeft in de nieuwe productie ook enkele verbeteringen doorgevoerd.
Wanneer de consument `bereid is` om af te stappen van Selmer, Yamaha en Yana..dan ligt een prijzenslag voor de hand
Selmer heeft te veel hooi op de vork genomen (overname, overname), B-C heeft de boel laten versloffen (te weinig innovatie,marketing, Keilwerth heeft opvolgingsproblemen gehad...
De `onduidelijke` merken zullen op de kermis belanden omdat het binnen 2 jaar mogelijk is om met een beperkte geldbuidel een goede sax te kopen (kan nu ook..moet je wat lef hebben)
Ik vrees het ergste voor de (opgefokte) waarde van moderne Selmers.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #6 on: 29 May 2007, 22:11:09 »
Maar is het niet zo dat de prijzen van de professionele Yani's, Yamaha's, Borgani's, Keilwerths e.d. toch enigszins gebaseerd zijn op de prijzen van de Selmers en daar niet eens zover vanaf liggen? Vanuit dat standpunt zou je toch zeggen dat het om pure marketing gaat en wat dat betreft heeft Selmer toch een gevestigde naam. Daarbij geloof ik ook dat een gebruikte Selmer een hogere restwaarde heeft (bij verkoop) dan een Yani of Yamaha, zowiezo makkelijker verkoopbaar.

In het middensegment geloof ik wel dat er een hele nieuwe generatie zal aandienen en dat niet professionele spelers eerder overwegen om die saxen te kopen i.p.v. een dure Selmer.

Maar goed, wat ik nu een beetje begrijp is de oude Amerikanen markt al behoorlijk ingestort omdat er prima nieuwe betaalbare saxen zijn maar ik zie de prijzen van de M VI's alleen maar oplopen.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 29 May 2007, 22:32:33 »
Je hebt gelijk: in het topsegment is (er)nog niet veel gaande.Hoewel ik denk dat Mauriat daar een speler in gaat worden.
Hoeveel jaar (marketing) duurt het wel niet voor je daar je naam in hebt gevestigd? Maar ook..hoe lang kun je daarna voortborduren op je naam? Gedurende mijn leven vind ik Mercese Benz zoiets.
Het middensegment gaat absoluut interessant worden!
De `oude Amerikanen` markt is in die zin ingestort, dat je geen Selmer Bundy (meer) hoeft te kopen...voor die prijs
( beetje meer) heb je nu een nieuwe, en in een aantal opzichten, betere sax van een `nieuw`merk.
En natuurlijk.. sommige producties/series blijven stijgen..collector items. Dat is niet moeilijk, en wellicht een aardige investering.
Als verkoper kan ik nog steeds sneller een Selmer BundyII verkopen dan dat andere merk...dat gaat absoluut veranderen!

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 29 May 2007, 22:41:43 »
Zoiezo valt de markt van 20 jaar geleden niet te vergelijken met die van nu.
Toen had je 2 kanten. De Franse (Selmer, Buffet) en de Amerikaanse.
Dan een heel gat en dan de goedkopere saxen (Yamaha, Amati).
Yanagisawa weet ik niet precies van wanneer ze op de markt gekomen zijn, dus daar zeg ik verder niks over.

Tegenwoordig maakt Buffet alleen nog maar klarinetten of laten ze de saxen in Tsjechië maken --> studiemodel Evette bijvoorbeeld.
Daardoor heeft Selmer een soort monopolie-positie in kunnen nemen en naam kunnen maken.
De Amerikaanse saxen worden nog steeds veel gebruikt in de lichte muziek (jazz).
Maar orkesten als harmonie en fanfare weten vaak niet eens dat er amerikanen bestaan en gaan voor de Selmer of voor leerlingen Yamaha en Jupiter.

De Chinese markt is in opkomst, wat ook steeds beter wordt en wel betaalbaar blijft voor de saxstudent.
Maar ja, is de kwaliteit over 20 jaar nog hetzelfde als de Buffets en Selmers nu zijn van 20 jaar geleden?

Ik denk dat het appelen met peren vergelijken is.
Materialen van de goedkopere saxen zijn al anders. Anders kunnen ze nooit zover onder de prijs van bijvoorbeeld Yanagisawa of Selmer zitten.
Waardoor de leeftijd waarschijnlijk korter is, de manier van spelen anders is en het geluid wat blikkerig wordt.
De oude Amerikanen klinken wat dat betreft beter en dat verklaart misschien ook waarom je een Bundy II makkelijker verkocht krijgt dan een sax van dat andere merk :-D
Wie weet gaat dat nog veranderen in de toekomst en zal de kwaliteit van de Chinese makelij omhoog gaan.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 29 May 2007, 22:59:28 »
Buffet laat NIET de saxen (meer) in Tsjechie maken (bestaat dat nog?)
Buffet is erg bezig om hun saxen weer in de markt te zetten.
De "Evette"komt tegenwoordig uit China.
Check de website van Buffet en zie in welk segment saxen zij produceren.
Ik heb geen idee van appels en peren. Weet alleen dat het beide vruchten zijn en dat ze komen van vruchtbomen en dat je er op kunt kauwen en in bijten.
Je maalt er toch niet om vandaag als je een goede sax voor 500 euro kunt kopen of die over 20 jaar nog 500 euro waard is?? Je schrijft 500 euro af in 5 jaar..100 euro per jaar..2 euro in de week!?!
Ik bespeur een beleggers mentaliteit hier.
Volgens mij gaar het om NU plezier te hebben van je sax
 :-D

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 29 May 2007, 23:06:53 »
Mij ook hoor. Maar ik wil liever niet elke 5 jaar een nieuw instrument aanschaffen. Liever in 1x een goede die 80 jaar meegaat :-D

Maakt Buffet zijn saxen tegenwoordig ook in China? Altijd gedacht dat de Evette uit Tsjechie kwam  :o
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 29 May 2007, 23:32:28 »
De nieuwe "Evette" komt uit China.
Ik zeg ook niet dat de ssxen in het middensegment of de merken die jij noemt over 5 jaar af zijn. Ik had het over de afschrijving..financieel.
En of een sax 80 jaar kan meegaan, hangt erg van de gebruiker af (onderhoud/zorg)
Er zijn, maar dan moet je Steve Goodson even mailen, een flink aantal pro`s die op een LA sax spelen, hebben gespeeld of als 2e enz. instrument hebben...de 725 die ik heb doet het uitstekend als `studie`instrument, maar zal niet door Candy dulfer in Ahoy worden gebruikt...appels peren situatie?
Maar, omdat je de naam TopSax gebruikt, een nieuwtje:
begin Juli (na mijn vakantie)heb ik een nieuw model TopSax in huis die ik elke competie wil laten aangaan!
BTW: wanneer ben je student af??
Pas je je Ego aan de sax die je hebt (een algemene vraag, niets persoonlijks) of moet je sax je Ego uitstralen?

Alles in deze posts is algemeen en niet persoonlijk naar mensen toe..MEA CULPA

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 29 May 2007, 23:36:49 »
Als saxofonist zal je altijd student blijven ;)
Volgens mij ben je nooit uitgeleerd.
Maar ik doel op mensen die toch wel een aantal jaren spelen en meer dan 1x per week bij de fanfare en 2x een half uurtje thuis.

Hans Dulfer en Candy Dulfer zijn beiden trouwens in het bezit van een gekleurde Maestro sax ;)
Dat bestaat dus wel degelijk. Alleen niet als hoofdinstrument.

Afschrijving over een jaar of 20 vind ik moeilijk.
Veel merken die nu in opkomst zijn, zijn nog niet zo oud.
Dus er valt nog niks over te zeggen.
Daarom zijn er nu ook veel mensen die het risico niet nemen en voor een beter bekend merk gaan, zoals eerder genoemde.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #13 on: 29 May 2007, 23:40:38 »
Ik denk ook dat het een beetje de naam van de sax is.
Stel je voor dat je op de site van Ravi Coltrane zou zien dat hij op een Yamaha YTS 25 of Amati zou spelen dan durf ik bijna te wedden dat je je even op je hoofd krabbelt. Maar wanneer je daar Balanced Action of Borgani Vintage ziet staan dan komt dat toch heel anders over. Terwijl de profs toch echt wel op een goedkope toeter kunnen spelen en er dingen mee kunnen doen waar je stijl van achterover slaat.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 29 May 2007, 23:43:57 »
Absoluut.
Maar dan moet die sax wel degelijk in elkaar zitten.
Zware applicatuur, zoals je bij Amati nogal eens tegenkomt, spreekt minder aan. Of juist weer niet.

En daar komt het oude gezegde weer naar boven: Niet de sax maakt de muziek, maar degene die er op speelt ;)