Author Topic: Selmer - rest  (Read 25330 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 29 May 2007, 23:50:23 »
Maar geloof me, een selmer helpt je wel een aardig stukje verder.

Mij wel, in ieder geval.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #16 on: 29 May 2007, 23:52:43 »
..The Bird speelde op een plasieken sax wanneer hij zijn eigen sax weer eens had verpand ..om een shot te kunnen kopen...
O ja dat ding is laatst bij Christies voor (geloof ik) 150.000 dollar verkocht.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #17 on: 29 May 2007, 23:54:49 »
Zo, daar kan je een aardig shotje voor halen.

Ik rook alleen shag.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #18 on: 29 May 2007, 23:59:47 »
Quote from: "Tom"
Zo, daar kan je een aardig shotje voor halen.

:smt033  :smt043

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #19 on: 30 May 2007, 00:20:03 »
..ik rook ook shag...

The Bird fladderde over straat,
moegepeeld, het was laat

Met nog de klanken in zijn oren
liep hij daar, verloren
Mensen hadden geklapt,
Hij had gebogen, was niet verrast

Zijn muziek betoverde iedereen
en toch, daar liep hij zo alleen

Hunkerend naar een shot
heeft hij zijn sax verkocht

Wat weten wij van eenzaamheid?
Pratend over hem die ons heeft bevrijd
Grenzen verschuiven
Een shot schuiven

Vlieg Vogel, vlieg

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 30 May 2007, 09:16:46 »
Amanda zegt een waar woord. Selmer levert proffesionele saxen. Die kun je niet vergelijken met studiesaxen.
En ook dat veel prof. muzikanten meerdere saxen hebben, die vaak in verschillende omstandigheden worden gebruikt. Soms is je uitstraling belangrijker dan de muziek die je maakt en dan neem je gewoon je "glow in the dark sax". Hoe je het ook went of keert, Selmer is, en zal voorlopig nog wel even blijven, de meest gewaardeerde prof. sax. Veel saxofonisten verzamelen saxen. Denk maar aan de legendarische collecties van Leo v Oostrom en, ik dacht iem. die Braakman heette maar van die naam ben ik niet zeker, zal ook al overleden zijn inmiddels. Met hun collecties kun je 2 huizen vullen. van boven tot onder. Het feit dat iemand andere saxen dan SElmer heeft, wil nog niet zeggen dat dat komt omdat ze de een beter of slechter vinden.

Ik vraag me af of deze discussie ook onder klarinetistten gevoerd wordt. Daar zie je niet veel prof. klarinetten onder de amateurs. Het prijsverschil is daar wel erg groot, 13000 euro voor een wurlitzer of 3000 voor een buffet of selmer. En als je geen wurlitzer bespeelt als prof, kom je gewoon niet in een prof orkest. Ik heb nog nooit iemand horen suggereren dat commerciele motieven daar een rol bij spelen. Ik denk ook eigenlijk dat dat een typisch amateurverschijnsel is. Amateurs kijken veel meer naar wat hun instrument kost dan proffesionals. Wanneer je als amateurklarinettist een wurlitzer bespeelt, voor die ene keer in de week, dan kun je dat een beetje vergelijken met het gebruik van een vrachtwagen met oplegger voor je wekelijkse boodschappen.
de prijzen vaneen prof. en een middeklasse sax liggen zo dicht bij elkaar dat de neiging ontstaat te denken dat dat ook geldt voor de geleverde kwaliteit.

Het is als amateur altijd de vraag hoever ga je met investeren? Als je bagger klinkt op een dure Selmer, klink je nog meer naar bagger op een studiesax. Klink je best goed op een studiesax, dan klink je op een Selmer beter. Speel je veel, speel je af en toe? Speel je alleen op je kamertje of in je cabine, of treed je veel op? Hoeveel wil je besteden? Allemaal redenen om voor een bepaalde sax te kiezen. Die keus is persoonlijk en dus altijd goed. Je kunt zelfs voor een lelijke klank kiezen. Je moet blij zijn met je eigen keuzes, maar je moet ook de gevolgen van die keuzes kunnen accepteren. Wanneer je speelt op een instrument wat absoluut niet in een orkest bv past dan zijn ze daar niet blij met je. als je in een beginnersorkest speelt zal dat niet zo'n probleem zijn, maar hoe hoger het niveau, hoe meer eisen aan het instrument worden gesteld.

Een discussie in de zin van deze sax is beter dan die sax en deze is zijn geld waard en die niet, is volgens mij zinloos. Verschillen zijn er! Op een moment in je leven en in je muzikale ontwikkelingen kies je voor de een of de ander. Je hele leven bij 1 sax blijven, daar geloof ik niet in. je smaak ontwikkeld zich, je voorkeur voor geluid verandert, je mogelijkheden ontwikkelen zich, zowel op speelgebied als wellicht financieel. Stilstaan in ontwikkeling is achteruitgang en wanneer je actief met muziek bezig blijft ontwikkel je, of je nu wilt of niet. Begin je als tiener op een buffet, wellicht eindig je op een mooie selmer. Begin je als tiener op een mooie Selmer, dan eindig je ws op een andere selmer.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline John G

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 30 May 2007, 09:21:09 »
Woww... dit forum wordt nogeens cultureel.....

Groetjes
John
Maybe... Someday.... I\'ll be able to play (beter) \":)\"

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 30 May 2007, 21:43:15 »
Pieter:

Bull's eye!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline CBone

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 30 May 2007, 22:53:52 »
Jaren en jaren geleden reden wij in het seizoen heel wat ritjes met ons motorclubje, als Limburgers lekker door het heuvelland en binnen no time was je in de Ardennen en de Eiffel. Lekker toeren met een aardige sportieve inslag  8). Eén van de jongens hield wat minder van het scheurwerk en reed altijd relaxed mee op zijn oudere fietsje. Het was in de tijd dat Honda de Fireblade introduceerde (voor de jongeren, ff googlen). Die knul was helemaal weg van die machine en heeft er uiteindelijk een gekocht. Hij reed nog steeds relaxed en haalde voor geen meter uit die machine wat er allemaal inzat. Maar hij had een fantastische machine, wellicht een an de betere en duurdere fietsen van dat moment en hij had nog nooit zoveel plezier gehad in het motorrijden. en voelde zich volkomen gelukkig met dat ding. En dat is een belangrijke voorwaarde, is met een sax toch net zo.

Er worden veel goede saxen gemaakt, de grote vier maken allemaal topinstrumenten en ook voor topprijzen. En ja, de een is duurder dan de ander, maar je kiest toch voor het instrument dat je het beste ligt, waar jij je goed bij voelt en natuurlijk speelt geld daar ook een rol in.
In de discussies waarbij Selmer betrokken is komen vaak dezelfde argumenten naar voren, duur, te duur, alle pro's spelen erop etc. De reden waarom zoveel op die Selmers gespeeld wordt. Zijn verschillende theorietjes voor mogelijk. Buiten kijf staat denk ik dat het gewoon topinstrumenten zijn. Daarnaast denk ik dat de ontwikkeling binnen de saxindustrie in de vorige eeuw erg gunstig voor Selmer heeft uitgepakt en dat ze daar nu nog de vruchten van plukken.
In de eerste helft van de vorige eeuw werden er in Amerika fantastische instrumenten gemaakt. De klassieke Amerikaanse school (Rascher) is gebaseerd op Bueschers, de Jazz jongens in eerste instantie hoofdzakelijk op Conn waarna King volgde en Buescher en Martin in bekendheid in iets mindere mate meededen.
Vanaf de jaren dertig kwamen er modellen waar alle grote jongens op speelden, Chu's opgevolgd door de Artist (Lady face), Zephyrs opgevolgd door de Super 20, Aristo's en TH&C, Committee's en The Martins. Uiteraard liep Selmer toen mee met de BA en SBA, maar daar speelden de grote namen toen haast niet op.
De Amerikaanse fabrieken hadden te maken met overname op overname en aan nieuwe ontwikkeling werd weinig gedaan, de modellen van begin jaren vijftig waren niet wezenlijk anders als in de voorafgaande jaren. Erger nog, vanaf midden jaren vijftig werden de topmodellen langzaam aan al wat eenvoudiger en goedkoper geproduceerd.

En toen...........midden jaren vijftig komt de Mark VI. De nu overbekende kwaliteiten hiervan even terzijde, het was de enige vernieuwing op prosax gebied in die tijd. Er was gewoon geen ander nieuw alternatief voorhanden. En de goede sax die het blijkbaar gewoon was, de grote jongens gingen vanaf dat moment aan de nieuwe topper en daar heeft Selmer zijn punten gepakt. De concurrenten hadden niet de mogelijkheden en de middelen om met iets nieuws te komen, hoe goed hun instrumenten ook waren, het was een helaas.
Sinds die tijd is dit lang zo gebleven en heeft Selmer zijn naam en faam kunnen versterken, uiteraard door gewoon goede saxen te blijven maken (met later in de algemene opinie, afgezet tegen de VI een klein dipje) en de concurrentie kon niet mee, dus er was lange tijd geen ruim voorradig alternatief voor de Selmer.
Uiteindelijk komen er een paar jongens bij die zich ondertussen kwalitatief zeer goed kunnen meten met de blauwe S. En wat de reden dan voor het prijsverschil mag zijn, dat zal ergens uitkomen op arbeidskosten (Keilwerth makt alleen nog zijn topmodel in Duitsland met gedeeltelijk uitbesteed werk in Tsjechië om d ekosten te drukken) en wellicht accepteren ze wat minder marge om marktaandeel te houden. Van Yamaha gaat zelfs het verhaal dat ze de winst moeten pakken op de 'studie-modellen' en dat het geld echt niet verdient wordt met de Customs (overigens de enige Yamaha's uit Japan).

Gelukkig zij we allemaal anders en hebben we allemaal een eigen smaak en voorkeur. Ik ben een enorme fan van mijn Buescher Aristo, net zoals The Martin denkt over zijn The Martin. Maar ik ben ook gecharmeerd van andere saxen en al enkele maanden met een speurtocht bezig naar een 'moderne' tenor. Ik heb er heel wat gespeeld de laatste weken en ze hebben allemaal wel iets dat je kan aanspreken. De strijd gaat op dit moment nog tussen een Yani en 2 Selmers en ben zelf benieuwd wat het gaat worden (al ligt er al een lichte voorkeur). Gevolg is waarschijnlijk wel dat ik de scheiding ga regelen met een mooie Dame. Ik zal haar missen, maar deze LadyFace zal best iemand weer veel plezier doen beleven. Het is zoals Pieter zei, ontwikkeling op verschillende vlakken, muzikaal, geluidsbeeld en noem maar op. Kern blijft persoonlijke smaak en voorkeur en in welke sax je dat gaat vinden is niet zo belangrijk, zolang je voor jezelf weet dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

(Pieter, ik mis je onderschrift :-D )

Twitter...HaRonnie

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 30 May 2007, 23:07:42 »
Quote from: "CBone"
(Pieter, ik mis je onderschrift :-D )

Ja,...dat komt omdat ik stil viel na een post van een anoniem lid.
Soms kunnen er dingen gebeuren in een mens zijn leven waardoor veel even minder belangrijk lijkt.

Ik maak een nieuwe.

Mooi verhaal, trouwens CBone!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 30 May 2007, 23:16:11 »
hier istie weer

Offline CBone

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 30 May 2007, 23:20:14 »
Quote from: "Pieter"
Ja,...dat komt omdat ik stil viel na een post van een anoniem lid.
Soms kunnen er dingen gebeuren in een mens zijn leven waardoor veel even minder belangrijk lijkt.

Ik maak een nieuwe.

Dat gevoel ken ik helaas goed, twee voeten terug op aarde. Daarna zie je soms te snel dat alles verder gewoon doorgaat. Heb rond die tijd de mijne ook aangepast.

Twitter...HaRonnie

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 30 May 2007, 23:26:19 »
Het leuke dat jullie, Pieter en CBone, schrijven heeft lijkt mij alles te maken met rijpheid.

Lijk je in je jongere jaren de materie na te jagen (gevestigde namen/merken), kom je blijkbaar in je latere jeugd tot de conclusie dat Kwaliteit anders gemeten wordt: nl. naar innerlijke beleving.

Zulks kan m.i. alleen dan gebeuren, wanneer je de jaren des onderscheids ruimschoots bereikt hebt.

I rest my case in respect!!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #28 on: 31 May 2007, 00:37:14 »
Ui En wat de reden dan voor het prijsverschil mag zijn, dat zal ergens uitkomen op arbeidskosten (Keilwerth makt alleen nog zijn topmodel in Duitsland met gedeeltelijk uitbesteed werk in Tsjechië om d ekosten te drukken) en wellicht accepteren ze wat minder marge om marktaandeel te houden. Van Yamaha gaat zelfs het verhaal dat ze de winst moeten pakken op de 'studie-modellen' en dat het geld echt niet verdient wordt met de Customs (overigens de enige Yamaha's uit Japan).

De arbeidskosten in Japan zijn niet veel lager dan Europa, heb ik me laten vertellen. Ze werken misschien efficiënter, maar ik heb foto's gezien van de Yanagisawa werkplaatsen, en das geen steriele fabriek ofzo. Dat van die Custom serie zou best wel eens kunnen kloppen! Mercedes voert de duurdere types geloof ik ook alleen voor het image, is maar net rendabel (de duurdere series zorgen voor een "upper class"uitstraling maar het echte geld wordt verdiend op de goedkopere series die na een paar jaar naar polen of marroko verdwijnen)

Ik vermoed nog steeds dat Selmer de hoge prijs voor een deel als marketinginstrument hanteert, maar ik weet niet wat de marges zijn. weet iemand dat?
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline jthole

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #29 on: 19 August 2007, 23:04:55 »
Quote from: "FB"
..The Bird speelde op een plasieken sax wanneer hij zijn eigen sax weer eens had verpand ..om een shot te kunnen kopen...
O ja dat ding is laatst bij Christies voor (geloof ik) 150.000 dollar verkocht.

Had Martin niet ooit een plastic sax, in zwart/wit, in het programma? Ergens dertiger jaren geloof ik zo uit mijn hoofd.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge