Otto Link tips

Started by jazzysaxs, 25 May 2007, 21:55:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jazzysaxs

wie kan mij iets vertellen over een Otto Link metalen mondstuk?
er is keuze van tipgrootte van 1 t/m 10.

mijn kennis is beperkt, maar van diverse kanten is mij een Otto Link aangeraden.

ik speel nu met een
Selmer c5* (alt) eboniet
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Paul

Kijk even op http://home.kabelfoon.nl/~hlanfer//alttabel.html  voor de verschillende tipopneningen in inches.
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

jazzysaxs

tja, ik weet inmiddels wel het 'technische' verhaal,
maar niet hoe het voelt?

ai, dat klink sullig, maar eigenlijk wil ik weten welk metalen mondstuk kwa speelgenot het meest aansluit op de Selmer c5* (ik heb begrepen dat dat een behoorlijk standaard dingetje is), maar een metalen mondstuk moet mij wel meer brengen, en dan doel ik natuurlijk op extra klank, meer jazzy geluid...
alt]alias Martin[/i]

Daan

Ja dat is gewoon even proberen hoe het voelt :) , net als schoenen je kan niet weten of het lekker zit voordat je hem aandoet...

Een ebonieten Selmer C* bestaat wel maar een c5* heb ik nooit van gehoord...

Het ligt dus voornamelijk aan je embouchure hoe groot de tip is (van je mondstuk) die je alsware aankunt...
Al moet je dit wel compenseren met de juiste rietsterkte.
Een mondstuk met een grotere tip vraagt automatisch om een dikker/stugger riet en eentje met een kleine tip vraagt automatisch om een dikker riet...
Het heeft dus veel met de sound te maken vind ik.
Met een dikker/stugger riet maak je de sound al wat warmer enz. gewoon even testen dus.

Mag ik vragen waarom het jouw is aangeraden om op een Otto Link te spelen?

Maarreh, toen ik van een Selmer C* af ging speelde ik heeeel eventjes op een Otto Link 6*, totaal niet mijn smaak eigenlijk.
Nu speel ik op een (metalen) Berg Larsen waarmee ik probeer om het geluid te evenaren wat ik wil, dus gewoon echt verbeteren... Wat me erg bevalt..
En... er staat toevallig eentje te koop: Klik hier! voor een mooie aanbieding. alleen heb je dan geen binder en kap.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

the martin

Quote from: "jazzysaxs"ai, dat klink sullig, maar eigenlijk wil ik weten welk metalen mondstuk kwa speelgenot het meest aansluit op de Selmer c5* (ik heb begrepen dat dat een behoorlijk standaard dingetje is), maar een metalen mondstuk moet mij wel meer brengen, en dan doel ik natuurlijk op extra klank, meer jazzy geluid...

Als je het mij niet kwalijk neemt. Ja, dat klinkt best sullig.. :lol:
Als je een vergelijkbaar mondstuk zoekt, waarom hou je het dan niet gewoon bij je oude mondstuk. Prima ding lijkt me..

Verder is een Ottolink inderdaad DE standaard voor een tenor..
Op alt niet echt. Er zijn echt wel spelers die zo'n ding gebruiken en daarmee een geweldige klank hebben. (Benjamin Herman bv en onze eigen Sonja op haar MKVII)

Voor Alt is DE standaard een hardrubberen Meyer..
Een 6M lijkt me een goed vertrekpunt..

EN natuurlijk wil dit niet zeggen dat DE standaard wil zeggen dat die ook voor jou het wallhalla betekend..
Uit jouw omschrijving valt niet op te maken wat je onder een jazzy klank verstaat...
We kunnen dus ook niet aangeven welk mondstuk in het bijzonder goed voor je is..

Ik zou als vertrekpunt een Meyer 6 of 7M in medium of kleine kamer proberen..

Smelly Jelly

Quote from: "the martin"
Quote from: "jazzysaxs"ai, dat klink sullig, maar eigenlijk wil ik weten welk metalen mondstuk kwa speelgenot het meest aansluit op de Selmer c5* (ik heb begrepen dat dat een behoorlijk standaard dingetje is), maar een metalen mondstuk moet mij wel meer brengen, en dan doel ik natuurlijk op extra klank, meer jazzy geluid...

Als je het mij niet kwalijk neemt. Ja, dat klinkt best sullig.. :lol:
Als je een vergelijkbaar mondstuk zoekt, waarom hou je het dan niet gewoon bij je oude mondstuk. Prima ding lijkt me..

Verder is een Ottolink inderdaad DE standaard voor een tenor..
Op alt niet echt. Er zijn echt wel spelers die zo'n ding gebruiken en daarmee een geweldige klank hebben. (Benjamin Herman bv en onze eigen Sonja op haar MKVII)

Voor Alt is DE standaard een hardrubberen Meyer..
Een 6M lijkt me een goed vertrekpunt..

EN natuurlijk wil dit niet zeggen dat DE standaard wil zeggen dat die ook voor jou het wallhalla betekend..
Uit jouw omschrijving valt niet op te maken wat je onder een jazzy klank verstaat...
We kunnen dus ook niet aangeven welk mondstuk in het bijzonder goed voor je is..

Ik zou als vertrekpunt een Meyer 6 of 7M in medium of kleine kamer proberen..

k sluit me hier volledig bij aan: zoek eerst een jazzier ebonieten mondstuk waar je je jazzy toon op kan ontwikkelen (dat kan een mondstuk niet voor je doen namelijk, tis slechts een hulpmiddel). De overstap van een Selmer naar een Link is erg groot... Ik heb op mijn alt ook een meyer en dat klinkt ontzettend jazzy!!!
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

jazzysaxs

Selmer eboniet C*
dat is 'm

ik niemand kwalijk dat mijn reactie sullig klinkt, dat is ie ook.... :D
ik ben orienterende op het gebied van metalen mondstukken voor alt.
en soms praat je mensen waarvan je denkt :(  dat ze er verstand van hebben, klakkeloos na.

er is mij van meerdere kanten een Otto Link aangeraden.
ik kan niet zeggen waarom.

maar wie kan mij uitleggen van het grote verschil is tussen de verschillende merken? zit het 'm in de materiaal keuze?

en dan mijn omschrijving van een jazzy klank
tja, ik vind jazz heel groot en persoonlijk, en het is net zo moeilijk te omschrijven als klassiek. laten we wel wezen er zijn net zoveel stromingen in de jazzgeschiedenis als in de klassieke muziekgeschiedenis

ik ben gevallen voor de Cool Jazz, een 'rook'klank, niet snerpend maar vol. niet plat maar rond. maar met zachte kartelrandjes.... lyrische omschrijving, maar leg maar eens uit wat je aan een klank mooi vind...

mijn Martin Handcraft heeft het in zich, de zilveren body biedt alle mogelijkheden. mijn mondstuk voldoet in wezen prima, ik kan me er goed op 'bewegen'.

maar ik kan meer aan, en dan doel ik op de kracht/volume (lucht) die ik nu niet kwijt kan.

waar moet ik dan gaan zoeken, in een andere tipgrootte, een grotere kamer? of aan de slag met een metalen mondstuk, en waar moet ik dan op letten.

ik beweeg me wel eens op HAFABRAforum. dezelfde vraag over het Otto Link mondstuk heb ik daar gesteld, en kreeg de tip hier eens rond te vragen...

dus laat jullie kennis van zaken eens op mij los?
alt]alias Martin[/i]

Daan

Materiaalkeuze of het nou metaal is of eboniet, hout, plastic of wat dan ook! Het zou uiteindelijk wel invloed hebben maar niet de grootste!

Het gaat om de vorm van de mondstuk. Allerlei verschillen die minimaal zijn zijn te merken aan de sound enz.
Je kan bv. een mondstuk hebben met een hele grote drempel en een kleine kamer die al gouw een scherpe rand in je toon geeft... Als je dit niet wilt moet je dat natuurlijk vermijden dan is het onzin om dat soort type mondstukken te gaan nemen.

Maar geeft niets joh als je iemand anders probeerde natepraten omdat je wou aangeven dat je er al wat van weet... Het geeft dus aan dat je in ieder geval de moeite hebt genomen om te vragen aan andere.

Ik snap nog steeds niet waarom er een Otto Link is aangeraden. Toch zijn er vele mensen die een Meyer mondstuk aanraden. Dit mondstuk geeft je nog een warme toon en laat zich heel goed mengen.

Quote from: "jazzysaxs"ik ben gevallen voor de Cool Jazz, een 'rook'klank, niet snerpend maar vol. niet plat maar rond. maar met zachte kartelrandjes.... lyrische omschrijving, maar leg maar eens uit wat je aan een klank mooi vind...

waar moet ik dan gaan zoeken, in een andere tipgrootte, een grotere kamer? of aan de slag met een metalen mondstuk, en waar moet ik dan op letten.

Geloof me iedereen wilt een volle klank dat zowiezo ;) .
Als je naar saxofonisten gaat luisteren weet je al snel wat je mooi zou vinden en wat niet qua sound. Als je ons vertel wat voor sound je wilt en je misschien laat opnemen en hier post dan weten we al meer...
Tis lastig een klank te omschrijven, wat voor de één donker is is voor de ander nog helder enz.
Het is dus enorm persoonlijk...

Ik vind dat de embouchure en de manier van spelen heel veel invloed geeft op de sound, zo heb is er een klassieke embouchure en zo zijn er meerdere, maarja dat ga ik niet vertellen. Tenslotte is het slim om het aan een saxdocent te vragen.

Ik ben wel aan de slag gegaan met een metalen mondstuk na mijn Selmer C*, ik zocht naar meer... ik wil gewoon een heldere toon het liefst met een scherpe rand.
In het begin was ik lang niet te vreden met de sound die ik had op mijn metalen mondstuk (al vond ik het wel stukken beter dan me Selmer).
Maar nadat ik (kort geleden ;) ) les ging nemen van een jazzsaxofonist die mij een andere embouchure aan heeft laten leren vind ik mijn sound al aardig goed worden... Een enorm verschil van toon, veel levendiger en open en veeel en veel meer volume.
Dan merk je pas hoeveel meer je uit hetzelfde mondstuk kan halen/maken dan daarvoor terwijl ik toch echt dacht dat ik miss toe was aan een nieuwe =/ .

Voor mij heeft het dus wel erg veel geholpen om de stap te maken van een Selmer C* naar een metalen mondstuk. Maar het doorslaggevende was toch echt die embouchureweiziging... (en daar zou ik altijd hem dankbaar voor zijn :) ). Aangezien ik geen klassiek meer speel.

Toen ik mondstukken ging testen (dat was trouwens bij Harry Bakker Saxofoons) gebruikte ik gewoon van alles, ook hierdoor leer je een aantal verschillen kennen. Echter valt het wel tegen hoor, je denkt dat het wel makkelijk gaat maarja je ben nou eenmaal gewend aan je Selmer C*, neem dan wel je eigen mondstuk mee als je gaat testen. En dezelfde soort rieten waarop je blaast.
Later (begin januari dit jaar ofzo..) ging ik naar de saxofoonwinkel in Deventer, net als Bakker beviel me dat ook erg goed. Ze hebben allebei een groot aanbod aan mondstukken, ik ging daar ook van alles proberen en ik vond een JodyJazz DV mondstuk erg goed, hij was beter maar uiteindelijk besloot ik het niet te kopen omdat het maar ietjepietjes beter was dan mijn mondstuk nu. Je moet gewoon naar een saxofoonwinkel gaan eentje met een groot aanbod aan (verschillende) mondstukken. En wat maakt het dan nog uit of het verweg is wie weet vind je wel jouw sound die je zou willen ;) . Kies dan gewoon de beste, diegene waarbij je je makkelijk voelt, van pp naar fff kan spelen, van hoog naar laag enz.
Het moet je echt passen. ik maakte de vergelijking eerst met gewone schoenen maarrrrr ik zag een veel betere staan: de vergelijk met hardloop schoenen haha, dat kwam uit het boekje van Paul (Bedankt Paul!).

jazzysaxs

hahah, als ik niet zou vragen, word ik toch ook niet wijzer?
(zie jouw lijfspreuk...)

het gevaar van 'zonder kennis' naar een winkel gaan om van alles uit te proberen is dat me iets aangesmeerd wordt waar ik toch niet mee uit de voeten kan...

dus voordat ik ga, wil ik eerst de nodige informatie.
vandaar uit kan ik als een echte hollander voor een dubbeltje op de eerste rang zitten... namelijk een stukkie kwaliteit/ prijs verhouding die iedereen die aanschaffen doet voor zijn hobbie zal moeten doorlopen.
ik kan niet onbeperkt uitgeven (gezinnetje) en wil als ik uitgaven doe, me goed voorbereiden zodat ik geen miskoop van ettelijk honderden euro's in de kast heb liggen.

met andere woorden ik wil waar voor mijn geld.

maar om met de woorden van mijn man te spreken: 'je krijgt wel nuttige tips! op dat saxforum'
dus wie kan mij nog meer over andere merken vertellen?
alt]alias Martin[/i]

Daan

Ja maar wie weet wordt je blindt door een bepaald merk dat je het gaat nemen dat het niet beter zou zijn...
Bv. dat sommige mensen een Selmer nemen omdat het gewoon gezien wordt als het beste merk terwijl een oude amerikaan beter kan zijn voor vele mensen. ik bedoel dus dat duurder hoeft niet te zeggen dat het beter is... Het is gewoon allemaal heel persoonlijk.
Maar je hoeft natuurlijk niets te kopen ;) .

Als er wat mankeerd aan een mondstuk merk je het gouw genoeg... het kan gaan piepen enz. , kan je niet iemand meenemen, een saxofoondocent ofzo? Iemand die een goed gehoor heeft en geen aandelen heeft bij die winkel ;) .
Er is een heel goed Nederlands boekje over mondstukken van Paul, mail hem anders even of stuur een PM...

jazzysaxs

ik heb geen saxofoondocent tot mijn beschikking, ben voor 2 jaar geleden verhuisd naar een ander deel van het land, en heb (helaas) al mijn muzikale kennissen achtergelaten...

komt bij dat ik degene ben die ermee uit de voeten moet, en tja, da's toch lastiger dan een prof, die spelen overal op!

maar laat ik mijn vraag anders stellen, waarom kiest iemand voor een bepaalde tipgrootte, of kamerdiepte enz...
ik weet heel persoonlijk, maar die ervaringen wil ik eigenlijk lezen?
ik denk dat ik vandaar uit een betere keuze kan maken. en ik ben niet merkblind, Otto Link was mijn insteek, nu probeer ik van jullie te ervaren of het de juiste is....

het kan natuurlijk ook zo wezen dat er gewoon niet bij nagedacht wordt en gewoonweg de 'lekkerste' uitgekozen is, maar ook dat vind ik dan fijn te lezen, nogmaals, ik weet pas sinds enkele weken van kamers en tips enz. misschien ga ik wel te diep in op de techniek of theorie... :(
alt]alias Martin[/i]

Smelly Jelly

Quote from: "jazzysaxs"hahah, als ik niet zou vragen, word ik toch ook niet wijzer?
(zie jouw lijfspreuk...)

het gevaar van 'zonder kennis' naar een winkel gaan om van alles uit te proberen is dat me iets aangesmeerd wordt waar ik toch niet mee uit de voeten kan...

dus voordat ik ga, wil ik eerst de nodige informatie.
vandaar uit kan ik als een echte hollander voor een dubbeltje op de eerste rang zitten... namelijk een stukkie kwaliteit/ prijs verhouding die iedereen die aanschaffen doet voor zijn hobbie zal moeten doorlopen.
ik kan niet onbeperkt uitgeven (gezinnetje) en wil als ik uitgaven doe, me goed voorbereiden zodat ik geen miskoop van ettelijk honderden euro's in de kast heb liggen.

met andere woorden ik wil waar voor mijn geld.

maar om met de woorden van mijn man te spreken: 'je krijgt wel nuttige tips! op dat saxforum'
dus wie kan mij nog meer over andere merken vertellen?

Ik kan je hele verhalen vertellen over de eigenschappen van merken, maar hoe het uiteindelijk klinkt wordt bepaald door een combinatie van factoren (ivolgorde van belangrijkheid):

de speler: stand van de tanden, manier van blazen, embouchure, smaak;
het mondstuk: kamer, tip, baan, materiaal
de rest van de toeter: dikte van het riet, hals, body, binder

Het gaat uiteindelijk om het vinden van de juiste combinatie van deze drie. En dat..... is voor iedereen verschillend! Wanneer je op zoek bent naar een mondstuk kun je dus het beste experimenteren met zoveel mogelijk combinaties, maar om het praktisch te houden kan je verschillende mondstukken met verschillende rieten gaan uitproberen.

T kost ff wat extra tijd en misschien ook geld, maar je gaat hier geen spijt van krijgen!
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

jazzysaxs

oke

maar mijn kennis over dat mondstuk is nou net wat ik probeer op te vijzelen?

die toeter van mij heeft een gigantische potentie (en dan heb ik het over de Martin)
ik denk heel goed te weten wat mijn beperkingen zijn en waar mijn mogelijkheden liggen (oeps dat klinkt aanmatigend)
maar dat mondstuk? daar weet ik hoegenaamd niets over, alhoewel mij uiteraard in dit topic inmiddels wel een en ander duidelijk is geworden.

jaren heb ik klarinet gespeeld en mijn toenmalige leraar zette iedere leerling op een B 45
feit.
maar waarom?
da's niet de vraag die ik nu beantwoord wil krijgen
maar verklaard misschien een beetje waarom ik de informatie over het metalen mondstuk die ik ga aanschaffen wil hebben, en of dit nu een Otto Link is of een ander merk, ik wil weten wat de baan, de kamer de tipgrootte doet voor je klank.

laten we wel wezen, de Citroen heeft patent op hydropneumatische vering, dit maakt het rijden in zo'n beestje behoorlijk aangenaam.
zo kan het toch ook voor een bepaald merk mondstukken zijn?

ga ik te ver?
alt]alias Martin[/i]

Tony

Waarom ga je niet gewoon naar een sax-winkel en probeer van elk type 2 mondstukken.

B.v.
- Otto Link 6 en 6* (eboniet en metaal)
- Meyer 6M en 7M (eboniet)
- Berg Larssen 70 en 75 2 SMS (eboniet en metaal)

Dit zijn 3 goede mondstukken maar afhankelijk van je ervaring en jouw idee van hoe je wil klinken komt automatisch het voor jou fijnst spelend mondstuk naar boven. Of niet natuurlijk, dan moet je verder zoeken en er rustig je tijd voor nemen. Het is in elk geval heel erg persoonlijk. Wat voor de 1 lekker speelt kan voor de ander echt een ramp zijn. Daarbij komt ook dat het ene mondstuk beter op een bepaald type sax presteerd dan het andere mondstuk.

Ik geloof ook niet dat je je zomaar een mondstuk aan kan laten smeren... de prijzen zijn zo'n beetje overal hetzelfde en je merkt echt zelf wel of zo'n mondstuk lekker speelt of niet en of het in je budget past.

Mijn advies... gewoon proberen en er rustig je tijd voor nemen. De winkels zijn dat gewend dus je bent echt geen lastige klant.

jazzysaxs

oke, na een discussie :D  hier thuis (mijn man is trompettist 8) ) kom ik tot de conclusie dat ik van alles (theorie) kan willen weten, maar dat ik dus gewoonweg moet gaan proberen...

in mijn geval betekent dat dus richting Deventer... :D
spannend!
alt]alias Martin[/i]