Main Menu

Geluid dempen?

Started by Daan, 28 May 2007, 20:52:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daan

Heeft iemand tips om het geluid aanzienlijk te dempen?
Andere tips als een handdoek in je beker zijn welkom...
aangezien er geklaagd is door buren en nu ook alleen maar in het huis =/ :(
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

FB

..ik weet niet meer over welke Amerikaanse Old Time saxofonist het verhaal gaat dat zijn moeder bij klagende buren (in de gettho flat) tegen haar zoon zei dat ie harder moest spelen..vond het wel leuk om te lezen..
een andere saxofonist (jee, wat ben ik slecht in namen) zocht de ruimte op in de haven van New York.
Deze tijd van het jaar sjouw ik `s aovnds door de akkervelden en blaas een eind weg..de hond mee.
Ik wil eigenlijk zeggen, misschien dat je een andere oefenruimte moet zoeken, of gaan timmeren (cabine), want een sax dempen..da`s toch niks??
 :(
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Daan

ja das dus een probleem, aangezien ik vaak laat uit school ben... Ik had al mijn tijd aangepast om tot half 9 te gaan spelen vanwege de buren maar nu vind alsnog mijn familie het niks... Er wordt dus nu gevraagd of ik 3 x in de week wil spelen voor het eten, dat is dus een groot probleem omdat ik vaak net voor het eten thuis kom ivm school :( . Mijn kamer heeft echt totaal geen ruimte voor een cabine, en het volume wordt juist groter in deze kamer omdat ik ook haast tegen de muur speel... meer ruimtegebrek. Maarja zo'n E-Sax of @-sax is veelste duur, cabine is geen optie, zachter spelen wil ik niet doen alleen als het op mijn bladmuziek is of om ervoor te oefenen ;) . En een sjaal geeft je totaal ander gevoel bij het blazen :S .

Shofar

Ik oefen elke avond, behalve weekends, een half uur.

Dat is aanvaardbaar voor iedereen.

Ik zet mijn standaard voor mijn open kleerkast - daardoor
zal de muziek al wat "verzinken" in de kleren.

Gezien we binnenkort verhuizen ben ik van plan eventueel
een kleine studio te maken met isolatie.

Iemand sprak ook al van een "saxmute" zijnde een oplossing: reductie van geluid met 40%.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Daan

Hmmm ja de Saxmute, die koste 40 euro dacht ik... maarja 40% of dat wel genoeg is... Wordt er gezegt of ik smiddags wil gaan spelen als niemand er is. De enigste dag dat ik smiddags tijd heb is wel eens zondag wanneer juist iedereen er is =/ .

Shofar

Jullie Nederlanders hebben een speciale stichting "Geluidshinder" die een brochure heeft Geluidshinder/Musiceren.
Ze hebben ook een brochure aangaande isoleren, enz...

PB 381, 2600 AJ Delft
015 256 27 23
www.nsg.nl

Dit en vele andere info kan je vinden in de reeks Tipboek
Saxofoon.

Een zeer boeiend boekje voor leken en ouwe rotten...
Ik heb er veel uit geleerd.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Pieter

Mijn nieuwe buren gingen ook klagen over mijn spelen. 3 Maanden  nadat ze naast ons kwamen wonen, stond de buurman aan de deur ( eerder hadden we ze nog niet gezien), ik speelde wel elke dag! Nou, dan weet je direct dat je met iemand te maken heeft die totaal niet weet hoe het in elkaar steekt. Hij wilde me niet mijn hobby misgunnen, maar het was wel erg lawaaiig. Dat was in een tijd dat ik juist erg weinig speelde, notabene.
Mensen weten niet dat wanneer je maar 3 x per week een half uurtje kan spelen, je hobby gedoemd is dood te bloeden. Ik vertelde hem dat het voor mij geen optie is om, zelfs elke dag een half uur te spelen. Normaal speel ik gemiddeld 3 uur per dag, en er zijn wel eens dagen dat ik 's ochtends begin en dan eigenlijk bijna de hele dag doorga. Maar dat wist hij toen nog niet. Mijn oude buren vonden het allemaal best, maar ik had er wel rekening meegehouden dat die mooie tijden wel eens voorbij zouden kunnen zijn. Toevallig stond er een tweedehands soundproof cabine te koop en die heb ik gekocht. Na wat aanpassingen staat die nu op zolder, en hoor je alleen binnen nog wat. Vervolgens hebben wij alleen maar last van de buren, zeer luidruchtige tuinfeestjes, we kunnen hun gesprekken vrijwel letterlijk verstaan, op alle onmogelijke tijden hollen en stampen over de trap, vreselijke dreunmuziek op gezette tijden, laat bezoek uitlaten en dan gaan staan praten onder ons slaapkamerraam.

Wat ik wil zeggen is dit. Natuurlijk moet je beseffen dat het bespelen van een instrument vervelend kan zijn voor de mensen om je heen, maar feitelijk geld dat voor alle gedrag, van elk mens. Dus vind ik het niet meer dan billijk wanneer jouw buren ook jou een beetje tegemoet komen. Wanneer je niet aan hun wensen kunt voldoen hoeft dat toch niet te betekenen dat jij het spelen op moet geven. In feite hou je er al rekening mee door maar beperkt te spelen. Ik weet niet hoe lang je speelt, maar ik vind tot half 9 spelen helemaal zo gek nog niet. Je kunt hen wel vragen wanneer er iets bijzonders is, bv wanneer iem met migraine op bed ligt, of als ze een etentje hebben, of weet ik veel wat, of ze dat aan willen geven zodat je daar rekenig mee kunt houden. En vraag of ze aan willen geven wanneer ze niet thuis zijn, zodat, als het uitkomt je dan ook kan spelen, of in de plaats van s avonds. Laat zien dat je rekening met ze houdt maar dat je het saxofoonspelen niet opgeeft! En dat last hebben van je buren nu eenmaal niet altijd te vermijden is.

Wanneer je ooit gaat verhuizen, of op jezelf gaat wonen, hou er dan rekening mee dat je een ruimte moet reserveren voor een cabine, of een kamer moet isoleren. Dat hoeft niet zo heel veel te kosten, en heel groot hoeft het ook niet te zijn. Ik zou er vast voor gaan sparen want wat is nu een leven zonder saxofoon spelen? Tony kan je daar vast prima over adviseren.  Kun je geen hoogslaper bouwen met een cabine daaronder?
Dat hoeft niet eens op stahoogte, je kunt prima zittend spelen. Ventilator erin, desnoods nog van die geluids isolerende gordijnen erom en toeteren maar.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Pieter

Opmarktplaats staat bij drumstellen een advertentie voor bouwtekeningen en instructies voor het bouwen van zo'n cabine.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Shofar

Quote from: "Pieter"Opmarktplaats staat bij drumstellen een advertentie voor bouwtekeningen en instructies voor het bouwen van zo'n cabine.

Goeie tip van je

//http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.be/search%3Fhl%3Dnl%26sa%3DX%26oi%3Dspell%26resnum%3D1%26ct%3Dresult%26cd%3D1%26q%3Dbouw+je+eigen+geluidscabine%26spell%3D1&url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/drumstellen/93002182-je-eigen-geluidscabine-met-ruim-25-db-8-x-minder-hard.html%3Fxref%3D1

Ik ben zelf een redelijk prijsbewuste kerel en zal voor mezelf zo'n cabine maken tegen een scherpe prijs.

Voor ons saxers hoeft dat geen gigantische cabine te zijn.
1,7 op 1,7 en 2 hoog is groot genoeg.

Ik zoek wel effe wat op en maak een plannetje.

Pieter

Maar  het hoeft ook geen 2 meter hoog te zijn, zithoogte is genoeg, als je verder geen ruimte hebt, maak je gewoon een cabine en daar leg je je bed op. een matras van 25 cm met een lattenbodem op pootjes van 5 cm.
Stel zithoogte is 1m50 vloer en plafond van elk 10cm, matras en bodem 30  cm
samen 2 meter hou je in het ongunstige geval nog 50 cm over om te slapen. niet ideaal maar je kan iig spelen.

Tony

Zo'n cabine is uberhaubt de moeite waard om te overwegen. Zowiezo speel je veel vrijer en wanneer je zelf wilt. Ik merkte toen ik die cabine nog niet had dat ik veel meer ingehouden speelde om de buren te sparen, dan nog maar even niet te spreken over het oefenen van toptones e.d. Daarnaast geeft 't je ook veel beperking qua speeltijd. Ik kan nu b.v. nog 2 uur 's nachts spelen als ik niet kan slapen.

Zo'n cabine is goed - en leuk - om zelf te bouwen op een dergelijke manier dat ie nog uit elkaar te halen is bij een verhuizing. En echt veel hoeft het niet te kosten maar een paar 100 euro ben je toch wel snel kwijt wat je speelgenot een enorme boost zal geven.

En hou marktplaats in de gaten. Hier staat er 1. Beetje onderhandelen over de prijs en je kunt voor niet al te veel klaar zijn.

http://muziek.marktplaats.nl/overige-mu ... tudio.html

CBone

Hier is een leuk draadje met foto's van één van onze leden.

http://forum.saxontheweb.net/showthread ... soundproof

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Shofar

Quote from: "CBone"Hier is een leuk draadje met foto's van één van onze leden.

http://forum.saxontheweb.net/showthread ... soundproof

Ja hallo, dat is wel de moeite die soundcabine...
Handig met die gedetailleerde foto's.

Om terug te keren op de size - ik verkies rechtstaand te toeteren en ik ben nogal "beweeglijk" als ik iets doe (vroeger nog thai en kickbox gedaan  :-D

CBone

Quote from: "Shofar_so_good"2 m hoogte is geen overbodige luxe - niet dat ik sta te springen met mijn toeter, maar ik wil niet het gevoel hebben in een hondenhok te zitten opgesloten. Ietsje groter dan een douchecel of zo.

Ik wil er een heel eenvoudig en bovenal heel makkelijk
demonteerbaar iets van maken.

Mmmmm...ik voel mijn handen al jeuken :)

Ik ben vorig jaar begonnen met af en toe wat ideetjes op papier uit te werken, maar moet nog steeds gaan bouwen. Vooral om ook 's avonds wat meer te kunnen oefenen en om zoals Tony al zei me niet meer bewust en onbewust te moeten inhouden. Hoeft ook niet 100% geluiddicht, maar als er tot bv "tv-sterkte" gedempt wordt ben ik vet tevreden.
Moet een modulair systeem worden, wandjes, vloer en plafond helemaal compleet en dan de boel aan elkaar monteren.

Nu nog een plekkie vinden in het appartement, wordt waarschijnlijk een hoekie in de kamer.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Shofar

't eigenlijk soms kl*te dat we altijd zo moeten opletten
met de buren...

Ik voel ook dat ik teveel rekening hou in mijn spelen en oefenen met de buren en soms durf ik niet te lang op één stuk oefenen omdat ze anders horendol worden...

Die geluidscabine zal een ware bevrijding worden  :-)