Author Topic: welk riet bij Meyer mondstuk???  (Read 3587 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ilse71

• Member
  • *
welk riet bij Meyer mondstuk???
« on: 29 May 2007, 21:59:37 »
Zoals de titel zegt, welke rieten spelen lekker op een Meyer 8M eboniet mondstuk?? Ik speel 8 maanden sax alt, geleerd op een selmer s80 c*, sedert 3 weken speel ik op een selmer soloist D, wat eerst wat gesukkel was omdat mijn rieten ineens te sterk waren ( 2,5 V16 Vandoren én 2,5 traditional Vandoren), heb die rietjes dan zelf "zwakker gemaakt" (ging prima dan), en heb nu Vandren V16 2 besteld. Heb sinds 2 dagen een Meyer 8M (geleend van iemand), en dat klinkt echt mooi, maar welke rieten zouden jullie aanraden??? heb gehoord dat de Francois Louis ook goed is???
\";)\" music was my first love...

Offline juinen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 29 May 2007, 23:21:54 »
Ik speel op een Meyer 7 met Francois Louis 4 rietjes. Dit bevalt mij prima, speel nu 6,5 jaar sax. Misschien op meyer 8 (grotere tip dan 7) een Francois Louis 3 proberen?

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #2 on: 29 May 2007, 23:41:50 »
Quote from: "juinen"
Ik speel op een Meyer 7 met Francois Louis 4 rietjes. Dit bevalt mij prima, speel nu 6,5 jaar sax. Misschien op meyer 8 (grotere tip dan 7) een Francois Louis 3 proberen?

Ik ken de verhouding van FL rieten t.o.v. Vandorens niet maar als een 2,5 Vandoren te zwaar was voor een Selmer D (=Meyer 6) dan kom je daar denk ik niet mee weg op een Meyer 8 (=Selmer F).
Probeer eerst maar eens die V16's 2 (zijn wat lichter als de Trad.2 trouwens) en kijk eens hoe dat gaat. Je krijgt dan een idee hoe zwaar je rieten ongeveer moeten zijn.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline juinen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 30 May 2007, 13:52:24 »
Quote from: "CBone"

Ik ken de verhouding van FL rieten t.o.v. Vandorens niet maar als een 2,5 Vandoren te zwaar was voor een Selmer D (=Meyer 6) dan kom je daar denk ik niet mee weg op een Meyer 8 (=Selmer F).
Probeer eerst maar eens die V16's 2 (zijn wat lichter als de Trad.2 trouwens) en kijk eens hoe dat gaat. Je krijgt dan een idee hoe zwaar je rieten ongeveer moeten zijn.

Ik ben dus niet duidelijk geweest, sorry.
Mijn combinatie mondstuk/riet (meyer 7/FL4) bevalt mij prima.
Ik bedoelde dus dat Ilse op haar meyer 8 als ze een FL riet wil misschien een 3 kan proberen (misschien zelfs 2,5).
Ik vind overigens FL rieten in verhouding tot Vandoren lichter spelen.

Offline ilse71

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 30 May 2007, 15:02:21 »
thanks, we zullen eens eerst proberen met die V16 2, en heb een leuke site gevonden ivm rietjes en rietsterkten vergelijken, namelijk rieten.nl, proberen waard hé,ja, in 't begin is 't een zoektocht, maar waar een wil is... :wink:
\";)\" music was my first love...

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 30 May 2007, 16:32:15 »
Ik ben dus niet duidelijk geweest, sorry.
Mijn combinatie mondstuk/riet (meyer 7/FL4) bevalt mij prima.
Ik bedoelde dus dat Ilse op haar meyer 8 als ze een FL riet wil misschien een 3 kan proberen (misschien zelfs 2,5).
Ik vind overigens FL rieten in verhouding tot Vandoren lichter spelen.

Jawel hoor  :D , wellicht dat mijn verhaaltje niet duidelijk genoeg was. We bedoelen ongeveer hetzelfde. Wilde alleen aangeven dat een 2,5 te zwaar was voor het D mondstuk, de Meyer is nog groter dus zal het riet nog wat lichter moeten zijn. Maar ik heb geen ervaring met FL rieten dus als een FL 3 overeenkomt met een VD 2,5 dan gaat dat niet werken omdat die 2,5 te zwaar werd gevonden.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie