Author Topic: Band -> Welke kennis heb je nodig?  (Read 16528 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline blabla

• Member
  • *
Band -> Welke kennis heb je nodig?
« on: 10 June 2007, 16:49:21 »
Als je in een (fatsoenlijke) band wil gaan spelen, wat voor kennis heb je dan allemaal hard nodig/wat moet je echt kunnen?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 10 June 2007, 16:58:46 »
Even back to basics....Wat versta je nu eigenlijk onder gevorderd?

Als ik jou was zou ik eens een goede docent opzoeken. bv aan een muziekschool zodat je ook begeleid kunt worden in het maken van je keuzes. Vaak hebben muziekscholen allerlei bands, orkesten of is er zowiezo veel gelegenheid tot samenspelen. Gezien je eerdere vragen denk ik dat jouw "gevorderd" iets anders betekent dan het mijne.
DAt geeft niks, je bent nog jong en hebt nog alle tijd om te ontwikkelen. Neem die kans! en blijf vooral op je eigen niveau!. Om je soepel te kunnen bewegen in het uitvoerende gebeuren moet je van meerdere markten thuis zijn. Daar moet je in groeien.

Ik bedoel dus: Als je nog niet weet wat je in huis moet hebben om in een "fatsoenlijke band" te spelen, dan hoor je daar eigenlijk ook nog niet in thuis...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 10 June 2007, 17:14:34 »
Quote from: "Pieter"

Als ik jou was zou ik eens een goede docent opzoeken. bv aan een muziekschool zodat je ook begeleid kunt worden in het maken van je keuzes. Vaak hebben muziekscholen allerlei bands, orkesten of is er zowiezo veel gelegenheid tot samenspelen. Gezien je eerdere vragen denk ik dat jouw "gevorderd" iets anders betekent dan het mijne.
DAt geeft niks, je bent nog jong en hebt nog alle tijd om te ontwikkelen. Neem die kans! en blijf vooral op je eigen niveau!. Om je soepel te kunnen bewegen in het uitvoerende gebeuren moet je van meerdere markten thuis zijn. Daar moet je in groeien.

Ik bedoel dus: Als je nog niet weet wat je in huis moet hebben om in een "fatsoenlijke band" te spelen, dan hoor je daar eigenlijk ook nog niet in thuis...

Damn wat een gelul. Je kunt ook gewoon antwoord geven op de vraag.

Je weet blijkbaar niet waar je het over hebt.. Ik heb les en ik speel al jaren in een soort van bandje (workshop via de muziekschool), maar ik ben op zoek naar iets  serieuzers. En daarom wil ik het juist graag weten, gewoon voor het geval dat ik iets over het hoofd zie ofzo. Wat is daar in godsnaam nou mis mee? :? Je trekt je conclsies wel erg snel..

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 10 June 2007, 17:43:33 »
Om in een band te kunnen spelen heb je altijd een goed stel oren aan je kop nodig. Lezen (van blad spelen) en schrijven is minder belangrijk, maar je moet het wel kunnen (zeker als je in een sectie speelt).

En wat je verder moet kunnen hangt af van een aantal zaken:
stijl (jazz, pop, rock of schlager?)
bezetting (solist of onderdeel van een sectie?)
niveau (prof, semi-prof, amateur?)
eigen nummers of covers (in het laatste geval moet je bereid zijn je ziel te verkopen aan Gloria Gaynors "I will survive"  :wink: )

Quote from: "blabla"

Damn wat een gelul. Je kunt ook gewoon antwoord geven op de vraag.

Das niet erg aardig, blabla, ik heb toch wel de indruk dat het hier om een goedbedoelt advies ging wat Pieter gaf. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar leg het dan naast je neer. Op deze manier hebben anderen geen zin om te reageren en je te helpen.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Erik

• Member
  • *
    • http://www.outofthebasement.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 10 June 2007, 17:49:36 »
Beste BlaBla,

Ik denk dat dit best een lastige vraag is, ik bedoel wat versta je onder een fatsoenlijke band, en wat voor soort muziek speelt zo'n band. Als je het hier over jazz-band hebt is het erg belangrijk dat je o.a. goed kan improviseren, in een rock band is dit weer minder belangrijk. Maar ik denk wel dat je in wat voor band ook speelt, dat je in ieder geval moet kunnen soleren, en het is ook niet onbelangrijk dat je op een podium durft te staan :D . Ik denk dat iedereen hier wel een beetje "podiumvrees" heeft zeker net die eene maat voor je solo die op dat moment echt niet mag mislukken, omdat er 1000 man naar je staat te luisteren.

Dus al met al is alles moeilijk (of niet) samen te vatten, je moet denk ik gewoon op je gevoel af gaan of je met een "fatsoenlijke" band meekan, dat weet je meestal zelf het best. En de lat natuurlijk net iets hoger leggen dan dat je eigenlijk kan.

Ik hoop dat je iets aan m'n antwoord hebt.

Groeten Erik
Alt: Rene guenot,
      mondstuk: King,
      Rico plasticover riet 2,5.  Tenor: Keilwerth the new king,            mondstuk: Otto link 6*,            Rico plasticover riet 2,5.

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
Re: Band -> Welke kennis heb je nodig?
« Reply #5 on: 10 June 2007, 18:02:18 »
Als je in een (fatsoenlijke) band wil gaan spelen, wat voor kennis heb je dan allemaal hard nodig/wat moet je echt kunnen?

Fatsoen, inlevingsvermogen, een realistische kijk, open staan voor de meningen van anderen en nog meer van die 'ouwelullen' dingen. Genoeg om aan te werken dus.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 10 June 2007, 18:02:29 »
Om in een band te kunnen spelen heb je altijd een goed stel oren aan je kop nodig. Lezen (van blad spelen) en schrijven is minder belangrijk, maar je moet het wel kunnen (zeker als je in een sectie speelt).

En wat je verder moet kunnen hangt af van een aantal zaken:
stijl (jazz, pop, rock of schlager?)
bezetting (solist of onderdeel van een sectie?)
niveau (prof, semi-prof, amateur?)
eigen nummers of covers (in het laatste geval moet je bereid zijn je ziel te verkopen aan Gloria Gaynors "I will survive"  :wink: )

Bedankt

Das niet erg aardig, blabla, ik heb toch wel de indruk dat het hier om een goedbedoelt advies ging wat Pieter gaf. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar leg het dan naast je neer. Op deze manier hebben anderen geen zin om te reageren en je te helpen.

Goedbedoeld advies? ja right, als dat goed bedoeld was dat had hij dat best wat aardiger kunnen brengen.

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 10 June 2007, 18:05:27 »
Quote from: "Erik"
Beste BlaBla,

Ik denk dat dit best een lastige vraag is, ik bedoel wat versta je onder een fatsoenlijke band, en wat voor soort muziek speelt zo'n band. Als je het hier over jazz-band hebt is het erg belangrijk dat je o.a. goed kan improviseren, in een rock band is dit weer minder belangrijk. Maar ik denk wel dat je in wat voor band ook speelt, dat je in ieder geval moet kunnen soleren, en het is ook niet onbelangrijk dat je op een podium durft te staan :D . Ik denk dat iedereen hier wel een beetje "podiumvrees" heeft zeker net die eene maat voor je solo die op dat moment echt niet mag mislukken, omdat er 1000 man naar je staat te luisteren.

Dus al met al is alles moeilijk (of niet) samen te vatten, je moet denk ik gewoon op je gevoel af gaan of je met een "fatsoenlijke" band meekan, dat weet je meestal zelf het best. En de lat natuurlijk net iets hoger leggen dan dat je eigenlijk kan.

Ik hoop dat je iets aan m'n antwoord hebt.

Groeten Erik

Hier heb ik wel wat aan :) Dankje.

Offline blabla

• Member
  • *
Re: Band -> Welke kennis heb je nodig?
« Reply #8 on: 10 June 2007, 18:10:29 »
Quote from: "CBone"

Fatsoen, inlevingsvermogen, een realistische kijk, open staan voor de meningen van anderen en nog meer van die 'ouwelullen' dingen. Genoeg om aan te werken dus.

Genoeg om aan te werken? Als je die dingen die jij opnoemt echt nodig hebt dan zit het wel goed zo..

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 10 June 2007, 18:33:23 »
Ja, beste blabla, je kan het heel vervelend vinden wat ik schrijf, maar je zou er ook je voordeel mee kunnen doen.

De vragen die je hier stelt, en de antwoorden die je verwacht geven nu eenmaal aan dat je ondanks een aantal jaren les en spelen in een bandje, nog niet het niveau hebt wat je gevorderd kunt noemen. Niveau ligt nu eenmaal niet in hoeveelheden. de hierboven gegeven antwoorden geven idd precies aan wat je oa allemaal nodig hebt en jouw reacties laten mij eigenlijk alleen een heleboel overmoed en wellicht, maar dat kan ik niet echt beoordelen, overschatting zien.
Ik ben het met alle gegeven antwoorden eens, maar er is 1 ding heel belangrijk en dat is dat je er in moet groeien. de lat mag best hoog, dat stimuleert alleen maar, maar te hoog is heel erg verkeerd. Daardoor verlies je uiteindelijk het plezier in het spelen, en wordt je uiteindelijk nooit meer dan een zeer middelmatige tot slechte speler. En ik neem toch aan dat je dat niet wlt.

Je stelt een zeer  open vraag, stel hem eens anders en laat zien dat je ergens, met verstand van zaken over nagedacht hebt.

Cbone slaat de spijker op zijn kop, wat mij betreft....maar als ik eerlijk ben denk ik dat je ook over de betekenis van zijn antwoord heen gelezen heb.

Kortom, nog heel veel te leren, maar dat kan ook bijna niet anders wanneer je 16 bent. Back to basics, jochie...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #10 on: 10 June 2007, 18:39:04 »

Eigenlijk kan ik niets anders dan me bij Pieter aansluiten...

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 10 June 2007, 18:57:18 »
Ja, beste blabla, je kan het heel vervelend vinden wat ik schrijf, maar je zou er ook je voordeel mee kunnen doen.

De vragen die je hier stelt, en de antwoorden die je verwacht geven nu eenmaal aan dat je ondanks een aantal jaren les en spelen in een bandje, nog niet het niveau hebt wat je gevorderd kunt noemen. Niveau ligt nu eenmaal niet in hoeveelheden. de hierboven gegeven antwoorden geven idd precies aan wat je oa allemaal nodig hebt en jouw reacties laten mij eigenlijk alleen een heleboel overmoed en wellicht, maar dat kan ik niet echt beoordelen, overschatting zien.
Ik ben het met alle gegeven antwoorden eens, maar er is 1 ding heel belangrijk en dat is dat je er in moet groeien. de lat mag best hoog, dat stimuleert alleen maar, maar te hoog is heel erg verkeerd. Daardoor verlies je uiteindelijk het plezier in het spelen, en wordt je uiteindelijk nooit meer dan een zeer middelmatige tot slechte speler. En ik neem toch aan dat je dat niet wlt.

Je stelt een zeer  open vraag, stel hem eens anders en laat zien dat je ergens, met verstand van zaken over nagedacht hebt.

Cbone slaat de spijker op zijn kop, wat mij betreft....maar als ik eerlijk ben denk ik dat je ook over de betekenis van zijn antwoord heen gelezen heb.

Kortom, nog heel veel te leren, maar dat kan ook bijna niet anders wanneer je 16 bent. Back to basics, jochie...

Sorry, maar ik kan hier totaal niks mee. Zoals ik al zei trek je je conclusie belachelijk snel. Je oordeel klopt niet met de werkelijkheid, of je dat nu wilt geloven of niet. Ik denk niet dat jij de persoon bent om hier over te oordelen. Volgens mijn leraar ben ik er zeker klaar voor om in een ''echt'' bandje te spelen. En voor mijn gevoel is dat ook zo.

Ik geef toe dat ik het wat subtieler had kunnen aanpakken, maar ik wilde dit topic gewoon algemeen houden en als je niet tevreden bent met mijn vraagstelling dan reageer je toch gewoon niet?

Ik ben trouwens geen jochie, maar een meisje. Ik ontken ook niet dat er dingen zijn die ik moet leren.. en gaandeweg blijf je altijd dingen leren.

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 10 June 2007, 19:05:48 »
Kunnen we nu mischien ontpic blijven in dit topic? Mijn vraag lijkt me duidelijk genoeg om te begrijpen wat ik graag wil weten.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 10 June 2007, 19:14:19 »
Sorry, Meisje, ik denk dat je het niet gaat trekken. Wat mij betreft einde discussie.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #14 on: 10 June 2007, 19:49:30 »

fatsoenlijk heb jij alleen voor ogen voor jezelf... Wat voor de één fatsoenlijk is is het totaal niet voor een ander! De één kan wel in een gotich band of metal gekrijs (ik weet niet hoe ik het moet noemen...) spelen en is voor hun fatsoenlijk maar dat is het voor mij bv. totaal niet...
Dit zijn dus echt de dingen die je zelf zou moeten ondernemen of met je ouders natuurlijk. Dus gewoon ergens even aankloppen en proeven of het een fatsoenlijke band is en of het niveau je bevalt...

Of je nou wilt soleren in een band of niet dat zijn meestal je eigen keuze... Maar een echte must vind ik het lezen van bladmuziek... Al hebben er mensen bij voorgaande onderwerp aangegeven dat zij het makkelijk zonder kunnen doen, toch vind ik dat het makkelijk lezen van bladmuziek noodzakelijk is... Je kan niet al die 100+ nummers elk riedeltje in je kop stampen en dat het foutloos gaat... Bovenal staat het plezier natuurlijk voor op...

Pieter en de rest wou je alleen maar helpen, en voel je je niet aangevallen (al weet ik dat ook wel als tiener ;) ), het is en blijft een forum dus reacties kan je krijgen die je niet verwacht had...

ik vroeg me eigenlijk één ding af...
Je vroeg wat voor kennis je echt nodig zou hebben om in een fatsoenlijke band te kunnen spelen... Volgens jouw leraar en je gevoel ben je er zeker klaar voor om in een echt bandje te spelen. Dan ga je toch vanzelf ff opzoek naar een leuke fatsoenlijke band.  Waarom zou je je afvragen of je wel aan de eisen zou voldoen voor een fatsoenlijke band terwijl je leraar en jezelf het gevoel hebben dat je er zeker klaar voor bent...
Wij weten ook niet beter wat jouw ervaring is... Wij willen alleen dat je de lat niet veeeeel te hoog legt dat dat uiteindelijk demotiverend is... Je gaf zelf aan dat er je gaandeweg dingen blijft leren. Nou zijn dat kennis ook te leren in de praktijk dus ga er gewoon op af en ga naar een door jouw "gekeurde" fatsoenlijke band ;) , niemand die je tegen houdt. Niet geschoten is altijd mis... Nee heb je of ja kan je krijgen.

Ik speel zelf al een tijd in een (voor mij fatsoenlijke) (big)band en het word ook alleen maar leuker ;) .

Je zou miss niets aan mijn reactie hebben maar toch wou ik dit ff melden...
Velen zijn hier om te helpen, een afsnauwing of wat dan ook voor iemand is toch het minste wat je kan doen...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."