Author Topic: hoe diep moet 't mondstuk in je mond??  (Read 12583 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ilse71

• Member
  • *
hoe diep moet 't mondstuk in je mond??
« on: 11 June 2007, 14:56:44 »
NA ongeveer 8 maanden spelen krijg ik plots van mijn leraar te horen dat ik 't mondstuk diepr in mijn mond moet nemen, ik speel teveel vanvoor op de tip...ikzelf heb hier nooit problemen mee gehad, klopt wel dat de toon precies warmer en voller klinkt als ik het dieper in mijn mond neem, maar help!! het piept nu enorm.... iemand tips???
\";)\" music was my first love...

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 11 June 2007, 15:10:13 »
ja, dat klopt, maar ook weer niet te diep. Dat piepen is dan weer onwennigheid.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 11 June 2007, 15:38:53 »
Elk mondstuk heeft zijn eigen goede lengte ....
Ik neem aan dat dit ook weer afhankelijk is van de bouw van de speler.
(Dikke lippen iets meer, zou ik verwachten)

Maakt het ook weer leuk...
Stug doorzetten zou ik zeggen

8)

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #3 on: 11 June 2007, 16:44:47 »
schuif een papiertje voorzichtig  :shock:  tussen je mondstuk en het riet...... :o .... tot waar het papier niet verder wil moet het mondstuk in je mond....

8) wel eerst weer het papiertje er tussen uit hé   8)

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 11 June 2007, 19:26:26 »
Quote from: "Zoot"
schuif een papiertje voorzichtig  :shock:  tussen je mondstuk en het riet...... :o .... tot waar het papier niet verder wil moet het mondstuk in je mond....

8) wel eerst weer het papiertje er tussen uit hé   8)

dat lijkt me nou echt onzin....

Tis echt afhankelijk van je bouw en de sound die je wil produceren. Je moet instinctief een stand zien te vinden die je het meeste ligt, qua sound en speelgemak!
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline ilse71

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 11 June 2007, 20:02:42 »
thanks, vandaag ging 't al heel wat beter dan eergisteren en gisteren, zal 'n kwestie zijn van het gewend te worden hé, volgens mijn leraar duurt 't zo'n week of 3...probleem is wel dat ik meespeel in een showorkest, ik zou volgens mijn leraar op de oude manier moeten spelen, maar aangezien ik vrees dat ik dan de slechte techniek nooit afleer zal ik maar van direct doorbijten en oefenen, oefenen, oefenen!!! Hopelijk heb ik 't tegen 1 juli onder de knie, hebben nl. dan een optreden...ik vind wel dat ik vlugger mijn tanden in mijn lip heb staan!! Mja...even doorbijten zeker???

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 11 June 2007, 21:08:50 »
Ja, maar....niet in die lip :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline ilse71

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 11 June 2007, 21:14:38 »
ja, merci zeg  :shock:  8)

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #8 on: 11 June 2007, 22:22:59 »
[quote="Smelly Jelly

Tis echt afhankelijk van je bouw en de sound die je wil produceren. Je moet instinctief een stand zien te vinden die je het meeste ligt, qua sound en speelgemak![/quote]

gelukkig heb ik het niet zelf bedacht........
The saxophone embouchure must be thought of as “forward with downward pressure,â€

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 11 June 2007, 22:50:44 »
[quote="Smelly Jelly

Tis echt afhankelijk van je bouw en de sound die je wil produceren. Je moet instinctief een stand zien te vinden die je het meeste ligt, qua sound en speelgemak!

gelukkig heb ik het niet zelf bedacht........
The saxophone embouchure must be thought of as “forward with downward pressure,â€
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #10 on: 11 June 2007, 22:52:26 »
Ach ja al die onzin...
Er wordt vaak aangegeven over een goede embouchure (wat ze bedoelen met een klassieke embouchure) en de andere waarbij er wordt gedacht dat het fout is...
Tis gewoon wat Smelly Jelly zegt, kortom alles verbeteren wat een beter resultaat geeft qua speelgemak en de sound...

Het probleem is dus bij dit soort dingen is dat het niet letterlijk te verwoorden is... Bij dit soort dingen is echt een goede docent onvermijdelijk ;) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 11 June 2007, 23:13:27 »
Zoals bij zoveel dingen zijn de deskundigen het niet altijd eens met elkaar. Er zijn verschillende "scholen" Van een amerikaanse saxofoondocent die mij de "secrets of staccato" toestuurde kreeg ik de opmerking absoluut geen acht te slaan op de beschrijving van hoe een embouchure moest zijn. Vooral het smile-gedeelte moest ik negeren.
Toch geloof ik dat Rudy Wiedoeft, die het boek schreef, een saxofonist was die wel wat kon. Velen proberen nog steeds in zijn voetspoor te treden. in Nederland heb ik ook al veel verschillende adviezen gekregen van evenzoveel, en niet de minste, saxofonisten.

Dat je het instinctief goed doe betwijfel ik. De mensen die ik ken, en allemaal nog op les zitten krijgen regelmatig hetzelfde commentaar, nl dat hun embouchure correctie nodig heeft. Ook bij mij wordt er nog regelmatig gecontroleerd ( mondstuk uit mijn mond proberen te trekken als ik aan het spelen ben) en gecorrigeerd ( lip iets meer naar binnen mondstuk iets verder) In mm's kleine correcties, maar met grote verschillen in klank.  eigenlijk denk ik dat alles wat met je houding te maken heeft, dus hoe sta je op je benen, wat is de stand van je handen, wat doen je vingers, hoe houdt je je hoofd, en natuurlijk je embouchure, iets is wat je aangeleerd moet worden, niet alleen bij saxofoon spelen, maar bij elk instrument. Zelfs stilstaan, wanneer je hele lange lijnen moet spelen, om energie te sparen. Het is vaak winst halen uit de mm2. Ook bij sporten moet je in het begin vaak een juiste houding aangeleerd worden. Het is wel belangrijk daarop te letten. Des te langer houd je het vol zonder klachten. Let maar eens op hoeveel saxofonisten hun hoofd scheef houden, het mondstuk staat dan niet recht op de hals. Daar ga j e weer slecht van staan en als je dat maar vaak genoeg doet krijg je vanzelf klachten. maar ja, dat voel je vaak pas wanneer je ouder bent.

Gewoon goed aanleren dus, en zorgen daat je gecorrigeerd wordt want je hebt het meestal zelf niet in de gaten wanneer je weer in je oude gewoontes valt.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 12 June 2007, 00:00:16 »
Quote from: "Pieter"
Zoals bij zoveel dingen zijn de deskundigen het niet altijd eens met elkaar. Er zijn verschillende "scholen" Van een amerikaanse saxofoondocent die mij de "secrets of staccato" toestuurde kreeg ik de opmerking absoluut geen acht te slaan op de beschrijving van hoe een embouchure moest zijn. Vooral het smile-gedeelte moest ik negeren.
Toch geloof ik dat Rudy Wiedoeft, die het boek schreef, een saxofonist was die wel wat kon. Velen proberen nog steeds in zijn voetspoor te treden. in Nederland heb ik ook al veel verschillende adviezen gekregen van evenzoveel, en niet de minste, saxofonisten.

Inderdaad. Het feit dat iemand zweert bij het papierverhaal hoeft daarom ook niet te betekenen dat dit voor ieder1 geldt...

Dat je het instinctief goed doe betwijfel ik.

Daar was ik misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat een combi van gevoel en verstand (of tips van je leraar) je vertelt wanneer je de goede stand te pakken hebt.

Er bestaat niet zoiets als "het" embouchure (en dus ook niet zoiets als "de" manier waarop je het mondstuk in je mond moet steken). Er zijn verschillende mogelijke technieken, die allemaal (afhankelijk van de persoon, de muziekstijl) hun voors en tegens hebben.

Persoonlijk gebruik ik de "mondhoeken naar beneden/gaap/klein beetje lucht laten ontsnappen" techniek....  :wink:

Allard Buwalda heeft hier mooie stukskes over geschreven overigens.

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #13 on: 10 July 2007, 23:40:07 »
Persoonlijk gebruik ik de "mondhoeken naar beneden/gaap/klein beetje lucht laten ontsnappen" techniek....  

:? vertel vertel.......... :?

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 11 July 2007, 00:40:00 »
Persoonlijk gebruik ik de "mondhoeken naar beneden/gaap/klein beetje lucht laten ontsnappen" techniek....  

:? vertel vertel.......... :?

Is gewoon de techniek zoals mijn leraar die gebruikte, werkte toevallig voor mij ook. Je mondhoeken naar beneden: zorgt voor een strak embouchure, de "gaap" opent je keel en bevordert daarmee ademsteun en toonvorming. Een beetje lucht langs i.pv. in het mondstuk zorgt, in combi met "brommen" voor een lekkere growl...

Prima techniek! Maar of ie dus voor iedereen werkt hangt af van de situatie.