Pieter,
In grote lijnen ben ik het met je eens.
Alleen denk ik dat ieder persoon anders is en dus ook andere technieken hanteerd om een bepaald doel te bereiken.
Jouw voorkeur gaat (als ik me niet vergis) vooral uit naar klasieke muziek.
Daar staan andere "regels" voor dan bijvoorbeeld Jazz.
Daar heb je qua embouchure dan ook bepaalde regels voor.
Alleen werken die voor iedereen weer anders.
Toen ik een jaar of 20 geleden les had leerde mijn leraar mij een bepaalde embouchure aan.
Later (ok, ok, toen ik geen les meer had) ben ik daar een beetje mee gaan expirimenteren en kwam ik er achter dat mijn sound veel breder werd als ik mijn onderlip minder over mijn ondertanden hield.
Voor mij werkte dit dus prima.
Ook mijn houding wijkt iets af van wat hij mij destijds heeft geleerd.
Rechtop, ontpannen, schouders naar beneden.
Alleen had ik na een tijdje het gevoel dat ik er als een zoutzak bij stond en dat sloeg weer over in mijn spel.
Als ik nu speel beweeg ik meer, trek mijn linkerschouder iets op en sta iets voorover gebogen.
Allemaal tegen de regels in maar ik voel me er lekkerder bij en als ik me lekker voel dan klink ik beter.(en ik neem mezelf wel eens op dus ik hoor dan ook wat iemand anders hoort)
En als ik dan naar (en dit doe ik even uit mijn hoofd dus vergeef me als ik fout zit) Lester Young kijk dan zie ik iemand die zijn sax ongeveer overdwars hield en daar toch zeer comfortabel op speelde.
Als je dit probeerd lijkt het nergens meer op maar voor hem werkte het zeer goed omdat hij zich persoonlijk lekker voelde bij deze houding.
Ik geloof daarom dan ook niet dat er echt een regel voor is.
Ik zie het meer als een richtlijn.
Zoiets van, zo moet je het in het begin doen en van hieruit ga je kijken naar wat je wilt qua geluid en muziekstijl en wat voor jou het beste werkt.
En een grote "mondholte" heb ik heel soms ook wel eens, maar meestal ben ik heel beschaafd