En wat ook heel belangrijk is, is de "draagweidte" van de sax. Er zijn heel veel saxen met een klein geluid. Dat geluid kan best heel mooi zijn, maar draagt niet ver. Deze saxen, iig als het tenoren zijn, zijn met name geschikt om bv kamermuziek mee te spelen. Daar kan je elk mondstuk op zetten wat je wilt, maar dat verandert niets aan het bereik van het geluid. Dat is best moeilijk te beoordelen bij het uitzoeken van een sax, of je blaast zelf of je staat er heel dicht bij. Ik had het van de zomer, toen ik met mijn docent samen een aantal verschillende saxen bekeken heb. De laatste was een Mark 6, hij was al verkocht maar toch nog even geprobeerd. Ik hoorde dat het een sax was die ik niet zou willen, maar waarom niet? Mijn docent liet me het verschil horen tussen mijn sa8011 en deze Mark6. Mijn sax heeft een groot geluid en die mark niet. Je zou kunnen denken dat ja dat makkelijk kunt oplossen door een ander mondstuk of andere hals, maar dat is niet zo. Ook harder blazen helpt niet. Het geluid houd gewoon na een aantal meters op. Het is te hopen dat de koper van die sax daar specifiek naar zocht anders heeft hij, naar mijn idee, wel een miskoop gedaan. ik ben zo blij met mijn docent...maar dat wisten jullie al...