Ik sta in een kamer van 4 m2, dan hoor ik mezelf veel harder dan als ik in de openlucht speel. Maar hoort iemand anders mij op hetzelfde volume als dat ik in die kamer staat
(Het geluid in die kamer wordt terugkaatst naar mijn oren, maar in de openlucht gaat het geluid om mij heen naar iemand anders zijn geh'oor(apparaat) Op het zelfde volume???
Geluid verplaatst zich bolvormig. In de buitenlucht zal het volume tot de 3e macht afnemen met de afstand; gelukkig maar anders was de herrie niet te harden.
In een kamer levert het kaatsen tegen een (harde) wand een verdubbeling van het volume op = 3dB. Ga maar na als je 4 wanden hebt en je levert 110 dB, je zit zo aan de 120 dBA. Wat er dan met je gehoor gebeurt!!! Ik zou wat zachter spelen dan.
Bij de productie van je geluid is natuurlijk niet alleen de drempel van het mondstuk van belang; ook de boring doet ertoe en de sax en de blazer zelf.
Stelling is echter, simpel gezegd, dat een instrument dat goed draagt de frequenties bevoordeelt waar het oor het gevoeligst is. Dat is bij ieder oor ongeveer het zelfde, behalve als je al een beetje doof begint te worden.
Alle andere parameters, zoals absorbtie laat ik voor de eenvoud even weg.