Author Topic: Volume van mondstukken  (Read 11434 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #15 on: 12 June 2007, 21:38:28 »
Dus naast de 'gevoels-temperatuur' hebben we nu ook het 'ervarings-geluid'.  :-D
Vind dit wel erg interessant. johnvs, hoe heb je de metingen gedaan, neem aan toeteren en dan de decibellen gewoon meten?

Daarbij is John ook nog eens een keer bedrieger van zijn eigen oren (wij ook als we spelen  ) , neem jezelf eens op en luister naar jezelf dan hoor je het heel anders dan de als tanden op je mondstuk mee trillen en je eigen hoofd een gedeelte is van de klankkast die het geluid(voor ca. 75%) produceert en vormt. Daarom hoor je het dragen van het geluid van een ook niet als jezelf speelt  en heb je het moeten meten (dus terugluisteren heb je al gedaan)maar of dat nu met speciale apparatuur veel anders is dan gewoon een mp3tje

FF iets anders:

Ik sta in een kamer van 4 m2, dan hoor ik mezelf veel harder dan als ik in de openlucht speel. Maar hoort iemand anders mij op hetzelfde volume als dat ik in die kamer staat

(Het geluid in die kamer wordt terugkaatst naar mijn oren, maar in de openlucht gaat het geluid om mij heen naar iemand anders zijn geh'oor(apparaat) Op het zelfde volume???[/quote]
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline johnvs

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #16 on: 12 June 2007, 22:27:32 »

Ik sta in een kamer van 4 m2, dan hoor ik mezelf veel harder dan als ik in de openlucht speel. Maar hoort iemand anders mij op hetzelfde volume als dat ik in die kamer staat

(Het geluid in die kamer wordt terugkaatst naar mijn oren, maar in de openlucht gaat het geluid om mij heen naar iemand anders zijn geh'oor(apparaat) Op het zelfde volume???

Geluid verplaatst zich bolvormig. In de buitenlucht zal het volume tot de 3e macht afnemen met de afstand; gelukkig maar anders was de herrie niet te harden.
In een kamer levert het kaatsen tegen een (harde) wand een verdubbeling van het volume op = 3dB. Ga maar na als je 4 wanden hebt en je levert 110 dB,  je zit zo aan de 120 dBA. Wat er dan met je gehoor gebeurt!!! Ik zou wat zachter spelen dan.

Bij de productie van je geluid is natuurlijk niet alleen de drempel van het mondstuk van belang; ook de boring doet ertoe en de sax en de blazer zelf.

Stelling is echter, simpel gezegd, dat een instrument dat goed draagt de frequenties bevoordeelt waar het oor het gevoeligst is. Dat is bij ieder oor ongeveer het zelfde, behalve als je al een beetje doof begint te worden.
Alle andere parameters, zoals absorbtie laat ik voor de eenvoud even weg.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #17 on: 28 June 2007, 15:26:47 »
Nou ik kan uit eigen ervaring zeggen dat bijv. een Ottolink STM 6 minder hoorbaar is dan een Runyon Quantum of Berg Larsen 110/2/SMS

Dat zal wel niets met volume te maken hebben maar wel met een beter penetrerend geluid..

Offline johnvs

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 28 June 2007, 17:56:53 »
Quote from: "Altfun"
Ik moet eerlijk bekennnen dat ik minder geintresseerd ben in het volume maar veel meer in de sound die een mondstuk voortbrengt.

Schitterende sound met je solo, alleen als niemand  het kan horen raak je misschien toch geïnteresseerd in het draagvermogen.
Ik heb wat nagedacht over waar draagvermogen in zou kunnen zitten; ik had er verder nooit over gelezen, vandaar.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker