Mayday, Mayday.

Started by Tom, 07 August 2007, 20:45:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tom

Ja, ja ergens volgende week zal ik mij naar Deventer begeven om (tijdens mijn verblijf in die omgeving) mondstukken te gaan testen.
Gezien mijn zoektocht naar een nieuw mondstuk, verdiep ik mij in de verschillen en overeenkomsten tussen de bepaalde merken en typen, om in ieder geval wat gerichter te kunnen zoeken.
Nu kom ik meerdere malen het volgende tegen.

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat het gebruikte materiaal van invloed is op de klank.

Even vrij vertaald: het komt dus neer op de kamergrote, vorm, evt baffle, baanlengte en tipopening.

Waarom dan gebruik maken van brons, rvs, eboniet, hout, messing (al dan niet verguld/verzilverd)?
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Jeroen Conn

Er is hier geloof ik al wat discussie over geweest en ik sluit me helemaal aan bij de stelling dat de invloed van het materiaal klein is t.o.v. de maatvoering van het mondstuk: kamer, baan, drempel etc. Het materiaal doet wel degelijk een klein beetje mee.

Wat ervaringen uit de klarinetwereld:
-Goed hard eboniet staat bekend om z'n goede projectie.
-Zachter materiaal zoals plastic of zacht hout dempt de toon.
-Kristal klinkt donkerder dan eboniet.
-Bij Zinner kun je mondstukken bestellen in 2 materiaaluitvoeringen, gewoon en HS. HS is zwaarder en geeft een donkerder geluid en meer resonantie.
-Ook de hoeveelheid materiaal maakt uit. Viotto heeft zgn. "thick wall' mondstukken die een millimetertje dikker zijn en daardoor een iets stevigere toon hebben.
-Net als kristal zou metaal door z'n gewicht en grote dichtheid ook warmer moeten klinken dan eboniet.

Goed, het blijft subjectief natuurlijk en het is de vraag of een gemiddelde luisteraar het verschil hoort.

Naast de klankverschillen kan ook het gevoel in de mond anders zijn en ook de response op staccato noten kan anders aanvoelen. De zwaardere mondstukken doen dit laatste het best is mijn ervaring.

Succes met uitzoeken!
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

the martin

Quote from: "Jeroen Conn"-Net als kristal zou metaal door z'n gewicht en grote dichtheid ook warmer moeten klinken dan eboniet.
Hè, hè...
Dat zou verklaren waarom de Runyon Quantum van delrin net even een tikkeltje feller is dan de metalen (Die schijnen echt warmer te klinken)

Dat is volgens mij ook het enige mondstuk dat zowel in plastic als metaal de zelfde externe maten heeft..
Meestal zijn de eboniet/kunstof mondstukken wat groter van buitenmaat waardoor vanzelf de mondholte wat groter zal zijn en je dus een warmere toon krijgt...
Metale mondstuk zijn vaak wat slanker en "dwingen" zo dus een kleinere orale ruimte af....

Dat is initieel, bij de eerste keer aanblazen. Als je niet mentaal op zoek bent naar een andere klank, zal je lijf vanzelf zodanig gaan compenseren dat alles weer als van ouds zal klinken...

Daarom is mijn (niet wetenschappelijk onderbouwde) stelling dat je een radicale stap moet maken wil je op zoek gaan naar een andere  klank.
Kleine verschillen in kamers zul je snel compenseren..

(Of ERG veel tijd in de studiekamer doorbrengen en met je huidige mondstuk op zoek gaan naar die nieuwe klank)

Tom

Hallo, ik ben er weer.
Met mondstuk.
Na het uitvoerig testen van verschillende mondstukken, ben ik uiteindelijk met een Berg Larsen 100/2 sms Duckbill weer naar huis gegaan.
Dukoff en Beechler deden niet wat ik er van had verwacht.
Lebayle LR en Jazz waren ook niets voor mij.
De enige waar ik echt over getwijfeld heb was de Lebayle Studio.
Zeer fijn mondstuk als je een wat feller geluid wilt.
Zeker het proberen waard.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

the martin

Selmer tenor en BL SS. Vind ik inderdaad een mooie combi.
Warm en toch een lekker ruig randje...

Have fun

jthole

Quote from: "Jeroen Conn"Er is hier geloof ik al wat discussie over geweest en ik sluit me helemaal aan bij de stelling dat de invloed van het materiaal klein is t.o.v. de maatvoering van het mondstuk: kamer, baan, drempel etc. Het materiaal doet wel degelijk een klein beetje mee.

Wat ervaringen uit de klarinetwereld:
-Goed hard eboniet staat bekend om z'n goede projectie.
-Zachter materiaal zoals plastic of zacht hout dempt de toon.
-Kristal klinkt donkerder dan eboniet.
-Bij Zinner kun je mondstukken bestellen in 2 materiaaluitvoeringen, gewoon en HS. HS is zwaarder en geeft een donkerder geluid en meer resonantie.
-Ook de hoeveelheid materiaal maakt uit. Viotto heeft zgn. "thick wall' mondstukken die een millimetertje dikker zijn en daardoor een iets stevigere toon hebben.
-Net als kristal zou metaal door z'n gewicht en grote dichtheid ook warmer moeten klinken dan eboniet.

Goed, het blijft subjectief natuurlijk en het is de vraag of een gemiddelde luisteraar het verschil hoort.

Naast de klankverschillen kan ook het gevoel in de mond anders zijn en ook de response op staccato noten kan anders aanvoelen. De zwaardere mondstukken doen dit laatste het best is mijn ervaring.

Succes met uitzoeken!

Beïnvloedt het materiaal ook echt het geluid zoals het naar de luisteraar wordt doorgegeven? Of vooral het geluid dat jezelf doorkrijgt? Dat dat laatste door het materiaal beïnvloed wordt, geloof ik onmiddelijk.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge