Zoals ik al in een ander topic heb gepost, heeft mijn Martin Indiana alt (1959) een aantal jaren in de kast gelegen. Een poostje daarvoor is hij wel volledig gereviseerd (in Deventer).
Ik speel op een combinatie van de Indiana alt en een Selmer S80 C* mondstuk, en ik ben eigenlijk nog nooit echt tevreden geweest over die combinatie. Vooral nadat ik een jaar op een Mark VI heb mogen spelen (met hetzelfde mondstuk), kreeg ik het gevoel dat ik niet de goede saxofoon en mondstuk bij elkaar heb. Het gaat dan met name om de intonatie, waar ik op de Indiana best veel moet corrigeren. Op de Mark VI ging dit eigenlijk allemaal als vanzelf, en dat was een heerlijk instrument.
Is dit nou een eigenschap van de Martins waarmee ik maar moet leren leven, of zijn er inderdaad meer geschikte mondstukken te vinden? Ik ben op zoek naar een warm en vol geluid (bigband). Maar de interne stemming is voor mij toch best wel belangrijk. Ik besef dat geen enkele sax perfect is, maar zoals ik al zei ging het op die Mark VI eigenlijk automatisch, terwijl ik op de Indiana veel meer moet werken.
Natuurlijk snap ik dat ik weer heel veel aan mijn embouchure moet werken, dus dat ik op dit moment niet goed kan vergelijken. Maar voordat ik de sax aan de kant legde heb ik best serieus gespeeld, en was ik er ook niet echt gelukkig mee.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Overigens ga ik deze week eens een Meyer 4M proberen van een mede forumlid; eens kijken of ik daar wel tevreden over ben. Maar misschien moet ik wel op zoek naar een "meer klassiek" mondstuk?