Author Topic: Saxofoon kopen op Internet...?  (Read 17008 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Anacho

• Member
  • *
Saxofoon kopen op Internet...?
« on: 03 September 2007, 12:01:31 »
Ik ben in dubio en vraag daarom hier even om raad.

Ik heb op een veilingsite een Selmer Reference 54 gevonden, inclusief koffer en nektuig en Soloist D mondstuk. De sax is in redelijke staat, de verkoper beweert dat hij goed onderhouden is, wel zit er een klein deukje onderin en wat krasjes bij de ophangring van het nektuig. Verder ziet 'ie er mooi uit. De vraagprijs is ruim 1600 euro.

Fotootje van de deuk:

Nieuwe Reference kost minimaal twee keer zoveel maarja, ik kan deze niet eerst uitproberen...
Het is een gok maar met een revisie kan er niet zoveel meer fout aan zijn toch?

Zouden jullie het aandurven?

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #1 on: 03 September 2007, 12:35:56 »
zoals ik het zie, is het toch een flinke deuk hoor!

als je en goede 2e hands reference zoekt, moet je naar harry baker gaan. staat mijn reference nu te wachten op een nieuw baasje..

ik vind het wel een ecge deuk eigenlijk... en je kan er niet op spelen van te voren? dan zou ik het soweizo niet doen
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 03 September 2007, 12:41:47 »
Ik heb ook mijn alt via internet gekocht. Wel eerst op gespeeld uiteraard.
Was wel een heel ander instrument en prijsklasse.
Maar wel met flinke deuk, erger dan die op de foto. En die sax speelde prima!
Mooie klank, prima applicatuur. En ik heb 'm dus gekocht.

Mijn advies: vraag of je erop mag spelen. Probeer 'm uitgebreid uit en test zeker of er niks aan kleppen en assen verbogen is. Neem iemand mee die er goed inzicht in heeft.

Ik verplaats je bericht gelijk even naar "Aanschaf".
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #3 on: 03 September 2007, 12:48:55 »
die deuk kan er vrij eenvoudig uit worden gehaald...

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 03 September 2007, 13:08:25 »
Dat deukje is niet zo schokkend. Die is er vrij makkelijk uit te halen.

Ik zou wel van een revisie uitgaan, de meeste goede zaken deuken 'm dan ook gelijk uit en kijken of ie nog recht is e.d.

Kun je er nog wat van de prijs af krijgen?

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 03 September 2007, 13:09:09 »
Naja hij bevindt zich nu in Engeland dus eerst spelen kan niet helaas. Ik vraag me dus af hoe erg dat is, een Reference is een Reference toch...?

Oh saxy-benny mag ik vragen waarom je de jouwe hebt weggedaan?

Revisie zou ik dan idd ook wel vanuit gaan. Prijs is vast denk ik, het is een bieding met deadline, misschien als hij niet verkocht wordt. Maar hij is al goedkoop toch...?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 03 September 2007, 13:10:31 »
bovendien klinkt ook elke ref. anders. Hoe weet je nu of je deze wel wilt?
Als je er 1 hoort kun je niet vergelijken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #7 on: 03 September 2007, 13:10:59 »
ik ging naar harry b akker voor mn alt, die had een revisie nodig, maar toen werd ik spontaan verliefd op een mark 6.

liefde op het eerste gezicht bestaat :P en die week darop de toon met de mark 6 vergeleken en dat was toch meer mijn ding. daarom mijn reference daar achter gelaten, wou hem niet houden,d an zou die in de kast belanden en dat zou zonde zijn!

heb er heeel veel plezier mee gehad! nooit problemen
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 03 September 2007, 13:15:20 »
Ik ga deze nu niet kopen denk ik hoor, wil eerst alles eens proberen bij Harry inderdaad. Heb mijn Super Action 80 II op aanraden van mijn saxofoonleraar gekocht vijf jaar geleden en eigenlijk niet verder gekeken toen. Instrument voldoet goed maar ik heb geen idee of het beter zou kunnen. Ik vind de Reference gewoon heel mooi en deze was goedkoop dus ik dacht ik vraag het hier eens :).

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 03 September 2007, 14:38:38 »
Ik denk dat je zeker wel beter kan dan de serie II.
Sterker nog, wat weet ik zeker :-D
Maar je moet kijken wat jíj wilt, wat jij een fijn instrument vind.
En of dat nou de serie II is die je al hebt, een Reference, een Buffet of een oude Amerikaan is.
Maar zorg altijd dat je 'm kan proberen. Waar dan ook.
Mijn beide saxen komen van een particulier uit Nederland. De sopraan speelde ik al een jaar of 7 op, dus die kende ik ondertussen wel. De alt heb ik ook een uur bespeeld, uitgeprobeerd en bekeken voor ik een beslissing nam. Alhoewel ik het vrij snel wist, maar gewoon zekerheid wilde dat het geen miskoop wilde. Wat Ben al zei: soms ben je gewoon verliefd op een sax. Maar laat je verstand ook nog even meedenken, want anders zit je misschien over 2 jaar met een sax waar je niks meer mee kan.

En kijk trouwens ook eens bij Van Gorp in Roosendaal: www.muziekcentrumvangorp.nl Mocht je bij Harry Bakker niet slagen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 03 September 2007, 14:47:29 »
Thanks, reacties waar ik wat mee kan! :)

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
(No subject)
« Reply #11 on: 03 September 2007, 15:39:25 »
Quote from: "Anacho"
Thanks, reacties waar ik wat mee kan! :)

Als je zo graag die ref.54 look ziet moet je maar dezelfde toeter kopen als ik en vragen of hij de "antique" look wil weglaten.
Kost je stukken minder, je hebt een nieuwe toeter en 't is een klasse toeter.

Moet maar effe kijken:

http://http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?t=2503
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 03 September 2007, 15:41:17 »
PS (algemeen):
een deuk op die plek heeft minder invloed op luchtgolf in de sax dan een deuk in de body (rechte gedeelte).
Een deuk zoals hier kan betekenen dat de beker niet meer goed staat (warschijnlijk is ie iets naar de body toe verschoven en `uit het lood`).
Ook al is dit mm werk, dit betekent  dat de toongaten verschoven zijn ten opzichte van de klep(deksel) in de beker.
voor mensen met een sax waar de beker een ronde bevestiging heeft met de body is goed te controleren of de sax (beker) ooit een optater heeft gehad: die cirkel moet een cirkel zijn.
Kun je controleren met een (digitale) schuifmaat.
Iets om op te letten wanneer je een sax koopt.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 28 September 2007, 21:01:16 »
..let op dat je 19% BTW en iets van 3% invoer gaat betalen.
De dollar is laag, maar je moet wel alle kosten (ook verzendkosten kunnen bij sommige Ebay handelaren aardig oplopen) blijven optellen nietwaar?
Maar hopelijk heb je je koopje!
 8)

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 28 September 2007, 23:42:16 »
Dat begrijp ik even niet helemaal, douane kan ik inkomen maar BTW? Wie gaat dat innen?

De sax is overigens verkocht voor 1700 euro... maar de Reference die ik bij Harry Bakker probeerde beviel me helemaal niet en mijn eigen met m'n nieuwe Meyer mondstuk eigenlijk steeds beter :).