Mondstukken welke?

Started by Daan, 12 April 2005, 14:15:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daan

hallo, ik ben van plan om een mondstuk voor lichte muziek te gaan kopen (eerst ff sparen ;) )
welke vinden jullie het beste ? en wat vind je er zo goed aan , uiteraad ga ik ze dan proberen in een winkel
ik gebruik nu bij lichte muziek soloist mondstuk selmer C* .
Ik had gehoord dat als een mondstuk een grotere opening heeft beter geluid eruit komt

wat zijn jullie ervaringen ermee :)

(ik ga mijn soloist mondstuk niet inleveren, ik speel in een bigbandje en een fanfare orkest)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

the martin

Een grotere tipopening geeft je de mogelijkheid om een lichter riet te gebruiken en daardoor een wat levendiger sound te creeeren.

Wat mondstuk keuze betreft. Dat is altijd persoonlijk en dus lastig te zeggen.

Ik neem aan dat het voor je Selmer serie 3 Alt is!?!?

Voor alt geldt al jaren dat Meyer DE standaard is en 6M of 7M is goed bruikbaar. Probeer er wel een paar van het zelfde type uit indien mogelijk omdat er nogal wat afwerking verschillen kunnen zijn.
Je kan natuurlijk ook de kleine S kamer proberen.

Otto link:
De metalen wordt op alt niet veel gebruikt. (Benjamin Herman is een voorbeeld)  Ik vind de klank niet je dat.
De ebonieten vind ik persoonlijk wat dof klinken. Gebaseerd op het spelen van 1 enkel mondstuk, dus dat kan ook weer een produktie afwijking zijn.

Vandoren:
De V16 is erg geschikt. Dat zou volgens de verhalen de betere Meyer zijn.
Ik speel zelf op een A7S (Grootste tipopening, kleine kamer) en vind dat lekker helder klinken.

Dukoff:
Kan erg goed zijn, maar misschien een te grote stap om te nemen !?!?
Dit (de D kamer althans) is een rock mondstuk. Dus fel, hard en dun klinkend. Het kost nogal moeite denk ik om daar een wat warmere klank uit te halen.
Wie weet kan het.
Of probeer de L of LD kamer eens.

Voor alle stukken geld wat mij betreft een tipopening 6 tot 7 als eerste stap op het lichte pad.

Daan

ok bedankt voor je ervaring ;)

Ben Rodenburg

ik zou inderdaad aangezien jij in een bigband en een fanfare speelt, een meyer 7m nemen. die heb ik ook. gaat ook heel goed gepaart met een vandoren 3 riet!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

the martin

Vandoren heeft dan ook nog de
Java - Niet al te radikaal mondstuk. Zeg maar 1 stapje richting lichte muziek.
Jumbo java - Rock mondstuk in HR variant. Ik vind het zelf wel meevallen met de scherpte van dit mondstuk.

Voor Berg Larsen geldt wat mij betreft het zelfde als voor Otto Link.

Daan

nah ik hou gewoond ie selmer C* gewoon een goed mondstuk :D ook wel aardig voor bij een bigband :)

the martin

Zeker...
Al nagedacht over andere rieten  :twisted:

Daan

nee dat niet echt...
ik speel bij de fanfare normale rieten van vandoren (2 1/2)
en bij bigband speel ik op de vandoren V16 (ook 2 1/2)

Daan

soloist C* ? en welke ga je kopen voor op je alt sax :)

Daan

ik ga binnenkort gewoon heel veel mondstukken proberen ...

Quote from: "De Rien"Welke het fijnste speelt en die de mooiste sound maakt, dat wordt um.

ik denk dat dat wel voor iedereen geld die tenminste nadenkt  :roll:

Ben Rodenburg

brancher voor de alt is erg goed, de zilvere is erg schel, maar ze hebben oko een goude. die is iets ronder van toon
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

the martin

En het leuke is.....

Na een maand klink je weer zoals jezelf  8)

Daan

ik ga binnenkort een aantal mondstukken proberen,
ik keek naar de resultaten weer van welke mondstukken jullie gebruiken

otto link    41%  [ 5 ]

duck off    0%  [ 0 ]

meyer    0%  [ 0 ]

vandoren    33%  [ 4 ]

ik had gehoord dat de vandoren en meyer mondstukken een goed begin is. ik speel namelijk op een C* (selmer soloist, vrij kleine opening) dus moet het verschil niet te groot zijn en moet ik er wel op kunnen spelen :)

iemand ervaring met meyer mondstukken?

juinen

Ja, ik speel op een meyer 7, medium, rieten: Francois Louis 3,5.
Bevalt mij prima, ik ben begonnen op een selmer c*, omdat ik lichte muziek speel ben ik op advies van mijn saxofoondocent overgestapt op een meyer 6.
Vorig jaar heb ik een andere sax gekocht, daar zat een meyer 7 mondstuk bij, deze vind ik nog iets fijner dan de 6, maar dat is persoonlijk.
Je kunt natuurlijk gewoon eens naar een saxofoonwinkel gaan om van alles uit te proberen, dan kies je gewoon wat het beste bij jou past.
Probeer de mondstukken dan ook even in combinatie met verschillende merken en sterktes rieten, ook dit maakt een hoop verschil.

Daan

ja over dat mondstukken proberen ga ik doen in de saxofoonwinkel Harry Bakker (Muidenberg) maar zou het verstandig zijn om zo'n jazz pakket met rietjes te kopen van www.rieten.nl en dan inblazen en die vervolgens op allerlei verschillende mondstukken proberen?