Verslag van een dagje Harry Bakker

Started by Anacho, 15 September 2007, 21:16:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anacho

Voor wie zin heeft in en tijd heeft voor een leuk verslagje van een raar dagje :).

Vanmorgen vroeg op reis naar Harry Bakker in Muiderberg om "mijn Amerikaan te gaan uitzoeken". Na een lange speurtocht over Internet wist ik het zeker: oude Amerikaanse saxofoons zijn gaaf en ik wil er een. Mijn SA80II gaf me het gevoel dat het geluid niet fantastisch was en er meer te halen viel, maar ik had al wel besloten hem iig nog niet in te ruilen.

Daar aangekomen even gewacht op een lege oefenruimte en een beetje met het personeel staan kletsen. Hij stelde voor wat ik al van plan was, namelijk alleen de topmodellen proberen aangezien ik ook op een topsaxofoon speel. De namen kennen jullie wel... Buesher 400, King Super 20, The Martin en Conn Lady Face. Ik begon met de Buesher, in een piepklein kamertje, met eigen mondstuk (de S80 C**) met ZZ3.5 riet. Ik vond het geluid fantastisch en de klepjes zaten nog redelijk waar ik ze gewend was. Een gat ter plaatse van de hoge fis klep mocht de pret niet drukken. Daarna de Super 20 geprobeerd, ik kon qua geluid eigenlijk niet zoveel verschil ontdekken. Klonk ook erg lekker, klepjes werkten ook allemaal goed, klep 5 klonk heel wazig en gis klep voelde wat sponzig maar ik was wel onder de indruk.

En dan, toch maar even de eigen sax uitpakken voor de vergelijking... Daar kwam toch ook een aardige bak geluid uit, alle klepjes enzo een stuk soepeler, ik kon me bijna niet voorstellen dat dit mijn sax was. Had waarschijnlijk te maken met het kleine kamertje dat het zo anders klonk dan ik gewend was. Opeens was ik niet meer zo zeker van de Buesher en de King.

Daarna de Lady Face en de Martin. Beiden vielen mij zwaar tegen. Het 'blok' voor de linkerpink met de lage cis, b, en a kleppen is op beide saxen heel raar gepositioneerd, althans anders dan ik gewend was. Ook de 3 flippers onder de linkerhandpalm voor hoge d en e en dergelijke zaten vooral bij de Martin heel ver naar binnen. Ik wist al meteen dat ik daar niet aan ging wennen, bovendien was ik niet onder de indruk van het geluid. De Conn klonk ook niet zoals ik had gehoopt, beetje dof geluid maar niet zoals ik het wilde. Daarna nog wat gewisseld, ruzie gemaakt met een Reference en een Serie III (in beide gevallen rollende lage c en b, ik kreeg 'm niet recht geblazen, heel raar).

Na een beetje ervaringen uitwisselen waren we allebei van mening dat ik helemaal geen nieuwe sax nodig heb. Hij adviseerde me wel om snel een nieuw mondstuk te kopen, was duidelijk niet echt onder de indruk van mijn S80 C**. Ik vertelde dat ik een Meyer 5 had besteld, dat leek hem een goede keuze, dus ik ben benieuwd hoe dat wordt (moet 'm nog even ophalen bij het postkantoor).

Conclusie: een SA80II, helemaal zo gek nog niet...

Pieter

Heb je de references ook geprobeerd?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Daan

Quote from: "Pieter"
Quote from: "Anacho"ruzie gemaakt met een Reference en een Serie III (in beide gevallen rollende lage c en b, ik kreeg 'm niet recht geblazen, heel raar).
Heb je de references ook geprobeerd?

Nu afwachten op je nieuwe mondstuk :)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Anacho

Quote from: "Pieter"Heb je de references ook geprobeerd?
Ik heb een matte Reference 54 geprobeerd, meer om even te horen hoe die klonk dan dat ik hem echt wilde kopen. Het zal wel aan mij liggen maar ik vond het dus heel moeilijk om verschil te horen tussen de verschillende saxen. Maar al vrij snel speelde ik een lage C en kwam die man een kijkje nemen waar dat rare geluid vandaan kwam :-D. Ik had dat dus ook bij die Serie III, heel raar. Die man dacht dat het misschien komt doordat mijn sax makkelijk aanblaast en ik daardoor een bepaalde embouchure gewend ben, hij kreeg hem namelijk niet eens moedwillig aan het rollen terwijl ik hem niet recht gespeeld kreeg.

Inderdaad, ben heel benieuwd naar de Meyer 5!

Maaarten

zo zie je maar weer, het gaat erom dat je een goed exemplaar hebt. ookal is een serieII wel een beetje een lichtgewicht.

ik had op de selmer saxofoondag op een reference54 dat de rond de midden F en G niet echt wilde. Beetje raar.(misschien ook niet)
De reference 36 speelde daarentegen ongelooflijk makkelijk.

Trouwens, zo'n C** is helemaal niet slecht, ligt eraan wat voor muziek je ermee wil spelen. In een harmonie zullen ze het zeer op prijs stellen, omdat het beter mengt. Maar als individu daarentegen heb je een kleiner geluid.

Jeroen Conn

He da's toevallig, ik was zaterdag ook bij Harry Bakker. We hebben elkaar nog even kort gesproken: Ik had het hokje bezet voordat jij er in ging.

Blij dat je nu weer tevreden bent met je eigen sax. Er is veel te zeggen voor een 'moderne' sax. Je noemde de applicatuur al en zelf hecht ik ook veel waarde aan de (vaak betere) stemming.
En met zo'n Meyer krijg je toch een groter en robuuster geluid dan met een C**

Succes verder!
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Ben Rodenburg

precies de reden waarom ik ook niet zo gepassioneerd ben van odue amerikanen. het linker pinkplateau en de rechter palm keys. de verdere applicatur is ook niet echt denderent maar dat zijn echt 2 struijekbklokken

aangezien ik ook net een neiwue sax bij ze heb gekocht, heb ik wel en paar tips (ofzo)

ik kocht mn mark 6 een paar weken terug, en die liep ook neit echt goed, maar daar moet je doorheen kijken. ik kreeg het lage register er moeilijk uit, en de es klep liep vast tegen de beugel en een paar kurkjes weg enzo. je meot naar het geluid luisteren en voelen hoe hij ligt. als je hem dan uiteindelijk gaat kopen, gaat hij hem ngo helemaal na kijken op lekkende kleppen enzovoorts, dan moet je hem nog een keer proberen en dan meot je pas je beslissing maken.

en ik kan me voorstellen dat hij niet gepassioneerd was van je mondstuk :P ik had een tijdje geleden ook geblazen op een c** en het maakte niet uit op wat voor sax ik speelde, er kwam een geluid uit, wat ik op de wc nog geen eens maak als ik bruine bonen gegeten heb. je hebt gewoon geen echt eigen geluid vind ik op de C**. ga dus op je fiets of in de aut naar t postkantoor, haal je meyer, speel er een paar weekies op weg, en ga dan nog een keer naar harry bakker om voor d egein ze toch nog eens te proberen. denk dat je dan heel anders thuis komt!

en deel je ervaringen met de meyer! ik heb er zelf ook een (een 7m) en mij bevaltie ook wel, lekker jazzy geluid! speel er laatste tijd weer meer op!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Anacho

Hee dat is grappig Jeroen, leuk dat je een goeie sax gevonden hebt. Ik heb echt 3 uur een beetje vertwijfeld op en neer gebanjerd tussen alle glimmende saxen en dat hokje.

@Benny, op de applicatuur zou ik zo'n sax ook niet afkeuren als hij geweldig klonk, maar als ik nauwelijks verschil hoor en ook nog de helft van de kleppen niet kan vinden, sja...

Ik haal zo de Meyer op, zodra ik er op gespeeld heb horen jullie meer :).

Jeroen Conn

Eh.. weet niet of ik nu al m'n 'definitieve' sax heb gevonden. Ik heb wel het gevoel dat ik steeds dichterbij kom. Het punt is dat ik voorheen geen sax speelde (alleen klarinet), dus ik kan niet terugvallen op een persoonlijke referentie zoals jij je SA80II hebt.

Ik sluit me ook aan bij Benny: met de Meyer hoor je meer verschillen dan met een Selmer SA80 mondstuk. Hoewel ik moet zeggen dat ik met een C* ook veel verschil hoorde. Probeer op de Meyer zowel lichte als zware rieten als je saxen vergelijkt. Dat helpt mij in ieder geval.

Vandaag trouwens nog wat andere Chu Berry's geprobeerd in Oss (www.sax-collection.com). Veel mooie saxen daar voor een heel acceptabele prijs, stukken goedkoper dan HB dus. Helaas moesten ze het allemaal afleggen tegen 'mijn' exemplaar. Ik ben dus bang dat ik de hoofdprijs ga betalen. :(
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Anacho

Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is er niet bij vrees ik hè ;). Ik vond uiteindelijk die King Super 20 nog het mooist spelen, maarja die was leuk even â,¬2750... Dat heb ik er toch niet voor over als ik niet volledig overtuigd ben.

Meyer opgehaald, ziet er goed uit (thanks Paul!) maar kan nog niet spelen, hele dag werk, 's morgens vroeg en 's avonds laat buren...  :evil:

Maaarten

trouwens beroerd onderhouden site, bij sax-collection

Anacho

Om verwarring te voorkomen, de site van Harry Bakker is www.saxtrader.nl

Thijs Leuven

Ik heb mijn beide oude Amerikanen bij sax-collection gehaald, dat wordt compleet gerund door een oude man (dat is hij nou eenmaal :lol:) met een erg grote liefde voor saxen, met name oude Amerikanen.

Hij zegt wel dat de saxen in topconditie verkeren maar daar had ik andere ideeën over, omdat de prijzen daar zo gunstig waren heb ik daar na mijn alt ook nog mijn tenor gehaald. (vervolgens wel door een échte pro laten reviseren)

Thijs
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Anacho

Ik moet hier toch nog even een nieuw verhaaltje neerzetten als vervolg op het bovenstaande. Zoals in het verslag te lezen is was ik na het proberen van een aantal hele mooie oude saxofoons bij Harry Bakker eigenlijk van niet één heel erg ondersteboven, wat ik vooraf wel had verwacht. Ik kon daarvoor maar één uitleg bedenken (opzich een heel logische) namelijk dat mijn SA80II ook gewoon een hele goede sax is, zeker niet minder dan de vintage saxen die ik bespeeld had.

Daarna bleef het toch kriebelen, gewoon omdat ik het leuk vond om veel artikelen te lezen over merken, types, jaartallen en dergelijke. Ben nu verliefd op een King Zephyr Special die ik eigenlijk aanstaande zaterdag wilde gaan proberen, beetje zelfde als toen voor ik naar Harry ging, ik heb hem in gedachten al hier thuis staan.

Alleen... heb ik sinds een paar weken een nieuw mondstuk, de Meyer 5 in plaats van mijn oude trouwe S80 C**. Wat een verschil is dat! Zeker nu ik er aan gewend begin te raken klinkt mijn eigen sax al zo enorm veel beter... Paul Desmond is mijn favoriete saxofonist en toen ik net speelde had ik echt het gevoel dat ik ongeveer die klank te pakken had.

Ik twijfel nu heel erg of ik nog naar die Zephyr moet gaan kijken... Eigenlijk is het gekkenwerk om daar meer van te verwachten dan van deze Selmer, die ik sowieso niet wil inruilen, heb ik straks twee van die dure dingen staan. Maar op de een of andere manier is de aantrekkingskracht van zo'n oude toeter wel heel groot.

Desmond speelde op een... Selmer...

Tom

Ik zou toch even gaan testen.
Al was het alleen maar uit interesse.
Het blijft toch leuk om te doen al heb je eigenlijk geen andere sax nodig.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.