mondstuk etc... voor oude Conn 10M

Started by strangersinthenight, 18 September 2007, 22:54:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

strangersinthenight

Sinds een 10tal dagen ben ik in het bezit van een Conn 10M("ladyface") uit 1956. Mijn eerste tenor en ben er al helemaal gek van. Maar wat is een ideaal mondstuk, riet, ligature... voor een 10M?

- Heb er nu een Selmer C-80 opstaan.
- Een slechte ijzeren ligatuur van één of ander onbekend merk)
- Rietjes van Vandooren: waar ik niet echt tevreden over ben, heb ze ook op mijn altsax en tja, niet echt de geweldigste rietjes.

Tony

Welkom trouwens...

Een metalen Otto Link met een Francois Louis binder doet 't altijd goed op zo'n toeter. Als rieten kun je eens V 16 proberen, of LaVoz, of Francois Louis (mijn favoriet) of gewoon Rico Royal.

Je kan ook eens kijken voor een metalen Berg Larsen. Spelen/klinken ook erg lekker.

En metalen Lebayle met Francois Louis binder speelt trouwens ook erg goed. Owh... en Dukoff natuurlijk ook. Bere sound.

Wat je het beste kunt doen. Loopt eens een saxwinkel binnen, vraag een paar metalen mondstukken, pak een tuner en probeer ze eens en degene die je het meest bevalt neem je.

Thijs Leuven

Het hoeven niet perse metalen mondstukken te zijn, maar doorgaans klinken die wel beter op een tenor.

Zoals hier al eerder gezegd, gewoon een saxwinkel ingaan en proberen maar! Dan merk je vanzelf wat je het meeste aanspreekt.

Thijs
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

strangersinthenight

Zou eigenlijk die speciale sexy/saxy sound willen hebben. Zoals ze gebruiken in de films en series als het "hot" w  :P . Een beetje zoals in "Waterloo" van Abba( of is dat gewoon vibrerend gespeeld ?:) ), misschien slecht voorbeeld, maar daar klinkt een sax gewoon lekker(niet dat ik perse die sound wil maar om maar te zeggen)

Heb al veel over dukoff gehoord, hoe klinken die ? Braaf, stout, donker,..  :?

Tom

Dukoff is een slecht afgewerkt mondstuk.
Niet slecht, maar zeker niet allemaal goed.
Voor mij persoonlijk werkte ze niet, ze deden althans niet wat ik er van had verwacht.
Het zijn redelijke scheurijzers (schijnt) maar niet die ik heb getest.
Uiteindelijk ben ik met een Berg Larsen naar huis gegaan maar wat je zeker eens moet proberen is een Lebayle Studio.
Echt een heel fijn mondstuk met een warm maar edgy geluid.
Zeker het proberen waard.
Of een Otto Link natuurlijk.
Die klinken naar mijn idee altijd lekker.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Tony

Wat versta je precies onder slecht afgewerkt?

Afwerking van Dukoff is niet zo slecht vind ik. Ze schelen onderling nog wel behoorlijk. Of ik had natuurlijk gewoon geluk met mijn Dukoff toendertijd.

Ik denk zelf dat je op een Link of een Lebayle uit gaat komen.

Maar die sound die je zoekt creëer je uiteindelijk zelf.

Daan

Dukoff is inderdaad een zeer slecht afgewerkt mondstuk, of beter gezegt totaal niet afgewerkt... Worden volgens mij gegoten. Ze zijn erg ruw van binnen, de kamer. En het materiaal is zacht.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

strangersinthenight

Maar hoe zit het juist met de tipopeningen en dergelijke? Ben echt een leek op het vlak van mondstuk, wat geeft een grotere tipopening, wat is het verschil tussen mondstuk A met nummer 7 en mondstuk A met nummer 8?....

:oops:  Ben een leek op mondstukvlak dus tja :oops:

Paul

Sranger......

Kijk even op http://home.kabelfoon.nl/~hlanfer//boekjeWord.html
en mail me even privé dan gaat alles goed komen.

Als je gelijk even op:
http://home.kabelfoon.nl/~hlanfer//tenor.html kijkt............. :-D
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

strangersinthenight

Quote"Zoals hier al eerder gezegd, gewoon een saxwinkel ingaan en proberen maar! Dan merk je vanzelf wat je het meeste aanspreekt."

Weet er iemand "saxwinkels" in belgie zijn?[/b]

Tom

Quote from: TonyWat versta je precies onder slecht afgewerkt?

Afwerking van Dukoff is niet zo slecht vind ik. Ze schelen onderling nog wel behoorlijk. Of ik had natuurlijk gewoon geluk met mijn Dukoff toendertijd.

Ik denk zelf dat je op een Link of een Lebayle uit gaat komen.

Maar die sound die je zoekt creëer je uiteindelijk zelf.[/quote

De onderlinge verschillen van de mondstukken van Dukoff zijn zeer groot.
Zoals Daan al vermelde, wordt dit mondstuk gegoten en daarna eigenlijk niet meer "bijgeschaafd".
Als je de binnenkant bekijkt is het een ruwe massa.
Er zitten goede tussen maar die moet je dan wel even vinden.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

strangersinthenight

Iemand enig gedacht wat de setup is van de sax in "bakerstreet", een alt maar van welk merk?, mondstuk?,etc...

the martin

Baker street, ja mooi. Niet al te moeilijke solo qua noten, maar die sound is erg lekker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baker_Street_(song)

"Baker Street" is a song by Gerry Rafferty written in 1978 during his break from the band Stealers Wheel. The song was featured on his second solo album City to City and released as the first of three singles, marketed primarily to Adult Contemporary radio. The saxophone hook on the original was played by Raphael Ravenscroft and not by Bob Holness as perpetuated by Stuart Maconie in an urban myth which circulated for a number of years. The guitar solo was played by Hugh Burns.

Nu "alleen" nog uitzoeken wat die kerel op dat tijdstip bespeelde  :-D

Paul

Tja,

Uit (het alleen op CD verschenen) boek van John Laughter waarin bijna alle USA bilboard hits met een saxsolo staan met vermelding van wie en waarop gespeeld werd:

Legend tells us that the solo on Baker Street apparently happened by accident. The part was originally written for guitar and Raphael was booked to play just a short introduction on soprano saxophone. When the guitarist did not show, Raphael said he had an alto sax in the boot of his car and why not try it with him playing the solo. Ravenscroft played the part not really expecting it to become the standout track from the album which made him famous

Alt dus!

Setup??????
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Willem

Er zijn diverse typen Dukoff mondstukken verkrijgbaar. Dukoff mondstukken verschillen nogal, ook binnen dezelfde  typeaanduiding. Uitproberen op je eigen sax maakt duidelijk of het betreffende mondstuk iets voor jou is. En anders gewoon het volgende doosje open maken. Of het volgende...

Het materiaal, waarvan ze gemaakt worden, is uitermate zacht. Dat is een nadeel, wanneer je het mondstuk ergens tegenaan stoot, of zelfs wat onhandig weglegt, maar dit gegeven maakt het anderzijds wel gemakkelijk om de binnenkant van het mondstuk te 'tunen'.
Ieder nadeel...

Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet