Main Menu

nieuw nieuwer nieuwst!

Started by anzy, 09 October 2007, 18:35:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

anzy

Hoi,

Hier nog een nieuweling op het saxforum.
Mijn naam is Angela, en ik ben heel erg nieuw op het forum, en met de sax :)

Vroeger heb ik jaren muziekles gehad, verschillende blokfluiten en orgelles, een tijd heb ik nagenoeg niet gespeeld, maar de laatste tijd trekt het toch weer erg, dus nam ik regelmatig mijn instrumenten weer in en onder handen.

Ik wilde al lang een andere houtblazer erbij leren, ik dacht aan klarinet of sax, maar kennelijk had het niet een dusdanig hoge prioriteit, dus is het nooit verder gekomen dan 'willen'.
De laatste tijd liep ik toch weer met het idee te spelen, en mijn keuze is gevallen op de sax.
Omdat ik nog nooit een sax bespeeld had, wilde ik niet gelijk voor een dure aanschaf gaan, ik heb mij wat georienteerd op internet en in mijn kennissenkring gekeken.

En fin, gisteren heb ik een alt sax mee naar huis genomen! Deze heb ik van een vriendin kunnen lenen, als hij bevalt kan ik hem voor een prijsje overnemen, omdat zij hem wegens asthma helaas niet meer kan bespelen.

Het is een Hornsby alt sax, zijn jullie bekend met dit merk? Wat is jullie mening hierover? Er zit wel een ander mondstuk op, dat moet ik thuis even nakijken (ben nu op werk).
Op internet kan ik zo weinig over dit merk vinden, enkel een paar 2e hands advertenties.

Fijn, straks naar huis, en de buren terroriseren met mijn gepiep ;)

Groetjes.
http://www.myspace.com/anzila

dolnet alt+ dukoff

Tom

Welkom hier,

Ik kan zou gauw ook niets vinden over die sax.
Ik zoek nog effe verder.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Zoot

QuoteDe laatste tijd liep ik toch weer met het idee te spelen, en mijn keuze is gevallen op de sax.

:? Gelukkig maar, anders hadden we nooit leren kennen  :o

8) Welkom. TOEt toeT, groet van ZoOT.   8)

Amanda

Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Anacho

Ik kan ook niets vinden, misschien een keer aan een saxofoonwinkelier vragen (FB?). Daar moet je waarschijnlijk sowieso langs om wat rieten te halen en wellicht ook een nieuw mondstuk... laat even weten wat erop zit :).

Oh en welkom hier :].

anzy

Dank jullie wel!

Er zit nu een Henri Selmer mondstuk op. De sax is erg weinig bespeeld (de oude eigenaresse was nog bezig met het eerste riet), is het dan alsnog nodig om een nieuw mondstuk aan te schaffen? Er staan ook geen tandafdrukken o.i.d. op.
Rietjes aanschaffen is ook niet nodig, die kreeg ik ook mee.

Contact opnemen met de winkel is zeker een goede tip, de sax zit in een koffer met de naam van de winkel erop.

Misschien dat iemand ook een tip voor mij heeft, ik woon namelijk in een klein oud appartementje in Amsterdam, behoorlijk gehorig, met mijn getoeter hou ik rekening met de buren (dus echt niet meer spelen na 10 uur 's avonds), maar hoe doen jullie dat met eventueel geluidsoverlast?
Ik heb begrepen dat er ook dingen zijn waarmee je het geluid kunt dempen, hebben jullie daar ervaring mee? En hoe heet zo een ding?

dolnet alt+ dukoff

Jazzy-L

Hey welkom hier :D ,
alleen had ik wel vraag,
Saxofoon spelen is toch goed voor mensen die ashtma hebben?
Althans dat werd mij vertelt..
Make your words Sweet like Music!
Groetjes,
    Loraine

FB

..kan niets vertellen over je sax, helaas.
Welkom natuurlijk.
Misschien wel verstandig(?) om een wat recenter sax aan te schaffen?
Ik vermoed dat jouw geleende sax een UK made studiemodel is uit vervlogen tijden.
Voor niet te veel geld heb je ook een goede, prettig spelende BundyII om te starten.
Een Buffet Crampon hoeft ook niet zo veel te kosten..
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Anacho

Het gaat niet zozeer om de staat van het mondstuk maar meer om de eigenschappen, dat schijnt namelijk nogal veel verschil te maken met blazen. Dat geldt ook voor de rietjes, het ene riet is het andere niet, als beginner moet je niet een te zwaar riet hebben.

Astma heb ik ook maar niet zo zwaar, ik heb tijdens het blazen in ieder geval weinig last (iets minder lucht dan andere mensen misschien). Als je het heel zwaar hebt kan het wel vervelend zijn met blazen.

Geluidsoverlast is gewoon ellendig, alle 'goedkope' oplossingen hebben hetzelfde resultaat als een oude lap in de beker, als je een e-sax wil (soort ruimteschip voor om je sax heen) ben je 600 euro verder. Dus de oude lap of misschien een oefenruimte ergens? Achterafkamertje op je werk?

anzy

Wat voor een mondstuk zou jij een beginner aanraden?
Er zit nu een C** op, met Vandoren 2 1/2 riet.

dolnet alt+ dukoff

Thijs Leuven

Heel gemiddeld (en klassiek) is de Selmer C*. Met daar een Vandoren Paris 2.5 riet op moet het prima gaan. Alle vergelijkbare dingen zijn uiteraard ook prima om mee te beginnen. Het ligt er ook maar net aan wat voor sound je wil, als je meer jazz/rock wil zou je eens naar Meyer, Otto Link of Berg Larsen kunnen kijken.

Thijs
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

anzy

:) Ik wil ook heel graag een Meyer kopen, maar ik wil ook al niet te hard van stapel lopen. Heb pas sinds zondag een saxofoon, en ik weet er echt bar weinig vanaf. natuurlijk heb ik wel vaak over Meyer gelezen, en ik zou heel graag met de tijd me op Jazz willen toeleggen, maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst maar eens leren om er echt een goed geluid uit te krijgen ;)

De combi C** en Vandoren 2,5 is dus wel okee? Eergisteren probeerde ik een Vandoren 3 riet uit, dat is wel gelijk een stuk moeilijker. Snel een ander nieuw 2,5je gepakt, en verder getoeterd.

Zit er veel verschil in hoe moeilijk verschillende mondstukken aan te blazen zijn? Of is het voornamelijk de klank, en de rietdikte die de moeilijkheid bepaalt?

De 24e heb ik een afspraak met een leraar (Joost Krepel, te Amsterdam), ik denk dat ik hem ga bombarderen met vragen.

Dit is ECHT ontzettend leuk!

dolnet alt+ dukoff

Anacho

Het is natuurlijk allemaal persoonlijk maar ik vind de Meyer die ik sinds kort heb echt veel makkelijker spelen dan de C** die ik heel lang heb gehad. Vooral aanblazen van hoge en lage noten, wat nog wel eens lastig was, gaat nu zonder enig probleem. Bijkomend voordeel is betere klank :).

2,5 Riet is prima om te beginnen, weer persoonlijk maar ik vind Vandoren ZZ rieten makkelijker en mooier spelen. Kun je een keer proberen als je zin hebt.

Veel plezier ermee in ieder geval  :wink:.

Tom

Er zijn verschillende soorten mondstukken.
allemaal met andere eigenschappen.
Je mate van gevorderdheid bepaald samen met longcapaciteit op welke je kan spelen.
Dat wil nog niet zeggen dat je dat dan ook wil.
Dat heeft te maken met het soort geluid je wilt produceren.
Je hebt metalen mondstukken, houten en eboniet (hard rubber).
Het materiaal bepaald enigzins de klankkleur.
Samen met je eigen persoontje en je sax.
Een grote of juist zeer kleine tipopening zijn moeilijk bespeelbaar voor een beginnende saxofonist.
Ergens daar tussenin (zoals de Selmer C**) is goed om mee te beginnen en misschien, afhankelijk van wat voor een geluid je wilt en muziek stijl, ook wel om mee door te gaan.
Als je eenmaal een tijdje speelt en je wilt wat anders dan ge je (met sax) naar een saxofoonwinkel om mondstukken te testen.
Kijken welk mondstuk bij je past.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.