Author Topic: King Super20  (Read 9221 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
King Super20
« on: 20 October 2007, 20:56:33 »
Vandaag was ik bij A'dam Winds en toevallig hing daar een Mark VI en kwam er later in de middag een Super20 binnen. Dus eerst een tijdje op de VI gespeeld. Hele fijne toeter, perfecte applicatuur, mooie sound... wat een fijne toeter was dat. Wel 1 met het serienummer 180x dus 1 van de latere. Maar wat een toeter. Ik was helemaal enthousiast maar wilde ook de Super20 nog even proberen.

Die kwam zo rond half 3 binnen. Even op gespeeld... man... wat een sound. De applicatuur is - omdat ik altijd Amerikanen speel - niet wennen maar liep erg lekker, toch was de Mark VI iets geraffineerder en preciezer. De Super 20 daarintegen had een iets vettere sound, meer power, meer volume. Gewoon een tikje brutaler. De Selmer voelde iets betrouwbaarder aan, de King iets meer uitnodigend.

Intonatie bij beide toeters was met m'n aluminium Lakey gewoon goed. Het serienummer is 288x dus 1 van 1945 tot 1950. De goede periode. Met een Silverneck. Hij word nog gereviseerd maar is zo heel goed speelbaar. Polsters zijn overigens wel vrijwel nieuw die er in zitten.
Ik werd er op slag verliefd op en heb 'm gekocht.

Dit is 'm!

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 20 October 2007, 21:57:26 »
He Tony, gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, een fantastisch instrument! Een silverneck nog wel.

Zelf ook aardig onder de indruk geweest van silverneck Zephyr en S20 alten. Lagen alleen iets boven m'n budget..  :(
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #2 on: 20 October 2007, 22:04:36 »
gefeli........  maar eh  :oops: eh...... handelen met  :roll: voorkennis of eh eh ..... stom toeval dat tie binnenkwam  :?  :wink:  :o

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 21 October 2007, 00:45:22 »
Ik wist het niet in elk geval. Ik had wel interesse in een andere Super 20 die nog uit elkaar ligt. Maar da's een latere. Had al een tijdje een Super 20 in gedachte. Ben er ook erg blij mee!  8)

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 21 October 2007, 11:02:26 »
Gefeliciteerd! enorm mooie sax :D

Ik heb een tijdje geleden ook op een super20 gespeeld (alt), en ik was ook helemaal verkocht. Nouja, eerst nog sparen..  :-D

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #5 on: 21 October 2007, 17:27:18 »
Een zogenaamde "Full-pearls"  =D>
Wou, mooie vondst...
Krijgen ze die overdreven hoeveel "patina" nog weg?

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #6 on: 21 October 2007, 17:33:08 »
Mooi Tony, congrats met een mooie tenor. Je hebt een aardige voorliefde voor 'underslung' nekken gekregen  :D

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 21 October 2007, 17:58:40 »
Quote from: "the martin"
Een zogenaamde "Full-pearls"  =D>
Wou, mooie vondst...
Krijgen ze die overdreven hoeveel "patina" nog weg?

Patina? Is dat dat roest-achtige spul? Wasda precies?
Geen idee of ze dat nog weg krijgen. Hij zal nog wel wat gepoetst worden als ie z'n revisie krijgt maar vind dit ook wel stoer staan ;)

Quote from: "CBONE"
Mooi Tony, congrats met een mooie tenor. Je hebt een aardige voorliefde voor 'underslung' nekken gekregen

Ja... toevallig. Ik heb nu "Super" toeters. Super 400 en Super 20 en inderdaad beide met 'underslung'. Ik vind 't een erg mooi mechanisme. Eigenlijk zouden alle saxen dat moeten hebben.

Offline Sjax

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 21 October 2007, 19:42:48 »
Gefeliciteerd met je Super 20!

Heb anderhalf jaar geleden ook een super 20 tenor gekocht. Ook eerst een aantal merken vergeleken. Een Selmer Mark VI speelt wel makkelijk en confortabel, maar ik vond 'm qua toon iets te 'dwingend' in vergelijking met de Super 20, die (voor mij althans) veel flexibeler is. Ik heb een vrij jonge S20 tenor, uit 1970.  Ben wel benieuwd hoe een S20 uit vroegere periode speelt & klinkt. Heb jij nog S20s uit verschillende periodes kunnen vergelijken?

Sinds een tijdje heb ik ook een Super 20 bariton, waar ik met de dag enthousiaster over word. Heeft een erg lekker geluid, hoewel ik moeilijk kan vergelijken, want ik heb nauwelijks op andere baritons gespeeld.

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 21 October 2007, 23:19:30 »
Gefeliciteerd, hij ziet er fantastisch uit :).

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 21 October 2007, 23:36:16 »
Mooie toeter hoor!

(ik denk dat ik mijn slaapzak ook maar eens meeneem en richting Harry B. ga...jullie komen met allemaal mooi spul weer thuis)
Wat een toeval ook...
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #11 on: 22 October 2007, 00:22:57 »
ja idd, 3 keer al! hahaha

mooie toeter!!! GELUIDSFRAGMENT!!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 22 October 2007, 00:55:48 »
Thanks voor de reacties :)
'k Neem 'm zowiezo mee naar de meeting in febr!

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 22 October 2007, 00:56:59 »
Zo,  :shock: die is aardig uitgewoond.
Echt een sax met karakter :-D
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline strangersinthenight

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 22 October 2007, 10:38:43 »
"...en inderdaad beide met 'underslung'. Ik vind 't een erg mooi mechanisme. Eigenlijk zouden alle saxen dat moeten hebben."

Kan iemand me eens uitleggen wat dat juist is een "underslung''? een octaafknopje op de nek aan de onderkant? Voordelen?...:?  :)