Author Topic: wat is wel en niet netjes?  (Read 15470 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline anzy

• Member
  • *
wat is wel en niet netjes?
« on: 06 November 2007, 22:18:31 »
Hoi,

Hoe doen jullie dat eigenlijk, en wat vinden jullie wel en niet netjes ten aanzien van buren?

Ik las al dat een paar forumleden echt veel oefenen (3 uur per dag vind ik veel), een paar leden hebben hokken om het geluid te dempen, toch vroeg ik mij af hoe het zit met leden die directe buren hebben.

Situatie: ik woon in een oud woninkje op de 2e etage in Amsterdam. Gehorig, veel buren, ga zo maar door.
Daarom probeer ik niet te lang aan een stuk te spelen, meestal 20 minuten, zo herhaal ik dat.
Verder speel ik niet 's ochtends vroeg, en aangezien de buren geen kinderen hebben speel ik soms wel door tot half 10 's avonds. Naar mijn weten is dat toegestaan, en moet je pas na 22u. echt stil(ler) zijn.

Vanavond begon een boze buurman hard op de deur te bonken, toen ik open deed vroeg hij of ik soms degene was die aan het blazen was. Hij had er last van, dus zei ik sorry, en ik zou voor vandaag stoppen, waarop hij iets te dreigend zei dat dat me maar geraden was.

Natuurlijk is overlast subjectief. Met een zieke buurvrouw heb ik het wel een tijdje terug besproken, om te vragen of ze vroeg gaat slapen of om bepaalde tijden rust om haar te ontzien, zij vond het geen enkel punt.
Deze buurman denkt er anders over.

Het is toch toegestaan om op bovengenoemde tijden thuis sax te spelen? Of moet je voor je dagelijkse oefeningen een oefenruimte zien te vinden?

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #1 on: 06 November 2007, 22:38:50 »
Tja, das moeilijk..... :shock:
Eigenlijk heb ik altijd zoiets van..... prachtig dat hij / zij een hobbie heeft maar moet  :x IK daar last van hebben....... en andersom  :roll: natuurlijk....

Mijn buren hebben kleine kinderen, dus toeter ik niet na zeg ..... zeven uur / half acht 's avonds........ en dan is het nog niet eens zó gehorig hier.

Als ik jou was, zou ik eens aanbellen bij Die buurman en goede afspraken maken ( een argument zou kunnen zijn: ik MAG tot tien uur maarrrrrrrrr.......   )  beter dan een kwaaie :evil:  buurman......    toch? :?   8)   :?

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 06 November 2007, 22:46:46 »
De onderbuurman kwam net weer klagen... tweede keer al, terwijl ik voor het eerst sinds een week sax speelde ('s avonds om 21:00, is dat zo raar?). Overdag spelen (wanneer ik er niet ben) of ergens anders (waar dan...) vanaf nu :(.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #3 on: 07 November 2007, 00:30:03 »
in principe kunnen ze er niets tegen hebben dat je tussen smorgens 7u en s avonds 22u speelt
echter, als geluid STOREND is of als storend ervaren kan worden (wat natuurlijk voor interpretatie vatbaar is) kunnen ze er gelijk wanneer de politie bij halen om de overlast te laten vaststellen.

Een voorbeeld: als je een uur aan een stuk repetitief toonladdertjes zit te spelen, kunnen ze er gemakkelijk de politie bijhalen en is de kans zeer groot dat ze gelijk krijgen. omdat langdurig repetitief toolanders herhalen makkelijk als storend bevonden kan worden.

Anywayz, ik spreek niet meteen uit ervaring, ik woon op "de boerebuiten", de koeien zullen hoogstens wat minder melk geven de dag nadien :p (of juist meer :p:p)
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 07 November 2007, 07:47:19 »
Ik speel bijzonder weinig thuis, maar zou dit nooit na zeg 7 uut half acht doen..
De meeste mensen zitten dan na een lange werkdag onderuit gezakt op de bank van hun vrije tijd te genieten en ook ik zou het storend vinden om mijn buurman dan te horen toeteren...

Dus, thuis komen (meestal zo rond 5 uur  :D ), half uurtje toeteren, en that's it..

Als je klagende buren hebt, ga ZEKER in gesprek. Vraag hem/haar wanneer het het minst zou storen..

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 07 November 2007, 10:48:33 »
Ik speel meestal als ik thuiskom na mijn werk en heb de afspraak gemaakt dat ik na 8 uur 's avonds niet meer speel.
In het weekend begin ik niet eerder dan 12 uur.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #6 on: 07 November 2007, 10:54:21 »
Ik zou ook een gesprek(je) aangaan. Probeer er uit te komen.
't Is wel zo dat het geluid van een sax ver draagt. Ik woon in een redelijk nieuw appartement en als ik buiten m'n cabine speel horen m'n buren me ook op 3 hoog terwijl ik op de begane grond woon. Laat staan als je in een oud gebouw woont.

Bij Crea kun je trouwens erg goedkoop een ruimte huren. Kost je iets van 3 euro per uur ofzo. Is dat een optie? Kan me zo voorstellen dat als je thuis speelt met continu je buren in gedachte dat het ook een rem op je ontwikkeling is en je nooit voluit durft te gaan.

Offline Loeneke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 07 November 2007, 12:11:32 »
Ik woon in een rijtjeswoning uit de jaren 60. behoorlijk gehorig met 2 buren naast ons, waarvan 1 met baby. Het gezin daarnaast kan mij, als ze geen tv/radio aan hebben, ook horen spelen.
Gelukkig klagen ze niet, maar ik speel dan ook alleen overdag een uurtje. Op zondag dan weer niet, want het gezin naast ons is vrijgemaakt gereformeerd en wil op hun rustdag geen getoeter horen. Prima, doe ik niet moeilijk over :)

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 07 November 2007, 12:30:23 »
Ik speelde voordat ik mijn cabine had nooit 's avonds.
Een sax hoor je twee drie huizen verderop.
Ik heb ook in een oudere woning in Amsterdam gewoond en dan kun je 's avonds de televisie van je buurman al horen laat staan een sax.
Die hoor je ongeveer in de hele straat.
Daarbij ben ik het met The Martin eens dat mensen 's avonds lekker willen uitrusten en dan niet geconfronteerd willen worden met ons getoeter.
Je overstemd namelijk al gauw  de tv of radio van je buren en ik kan me voorstellen dat mensen dat als storend ervaren.
Hoe goed je ook bent.
Maak afspraken en speel bijvoorbeeld 's middags voor het eten.
Dan kan iedreen 's avonds van zijn/haar rust genieten.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #9 on: 07 November 2007, 15:25:18 »
Ik heb geen oplossing. Besef weer terdege hoe gezegend ik ben met mijn caravan achter het huis.
Creatief alternatief? Vraag bij de gemeente een straatmuzikanten vergunning en ga daarna in het CS (winter) staan spelen (oefenen dan -lol-).
Zijn wellicht andere verwarmde winterplekken.
Zomers zoek je maar een plek die je bevalt.

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #10 on: 07 November 2007, 16:43:49 »
mocht je er niet uit komen, dan kun je altijd dit nog overwegen:

http://www.selmer.nl/index.phpoption=co ... 6&Itemid=1

geen idee hoe goed het is, maar ik hoor er nog al eens enthousiaste reacties over.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #11 on: 07 November 2007, 16:46:25 »
hmmm...misschien werkt die link niet..
in ieder geval bedoel ik de @-sax...
wel duur, maar ja, dan heb je ook wat!
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 07 November 2007, 16:48:46 »
Niet studeren is niet spelen, wat mij betreft. En knappe jongen die me daar vanaf  houdt. Ik zou er altijd een plek van 2x2x2 meter aan opofferen en een cabine maken. Dan houd je minstens 1.70 x 1.70 aan over. Bovenop kun je een hoop rommel kwijt, heb je een hoog plafond dan kun je er zelfs op slapen, binnen kan ook nog een heleboel staan. Bij mij staat er een heel Ikea rek in en een wandtafel en dan kunnen we nog met zijn 2en toeteren als het moet. Ik zelf zit er nog heel riant in mijn eentje. Dus je kunt er ook nog een studeerkamertje van maken of  zoiets, of een computerhok. Kijk gewoon goed rond in je huis en ga op zoek naar die bouwtekeningen.
Koop een paar mondstukken minder in een jaar en investeer eens wat op een andere manier. Ik speel nu 's ochtends vroeg en 's avonds laat.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline johnvs

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 08 November 2007, 00:23:00 »
Wist U dat: je op een sax ook heel zacht kunt spelen?
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 08 November 2007, 08:53:08 »
Quote from: "johnvs"
Wist U dat: je op een sax ook heel zacht kunt spelen?

Ja dat kan.
Alleen horen buren dan nog steeds meer dan je denkt.
Zeker in een oudere woning. (houten vloeren en plafonds/gemetselde muur zonder spouw.)
En daarbij komt dat als er eenmaal irritatie is ontstaan mensen zich aan ieder geluidje gaan irriteren.
Dus ik denk dat je beter gewoon afspraken kan maken over de tijden dat je oefend.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.