Een zwitserse nieuweling

Started by Marru, 18 November 2007, 23:24:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marru

Grüezi mitenand

Ik ben Marru en woon al meer dan 25 jaar in Zwitserland.
Speel piano (beetje) maar wil al zoooo graag en zoooooo lang saxofoon leren spelen.
Toen.... opeens toen in vorige week in de muziekwinkel in Zürich noten voor piano van Elton John kocht las ik:
je bent nooit te oud om te leren en probeer elke droom waar te maken.
Dus.......... heb afgesproken en overmorgen heb ik mijn eerste sax les!!!  :D
Ben reuze benieuwd en houd jullie graag op de hoogte.
Ook zal ik zo vrij zijn hier vragen te stellen. Zal er best wel veel hebben.
Ehhhh... vraagje 1, als ik noten kan lezen en op de blokfluit de toonladder kan spelen, is dan stille nacht, heilige nacht met Kerst haalbaar????
 :o
of ben ik nou wel errug overmoedig???? (denk haast wel :-)

Pieter

Waarschijnlijk wel, alleen zal klank en intonatie niet echt goed zijn, maar gegeven het feit dat je dan nog maar zo kort speelt zal niemand je dat kwalijk nemen toch?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Zoot

Quote from: "Marru"Grüezi mitenand
Ehhhh... vraagje 1, als ik noten kan lezen en op de blokfluit de toonladder kan spelen, is dan stille nacht, heilige nacht met Kerst haalbaar????
 :o

Dat gaat je zeker  :roll: lukken, je hebt nog ruim 850  :o uur om te oefenenenen :? enenen.

8)   Welkom natuurlijk, TOEt toeT groet van zoOT.   8)

Willem

Welkom!!!
Stille nacht gaat zeker lukken!
Tip: zoek een niet al te moeilijke toonsoort uit, dat scheelt.  ;-)
Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

Tony

Tom

Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Marru

Hi Zäme

Wow wat een hartelijk welkom hier. Bedankt! Nou in Zwitserland is geen forum te vinden. Wel in Duitsland. M'n eerste proefles zit erop. GEWELDIG, ik bracht er zelfs een sound uit!! En de leraar fiedelde ernaast op de piano, was heel goed gevoel. Volgende week ga ik m'n eigen saxie halen. Heb me tot een Yamaha 475 besloten met een Selmer mondstuk. Dus in de Kerstvakantie kan ik loslegen (=duits voor beginnen/tekeergaan in goede vorm)
Overigens sorry voor mijn kromme Nederlands. Schrijf het nl. nog zeer zelden.
Krijg nog 1 les voor de Kerst zodat ik me geen domme dingen ga aanwennen en vanaf Januari dan 1 x per week les.
Vraagje: hoe vaak en hoe lang is aan te raden in het begin te oefenen?? Denk dat je kaak en mondspieren nog moet trainen??
Vraagje 2: mijn ondertanden staan schots en scheef.De verkoper had het over een aangepaste tandenbescherming door de tandarts, heeft hier iemand ervaring mee??
De verkoper denkt dat ik mijn lippen stuk kan maken.
Hartelijke groeten vanuit een ijskoud Zwitserland.
Marru

EelcoW

Welkom

Ik vind je nederlands helemaal niet zo krom, het is beter dan een gemiddelde nederlandse forumgebruiker ;)

Tony

Welkom!

Quote from: "Marru"Vraagje: hoe vaak en hoe lang is aan te raden in het begin te oefenen?? Denk dat je kaak en mondspieren nog moet trainen??
Zo vaak als je het leuk vind om te spelen. Je merkt vanzelf dat je mondspieren moe worden of dat je onderlip wat pijn gaat doen. Dit gaat vanzelf over. Probeer wel minimaal elke dag even je sax op te pakken en even te spelen.

Quote from: "Marru"Vraagje 2: mijn ondertanden staan schots en scheef.De verkoper had het over een aangepaste tandenbescherming door de tandarts, heeft hier iemand ervaring mee??
De verkoper denkt dat ik mijn lippen stuk kan maken.
Kwestie van proberen en het even wat tijd geven. In het begin zal je onderlip na een tijdje spelen wat pijnlijk aanvoelen. Dit gaat snel over. Is het b.v. na een maand of 2 maanden nog zo dan zou ik misschien wel even naar een tandarts gaan. Ik ken genoeg spelers met scheve ondertanden die ook gewoon spelen.

Bianca

Welkom!

Yep, Tony heeft gelijk wat betreft je tanden.
Je kunt eerst proberen er aan te wennen, gaat het echt niet, dan naar de tandarts voor zo'n gebitbeschermer. (doorzichtig plastic vormpje die je om je tanden heen moet schuiven, maar moet wel op maat gemaakt worden)

En zeker aan te raden om elke dag even je toeter te pakken, ongeveer een half uur.
Als je dat niet redt, dan om de dag proberen, en de speeltijd opbouwen naar bijv. een uur.
Zelf kan ik zo ruim 2 uur wegblazen op mijn instrumenten, dus als je het kunt volhouden en leuk vind, gewoon doen!

Playalongboeken zijn erg leuk om lekker mee te toeteren, omdat er een meespeelcd bij zit.

Je kent de noten al, dat is al een heel voordeel, dan kun je je lekker concentreren op de sax zelf.
Als je een beetje muzikaal aangelegd bent, dan haal je je "Stille Nacht" wel hoor!
Probeer gelijk een mooie klank te creëren, dus niet alleen als een gek in die toeter zitten te roggelen als een windhoos...anders is "Stille Nacht" niet meer zo stil, hi hi!  :lol:

Succes ermee.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Marru

Geweldig hoor zo'n sax, in het begin heb ik wat overdreven met als gevolg behoorlijk blaren op de onderlip.
Stille Nacht heilige Nacht lukt al bijna. Begin met g.
De hoge d pakken is niet eenvoudig, klinkt tussendoor behoorljk vals. Ben nu bezig ook de bes te leren pakken, maar dat snelle wisselen heeft nog heel wat oefenen nodig.
Mijn "foutje" was das ik staccato blies. Schijnbaar aanelkaar blazen en de vingers heel zuiver en precies plaatsen. Die tip van kinderliedjes oefenen, hier gevonden in het forum is goud waard. Kortjakje & Co. vieren hoogtij.
Wens jullie allemaal Prettige Kerstdagen en een gezond 2008.
Groetjes vanuit een berekoud Zwitserland,
Marru
P.S. en maar toonladdertjes oefenen...

Anacho

Welkom hier, leuk om je verhaal te lezen :). Succes met stille nacht!

Huibo

Kijk, de vakantieadressen komen alweer binnen.
Leuk dat je bij het forum bent gekomen.
Stille Nacht moet altijd lukken, maar het meezingen door je publiek?
Met wat voor sax ga je spelen? Op een tenorsax zal het een noot te laag klinken, vooral de laatste noot is dan voor sommigen wat laag, maar daar wennen ze wel aan.
Op een altsax speel je eigenlijk te hoog, zal misschien moeilijk inzetten zijn, maar ook hier geldt dat waar een wil is, een weg is.
Vooral veel plezier met spelen gewenst, Huib
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Marru

Hi Huib

bedankt voor je reaktie, nee hoor er hoeft niemand mee te zingen. Ga lekker alleen oefenen als mijn mannen op de piste staan. En O du Fröhliche speel ik ook al, maar ja dat is simpel, blijft maar in 1 oktaaf. 'k heb een YAS 475 van Yamaha met Selmer mondstuk. Dat raadde de verkoper aan. Een Yamaha mondstuk zat er bij maar deugd volgens hem niet. (is dat nou echt zo'n verschil??)
En op mijn vakantieadresje kan ik zo luid en zo vaak oefenen als ik wil. Lekker geen buren die kunnen reklameren.
Prettige Kerst,
Marru