Main Menu

Growlen

Started by JazZeus, 24 November 2007, 15:27:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JazZeus

Als ondertitel bij het hoodstukje "Techniek" op dit Forum, staat: "Alles over growlen, toptones en nog veel meer".

Over growlen is echter weinig te vinden. Wat is het, hoe doe je het en wanneer gebruik je het?
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Ben Rodenburg

Growlen is een bepaalde techniek om een zogenaamd "scheurend" geluid uit je sax te krijgen.

Je kan niet echt zeggen van daar gebruik je het, het is een kwestie van gevoel. tijdens een solo kan je er te gekke uithalen mee doen maar bij rock en roll muziek bijvoorbeeld kan je het ook heel goed in themaatjes zelf gebruiken.

hoe doe je het. tijdens het spelen moet je niks veranderen aan je embouchure of je ademsteun. in het begin is dit wennen maar als je het oefend komt dat wel goed. Tijdens het blazen meot je mee neurien.

Ik ben nu ook bezig met experimenteren hoe je verschillende growls kan spelen naarmate je de pitch verandert van je stem
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

mrPC

Quote from: "JazZeus"Als ondertitel bij het hoodstukje "Techniek" op dit Forum, staat: "Alles over growlen, toptones en nog veel meer".

Over growlen is echter weinig te vinden. Wat is het, hoe doe je het en wanneer gebruik je het?

1. wat is het?
een krakend, scheurend geluid...rauw, hard, stoer

2. hoe doe je het?
zoals gezegd, meeneurien/zingen tijdens het spelen. het kan helpen als je dit eerst oefent terwijl je fluit...

3. wanneer gebruik je het?
zo weinig mogelijk...het is een techniekje wat het meest wordt gebruikt in blues en Rock&Roll...niet te verwarren met vergelijkbare technieken in pop&fusion

let wel op je pitch, want het growlen zorgt vaak voor een (veel) te lage stemming...en aangezien het (naar mijn mening) al niet zo smaakvol is....
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

FB

"zing" je in de noot van de noot die je speelt? Dat doe ik namelijk...
Volgens mij valt de pitch verandering dan wel mee.
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

mrPC

als je richting de toonhoogte meeneuriet die je ook speelt is het effect het kleinst. hoe verder je ervan af gaat hoe groter het effect wordt. (hoe ruiger) alleen is het in het begin voor de meesten erg moeilijk om de toonhoogte te controleren.
en dan is het effect dat het van (grote) invloed is op de pitch.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

strangersinthenight

De laatste maanden probeer ik ook "growl" op mijn tenor maar het lukt me maar niet. Vroeger kon ik het op mijn al af en toe, zonder te weten dat het growl was en iets 'speciaals' was. Maar nu kan ik het gewoon niet meer. Kan iemand het eens stap voor stap uitleggen...growlen voor dummies  :-)
Ik zou echt een heel rauw growlgeluid willen. In Pulp fiction zit er ook zo een rauw growlgeluid denk dat het komt uit het nummertje "Surf Rider" maar ben er niet meer zo zeker van .

Maaarten

gewoon GRRRRRR tijdens het spelen zeggen toch?

Tony

Heel simpel. Speel een B en neurie een G. Daar kun je nog in wisselen door een andere toon te neuriƫn.

Is wel iets wat je veel moet oefenen wil het een beetje klinken.

En als dat je lukt dan proberen je andere noten te growlen.

EelcoW

Growlen is in principe gewoon zingen terwijl je een noot speelt. Het is in het begin een beetje moeilijk omdat je er niet aan gewend bent. Wat je kan doen is blazen door een rietje in een glas water terwijl je een paar noten zingt. hoe dunner het rietje, hoe beter. Hiermee oefen je je stem te gebruiken terwijl je blaast met ademsteun. Dit moet voor de meeste mensen met een goed ontwikkelde ademsteun niet moeilijk zijn. Als het niet goed lukt, ga dan eerst aan je ademsteun werken.

Als dat met het rietje prima lukt, kun je het op je sax gaan proberen. Gebruik hiervoor in het begin noten in het midden-register (de middelste b ofzo). Speel de b terwijl je je stem gebruikt. Je zal merken dat je aardig moet knijpen met je stem, maar dit is normaal. Als het je in het middenregister lukt, kun je het ook in andere registers gaan proberen.

Wat ik trouwens ook over growlen tegen beginners wil zeggen: gebruik het niet teveel. Hier en daar een noot ermee benadrukken is wel leuk, maar een overdosis vind ik heel erg lelijk.

edit: wooooooOo!! 500 posts!

Maaarten

goeie tip!
en ik.... woooooo 1000!

ik ben nu helemaal saxy!

strangersinthenight

Ben het nu sinds een tijdje aan het oefenen maar ik vraag me af of je eigenlijk geen speciaal mondstuk ervoor nodig hebt? Ik speel nu met een gewoon Selmermondstukje op mijn ladyface. Is het 'makkelijker' met een ijzeren/ ander merk?

Ben Rodenburg

je krijgt het er op elk denkbare setup uit. bij een metaal mondstuk zal het iets ruiger klinken maar t principe is het zelfde.

Een metalen mondstuk resoneert meer dan een metalen mondstuk, vandaar dat een metalen mondstuk van zochzelf ook harder is. meestal is de pitch van een metalen mondstuk ook hoger dus klinkt het nog ruiger om te scheuren op een metalen modnstuk

ga naar je saxdealer en test t even uit
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

JazZeus

Quote from: "saxy-benny"Een metalen mondstuk resoneert meer dan een metalen mondstuk...

Hmm...
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

EelcoW

die is diep..  :-D

hoogstwaarschijnlijk bedoelt hij "een metalen mondstuk resoneert meer dan een ebonieten mondstuk"

Tom

Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.