dwarsfluiter begint op sopraansax

Started by nessie, 29 November 2007, 11:47:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nessie

Hoi,
Ik speel al dwarsfluit en heb nu een sopraansax te leen om te kijken of dit prachtige instrument voor mij geschikt is.
Ik beschik over wat theoretische aanwijzingen en probeer nu mijn eerste noten uit de sax te krijgen. Het spreekt voor zich dat als ik definitief weet dat de sopraansax bij mij hoort, ik op zoek ga naar een docent, maar zover is het nu nog niet.
Mijn grootste probleem van dit moment is de zuiverheid: de b is wel een halve noot te hoog: klinkt ongeveer even hoog als de direct erboven liggende c. Ik begrijp dat we op een sopraansax nog beter de intoneerkunst moeten beheersen dan op de dwarsfluit, maar het lijkt me dat een halve toon corrigeren toch wel veel is van het goede. Is dit een bekend probleem? Zo ja, wie heeft er een tip voor mij?

Amanda

Welkom op het forum!
De sopraansax is de moeilijkste van alles saxen betreft wat klank maken en intoneren betreft. Dat kost veel tijd en oefening.
Dus ja, dat is heel normaal.

Speel je helemaal geen dwarsfluit meer? Ik ben vorig jaar begonnen met dwarsfluit, na jaren sopraansax gespeeld te hebben. Wat ik overigens nog steeds doe. De dwarsfluit is voor erbij :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

nessie

Zekerheidshalve heb ik een ervaren speler op de sax laten blazen en op haar advies is het instrument nu even naar een reparateur.

Ik blijf graag dwarsfluit (en traverso) spelen, maar er zijn heel veel dwarsfluitisten, terwijl er maar weinig plaats is voor fluitisten in orkesten en samenspelgroepen.
Mijn speciale belangstelling voor de sopraansax ontstond nadat de plaatselijke fanfare op zoek bleek naar iemand die zin had om sopraansax te spelen.

Een tenorsax zou waarschijnlijk inderdaad een logischere keuze zijn geweest als ik wat groter was. Ik weet dat intoneren op een sopraansax erg lastig is, maar ik houd wel van een uitdaging.

Pieter

Om goed te intoneren heb je vooral een goed gehoor nodig. Wanneer je weet hoe de  volgende noot moet klinken, speel je hem al vrijwel goed. Dat leer je vooral door gehoortraining. Door zijn hogere ligging vallen onzuivere noten wel eerder op.
Een sopraansax is instabieler van klank. Dat is, naar mijn menig de grootste moeilijkheid van een sopraan. Bij de kleinste beweging of verandering van je mond of toeter, bij het kleinste verschil in embouchure gaat je toon zweven.
Gewoon zoveel mogelijk spelen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Zoot

Quote from: "Pieter"Gewoon zoveel mogelijk spelen.

:o en of dat nou zo'n erge straf is...... :o

8)  welkom natuurlijk & ToeT TOEt, groeT van ZOoT 8)

Tom

Welkom.

Sopraan is inderdaad de moeilijkste sax om zuiver te bespelen.
Hoe kleiner hoe moeilijker.(of)
Hoe groter hoe makkelijker.(toch)
I guess size does matter after all :-D
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Thijs Leuven

Zo makkelijk is Bariton niet voor de meeste mensen  :lol:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Pieter

Dat klopt, elke sax heeft zijn specifieke moeilijkheden en wat je zegt een bari is bepaalt niet makkelijk!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Bianca

Er zijn verschillende topics aan gewijdt, advies wat je misschien eraan kunt veranderen.
Vaak is het een kwestie van embrouchure, het te veel 'knijpen' tijdens het blazen, mondstand, etc.

Als je te hoog zit, kun je het nog verbeteren door je ondelip/kaak iets naar beneden te doen, dan wordt de toon ook iets lager. Je beweegt ook als het ware een beetje(!) met je onderlip/kaak op het rietje. Klein beetje rollend.

Een goede oefening is een toon (bijvoorbeeld de "G") hoger te laten klinken door meer te knijpen en daarna weer helemaal laag laten klinken door je onderlip/kaak weer naar beneden te doen. Dan krijg je ongeveer dit: --__/--__/--
(sinusvormig)

Ik weet niet of ik het zo duidelijk uitleg, het is een beetje moeilijk te omschrijven zo op een forum.

Welkom trouwens.  :)
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

nessie

Quote from: "Pieter"Om goed te intoneren heb je vooral een goed gehoor nodig. Wanneer je weet hoe de  volgende noot moet klinken, speel je hem al vrijwel goed.
Pieter, bedankt voor je reactie. Dat was precies het advies dat ik eerder kreeg voor de traverso (de historische voorloper van de dwarsfluit (met één klep): stel je voor hoe de noot moet klinken en dan volgt de zuivere noot als vanzelf.
Ik probeer dit advies op de sopraansax te volgen, maar dat valt me nog niet echt mee: de sax vraagt beslist een heel andere aanblaastechniek dan de fluit.

nessie

Quote from: "Bianca"Als je te hoog zit, kun je het nog verbeteren door je ondelip/kaak iets naar beneden te doen, dan wordt de toon ook iets lager. Je beweegt ook als het ware een beetje(!) met je onderlip/kaak op het rietje. Klein beetje rollend.

Een goede oefening is een toon (bijvoorbeeld de "G") hoger te laten klinken door meer te knijpen en daarna weer helemaal laag laten klinken door je onderlip/kaak weer naar beneden te doen. Dan krijg je ongeveer dit: --__/--__/--
(sinusvormig)

Ik weet niet of ik het zo duidelijk uitleg, het is een beetje moeilijk te omschrijven zo op een forum.

Hoi Bianca, jawel hoor, je uitleg is helder genoeg: zo werkt het ook op een fluit. Alleen onderbreek ik (onbedoeld en ongewenst) op de sopraansax bij ieder experiment even de toon. Maar goed, alle begin is moeilijk, zal ik maar denken.

Pieter

Quote from: "Bianca"Als je te hoog zit, kun je het nog verbeteren door je ondelip/kaak iets naar beneden te doen, dan wordt de toon ook iets lager. Je beweegt ook als het ware een beetje(!) met je onderlip/kaak op het rietje. Klein beetje rollend.

Dit is volgens mij echt klarinet techniek. Een saxofoonembouchure blijft altijd over alle registers onveranderd. Dat is de bedoeling iig.  en intoneren gebeurt eerder door het veranderen van je mondholte en als dat niet genoeg is kun je beter eerst hulpgrepen zoeken voor je je embouchure laat zakken. Je krijgt namelijk een andere klankkleur wanneer je dat doet.

Oliver

Dit is wel weer erg goed voor het gemiddelde.
Hartelijk welkom.
Toevallig familie in Schotland ??
Groeten en succes, Oliver  :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size]

nessie

Quote from: "Oliver"Dit is wel weer erg goed voor het gemiddelde.
Hartelijk welkom.
Toevallig familie in Schotland ??
Groeten en succes, Oliver  :smt039)) Ben trouwens benieuwd of "Ness" in "Loch Ness" ook net als het Friese Nes "landtong" betekent.

Ondertussen is de sopraansax terug van de reparateur en klinkt mijn b zowaar een halve toon lager dan mijn c, dus mijn beginnersstukken klinken direct al een heel stuk minder exotisch. :-)

Willem

Hoe dan ook, WELKOM, Nessie :!:  :!:  :!:
Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet