Je moet ook niet de oktaafklep opglijden..
Het is een draaibeweging
Ik vraag me af of ik mijn duim dan wel in de juiste positie houd. In "Learn as you play: saxofoon" staat op blz. 3: "Plaats van de linkerduim.: De linkerduim wordt op de duimsteun geplaatst met het topje zodanig, dat waar nodig, de octaafklep kan worden bediend." De bijbehorende afbeelding werkt voor mij niet echt verhelderend.
Het is mij een raadsel hoe ik mijn duim van zijn zwarte toets op de octaafklep zou kunnen draaien. Als ik dat doe, raakt de binnenkant van mijn hand de twee bovenste linkerkleppen. Op het plaatje van het boek lijkt het overigens dat de linkerhand die twee kleppen indrukt. Is dat echt de bedoeling?
Naast "Learn as you play" heb ik ook "Horen, lezen en spelen". Op blz. 4 staat over de duim slechts: "De linkerduim plaats je op de linkerduimsteun." Als ik die afbeelding vergelijk met de afbeelding in "Learn as you play" , raak ik nog meer in verwarring. In 'Horen' lijkt de duim bijna dwars op de buis te staan, terwijl in "Learn" de duim ongeveer evenwijdig aan de buis staat.
Mijn vraag is dus: hoe moet ik mijn linkerduim houden? Kent iemand wellicht een eventueel Engelstalig leerboek waarin dit soort dingen echt heel goed worden uitgelegd, zodat ik in afwachting van plaatsing op de muziekschool (met wachtlijst) toch alvast lekker aan de gang kan gaan?