Author Topic: Is gebruik octaafklep echt nodig? Ik blaas liever over...  (Read 5952 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline nessie

• Member
  • *
Is gebruik octaafklep echt nodig? Ik blaas liever over...
« on: 11 December 2007, 10:51:33 »
Ik ben een absoluut beginner op de sopraansax (ik kom van de dwarsfluit) en bij gebrek aan een docent (wachtlijst op de muziekschool en geen andere docent in de wijde omgeving) probeer ik mezelf alvast de eerste beginselen bij te brengen, want ik wil zo snel mogelijk meeblazen met de plaatselijke fanfare.

Ik blaas nu een vrij redelijke D2 aan door over te blazen. (Bij de dwarsfluit is overblazen de gebruikelijke manier om te octaveren). Is er een speciale reden om gebruik te maken van de octaafklep (die als ik het goed zie op de afbeelding zich direct rechts naast mijn linkerduim bevindt)?
Ik glijd niet heel gemakkelijk van de duimsteun naar de octaafklep. Eigenlijk vind ik die octaafklep een onding, maar misschien is dat een kwestie van wennen?

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 11 December 2007, 11:01:22 »
Nu zal dat met een D2 niet moeilijk zijn om zonder octaaf te blazen.
Maar probeer eens een solo in te zetten op A2, B3 of C3... dan merk je dat zo'n octaafklep best handig kan zijn.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 11 December 2007, 11:05:28 »
Je moet ook niet de oktaafklep opglijden..
Het is een draaibeweging

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #3 on: 11 December 2007, 11:15:19 »
..zit er niet voor niets op..lijkt mij

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #4 on: 11 December 2007, 11:39:54 »
hoe kun je een octaafklep nou een onding vinden?  Bekijk dat mechanisme eens, hoe relatief ingewikkeld ie is gemaakt.