piepen op ander mondstuk

Started by anzy, 11 December 2007, 19:00:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

anzy

Hoi, normaal speel ik op een C**, afgelopen weekend heb ik een andere sax gekocht, en daar kreeg ik het originele mondstuk (een Dolnet, geen idee welke tipopening hij heeft, hij heeft wel een lichte baffle.
Nu merk ik dat dat mondstuk makkeljk aanspreekt, alleen bij hoge tonen wil hij wel piepen.

Waardoor kan die piep komen? Is de tipopening dan te groot, of?
http://www.myspace.com/anzila

dolnet alt+ dukoff

the martin

Meerdere redenen:

Je moet nog aan het mondstuk wennen
Van geen naar wel baffle is echt wel even wennen.

Verkeerd (kaduuk) riet
Gebruik ook niet een riet wat je al op je C** hebt gebruikt. Rieten gaan naar je mondstuk staan.

Mondstuk is niet goed afgewerkt.
Als de rails links en rechts niet "even" zijn krijg je dit ook.

anzy

Dank je wel! Ik wist neit dat rieten naar je mondstuk gaan staan. Misscien dat dat het is. En ja, de kwestie van wennen...
:)
http://www.myspace.com/anzila

dolnet alt+ dukoff

mrPC

mijn ervaring met alles waar dolnet op staat is niet zo positief..
als je voorheen op een selmer c** speelde ben je gewend geraakt aan een mondstuk met hele prettige speeleigenschappen.
doordat je nu van een 'mercedes' in een 'trabantje' komt is het niet raar dat je alle kanten op slingert!
mijn advies...verwerkt het dolnet mondstuk in een leuk bloemstukje ofzo en koop een mondstuk van behoorlijke kwaliteit.
de kans dat je je huidige problemen volledig zult overwinnen is niet zo groot, omdat het dus niet alleen bij jezelf ligt.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Anacho

Quote from: "mrPC"mijn advies...verwerkt het dolnet mondstuk in een leuk bloemstukje ofzo en koop een mondstuk van behoorlijke kwaliteit.

:-D.

Maar zonder gekheid, ik ben juist overgestapt van een C** naar een Meyer 5 (heb vijf jaar op de C** gespeeld) en dat was ook flink piepen in het begin. Je moet evne wennen aan de hoeveelheid lucht die er doorheen kan en het effect dat dat heeft, het is bij mij nu zo goed als weg.

Dolnet mondstuk heb ik verder geen ervaring mee maar ik heb wel mogen ervaren hoe belangrijk een fijn mondstuk is dus... als het niet lekker speelt, blijf er dan niet te lang mee leuren!

Sonja

Ik kwam toevallig vandeweek ergens boven in een oud makeup tasje een saxmondstuk tegen...Hoe het daar terecht is gekomen mag me een raadsel wezen :shock: ..Kga van t weekend een kerststuk maken...jullie brengen me op ideeen.. :-D
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz