Waar ligt het aan...

Started by Anacho, 25 December 2007, 23:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anacho

In mijn nieuwsgierigheid heb ik op Ebay een Hollywood Gregory Master 418M mondstuk aangeschaft, juist, het mondstuk waar Paul Desmond op speelde. Jullie kennen mijn voorkeuren inmiddels wel waarschijnlijk :).

Ik speelde op een Meyer 5 met Vandoren Jazz 3 riet en was opzich wel tevreden over het geluid. Met de Gregory merk ik dat ik in de hogere regionen veel meer lucht door de sax kan blazen, heb niet meer zo het gevoel dat ik door een rietje (en dan bedoel ik dus zo'n plastic drinkbuisje :-D

Ik zou echt graag een oplossing vinden, de Meyer klinkt mooier maar zoveel vrijheid als de Gregory geeft wil ik eigenlijk niet meer kwijt.

Bedankt voor de tips alvast!

Tony

Ik zou eens met wat rieten en binders experimenteren. Een rover dark geeft een veel donkerder geluid dan een francois Louis b.v. Een Lavoz geeft ook weer een warmer geluid. Kan best wezen dat je even moet zoeken naar een goede combi die voor jou lekker klinkt. Ik heb het altijd wel met mondstukken i.e.g.

Paul

Zou ook eens een wat hardere LaVoz proberen: is meestal iets donkerder van klankkleur.
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Maaarten

ha jullie zijn me net voor maar ik wou dus ook La Voz adviseren. Lijkt me ook idealer omdat deze unfiled is gesneden, wat (denk ik) beter combineert met een kleinere tip. (speel zelf graag met de 'hard' op mijn c*, de ZZ4 komt in mijn ogen niet mooi uit op dit mondstuk)

La voz is ook nog eens een stuk goedkoper dan ZZ. Ik gooi echter per 10 wel 1a2 rietjes weg itt 0 bij Vandoren.

the martin

Ik zou gewoon eens een klassieke vandoren 3,5 proberen..
Geeft een vollere klank en kan volgens mij ook helpen om die martini klank te krijgen..

Maaarten

kan ook, als het maar de klassieke snede is.

zo'n groot snijvlak kan niet lekker in z;n geheel trillen met een kleine tip.
Maar ben zelf van vandoren classic nooit zo heel erg weg geweest. Maar heb er ook al sinds mijn 15e niet op gespeeld dus misschien beetje onterecht om dit riet af te wijzen.

Maaarten

is iedereen naar het restaurant ofzo?

Frankie73

Meubelboulevard waarschijnlijk...  :-D

Maaarten

zul je zien dat het rond de jaarwisseling hier ook rustig is  :x

nee hoor zo erg is het niet, maar af en toe tussen de vreetpartijen door forummen doe ik toch wel.

damn wat heb ik veel gegeten en gezopen, niet normaal meer  :P

the martin

De italiaan was erg lekker gisteren  :-D

Anacho

Zometeen maar eens naar Amsterdam Winds om een en ander eens te proberen, vanavond verslagje :).

Anacho

Komtie dan...

Allereerst, een prettige winkel, heel vriendelijk en behulpzaam zonder opdringerig te zijn. Heb ik wel eens anders ervaren :).

Voor de Hollywood Gregory heb ik een Rico Select Jazz 3 riet en een LaVoz Hard riet geprobeerd. Het Rico riet sprak onderin lastig aan en kostte me heel veel lucht, LaVoz voelde direct goed en het geluid beviel me ook. Had nog geen ligature dus heb er een paar geprobeerd en uiteindelijk de François Luis Ultimate meegenomen. De combinatie net thuis nog even geprobeerd (zo'n hokje is toch niet alles) en loopt lekker, het duurt wel 10 minuten voor het riet wakker is maar dan gaat 'ie ook echt goed.

Dan heb ik nog gevraagd om een alternatief voor mijn S80 C**, niet zozeer qua geluid maar vooral omdat de hoge tonen lastig aanspraken en bovendien heel iel klonken. Ik heb de Selmer S80D en Soloist D geprobeerd, de laatste vond ik het prettigst spelen en heb ik ook meegenomen (kan hem binnen 8 dagen terugbrengen als hij niet bevalt). Thuis ook even op gespeeld (met gewone Vandoren 3) en dat viel toch wel zwaar, met de Gregory kon ik ongeveer 2x zoveel noten spelen zonder adem te halen. Bovendien hoor je veel lucht langs je mondstuk fietsen, alsof er een band leegloopt. Daar ben ik dus nog niet helemaal zeker van... later meer :).

Jeroen Conn

Veel ontsnappende lucht kan duiden op een te zwaar riet. Het lijkt er op dat de Soloist lichtere rieten nodig heeft dan de Gregory. Vergelijken met hetzelfde riet kan dan een scheef beeld geven.

De Soloist is trouwens een heerlijk en probleemloos mondstuk met een mooie klank, die mij altijd meteen doet denken aan Paul Desmond. Je zou er zonder problemen alle Vandoren rieten op werkend kunnen krijgen, ook de ZZ.

Nadeel is dat de klank soms te donker/dof wordt met nadelige gevolgen voor je projectie. Een SA80 heeft wat dat betreft meer power.

Succes!
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface