Author Topic: favoriete besgreep  (Read 7950 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline nessie

• Member
  • *
favoriete besgreep
« on: 05 January 2008, 19:48:39 »
Er bestaan diverse besgrepen. Op basis van de eerste reacties op mijn vorige mailtje denk ik dat niet alleen technische overwegingen, maar ook persoonlijke voorkeuren een rol spelen. Ik hoop dat een poll een geschikt middel is om die voorkeuren en liefst ook een toelichting daarop in kaart te brengen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #1 on: 05 January 2008, 19:55:14 »
ik zou het even toelichten, ik 'denk' namelijk dat de tweede mijn favoriet is. Doe dus alles met mijn linkerwijsvinger.

Offline Huibo

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 05 January 2008, 20:28:50 »
Ik weet niet of alle grepen wel goed zijn.
als hobo speler ben ik een hele tijd voor 1/4 gegaan, maar de standaardgreep bevalt me nu bes t
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #3 on: 05 January 2008, 20:33:58 »
ik heb er altijd maar 2 gekend  :roll: de leerlingengreep en die met de linkerwijsvinger

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 05 January 2008, 22:07:52 »
De eerste... denk ik...  :roll:

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 05 January 2008, 22:08:22 »
ik doe eigenlijk alles met mijn linker wijsvinger (petitBb), behalve als het me echt niet lukt, of als ik van een A of een B naar een Bb moet trillen.
Chromatische ladders enzo doe ik ook met een petitBb, dat moet ik mezelf maar eens afleren.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 06 January 2008, 09:04:55 »
Gewoon een A met een zijklep.
Ik heb geen idee hoe dat heet. :oops:
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline jthole

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 06 January 2008, 10:09:10 »
Mjah, hangt helemaal van de situatie af :)

Ik denk dat je ze alle vier in je vingers moet hebben, omdat ze allemaal weleens van pas komen.
Voor de poll heb ik gekozen voor 1x--|---

Komt vaak van pas en klinkt goed.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #8 on: 06 January 2008, 10:42:04 »
het is goed wanneer je verschillende grepen voor de bes beheerst.
de greep met 1-4 is minder geschikt voor saxofoon. hier klinkt wel een bes, maar die is eigenlijk altijd te laag. dit is een van oa fluit afkomstige greep. wanneer je die met 1-5 speelt is hij wel goed en stemmend.
wat vuistregeltjes voor wanneer welke bes te gebruiken;

Ta  (1,2+zijklepje rechts)
- in chromatiek (a-bes-b of b-bes-a)
- bes-c / c-bes

Petit (wijsvinger links 2 klepjes)
- bij sprongen

5 (1,5)
- b-bes-b

de benamingen Ta, petit en 5 zijn de rousseau-benamingen en worden het meest gebruikt. benamingen voor andere kleppen;
b=1, a=2, g=3, f=4, e=5, d=6, lage c=7
zij-bes= ta, zij-c= tc, zij-fis= tf
hoge d= c1, hoge es= c2, hoge e= c3, hoge f=c4, hoge f#= c5
kleine bes= petit

de meeste leerlingen beginnen met 1 greep voor een noot, zoals de bes, waar meerdere mogelijkheden zijn. daardoor leer je deze greep in alle situaties te gebruiken en krijg je het gevoel dat dat DUS de beste greep is. toch zul je merken, wanneer je hier voor open staat, dat wanneer je  hulpgrepen gebruikt sommige dingen echt makkelijker worden.
Het vergt wel doorzettingsvermogen, want je pakt al snel terug naar dat wat vertrouwd is.
toch is, als je het wel vol houdt, succes verzekerd!
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 06 January 2008, 11:18:41 »
En of stemming of motoriek belangrijker is maakt ook wat uit in je keuze voor een bepaalde greep. Vooral in snelle loopjes heb je vaak veel aan een bepaalde keuze voor een greep en dat dat ene nootje in een reeks dan wat afwijkt maakt dan niet zoveel uit. Datzelfde heb je met een open Cis spelen. dat doe je toch eigenlijk liever niet kwa klank, maar soms is het toch het meest handige om te doen.

Ik dacht dat de naamgeving voor alle kleppen van Londeix afkomstig was? Nooit geweten dat het Rousseau was.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #10 on: 06 January 2008, 12:00:57 »
Quote from: "Pieter"
Ik dacht dat de naamgeving voor alle kleppen van Londeix afkomstig was? Nooit geweten dat het Rousseau was.

natuurlijk Londeix....al die fransen... :?
was Rousseau dan niet van de 'trias politica'?
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 06 January 2008, 12:40:04 »
Quote from: "mrPC"
Quote from: "Pieter"

natuurlijk Londeix....al die fransen... :?
was Rousseau dan niet van de 'trias politica'?

:-D

Wie weet is Eugene wel een nazaat van Jean-Jacques?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #12 on: 06 January 2008, 14:02:48 »
ik vind dit een beetje een rare vraag...

ligt er aan wat voor stuk je speelt en in wat voor toonsoort. ik speel graag de normale bes (b + kleine bes klep) maar bij snelle dingen speel ik ook graag de triller bes. dit zijn wel de 2 meest voorkomende bessen.

de bes die ik ook graag als "special effect ;)" gebruik is deze

12--345 + Eb klep (en octaafklep)

Als je dan met je embouchure experimenteert dan voel je dat je precies op een boventonengrens zit. als je je embouchure wat minder doet word het een g.

je kan er erg mee rock en rollen. als iemand behoefte heeft aan een voorbeeldje, dan toeter ik hem even in en zet ik hem even op Music Online, zeg het maar
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Frankie73

• Member
  • *
    • http://myspace.com/famusica
(No subject)
« Reply #13 on: 06 January 2008, 14:24:15 »
Bedankt voor die officiele benamingen (Londeix), kom net kijken dus dan helpt het wel als je weet waar het over gaat en dat wordt zo steeds duidelijker. Meteen even een plaatje erbij gezocht, mss handig voor andere beginners:

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #14 on: 06 January 2008, 15:02:17 »
Welke Bb ik gebruik hangt volledig van de situatie af.
Voor ieder loopje of klank is er een andere Bb het meest geschikt.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...