Author Topic: Saxual healing  (Read 8989 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JazZeus

• Member
  • *
Saxual healing
« on: 18 January 2008, 23:22:19 »
Voor de meesten op dit forum is sax spelen iets wat je van vrolijk nog vrolijker kan maken.

Maar neem je de sax ook ter hand als het minder gaat? Helpt Jazz je van je hoofdpijn af? Leg je je zorgen in je blue-notes? Treur je in G-mineur om je verloren liefde in een Elegie van een klassieke componist?

Met andere woorden: Geloof je in Saxual Healing?
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 19 January 2008, 10:13:14 »
Nee, ik geloof er niet in. Het zou wel makkelijk zijn wanneer je je zorgen kon oplossen door saxofoon te gaan spelen.... Nieuw soort therapie....

Er is tot nu toe echter maar heel weinig geweest wat mij van het saxofoonspelen af heeft kunnen houden. Alleen wanneer ik heel moe ben, komt het wel eens voor dat het allemaal niet lekker loopt. Zelfs als ik hoofdpijn heb kan ik gewoon doorspelen.

Het feit dat je saxofoon speelt, of uberhaupt met muziek bezig bent, kan er natuurlijk wel voor zorgen dat je leven meer inhoud heeft en dat je je daardoor gewoon prettiger voelt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 19 January 2008, 14:15:14 »
Ik heb dit juist wel. Als ik me ff niet lekker voor ga ik zitten spelen en is het zo weer over.
Ook wanneer ik een drukke dag heb gehad en ik heb 's avonds bijvoorbeeld orkest ben ik alle spanning van die dag weer kwijt.

Heeft niks met majeur of mineur te maken, maar gewoon met het spelen op zich.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #3 on: 19 January 2008, 15:34:19 »
Mentaal zeker niet.
Ik merk dan vaak dat ik de concentratie mis en ook niet kan opbrengen..
Zijn vaak de meest frustrerende avonden voor mij..

Misschien in een combo of zo, dat je helemaal je eigen weg kan gaan, maar in een wat strakker georkestreerde setting.... Nee

Fysiek zeer zeker.
Er gaat niet boven even blazen als je (lichtelijk) verkouden bent..
Ben je er gelijk voor een paar uur vanaf..

Afgelopen week ook. Last van mijn keel, kortademig...
Toch maar naar het dweilorkest gegaan en mijn longen uit het lijf geblazen op dat grote plastic ding...
Daarna.... Nergens meer last van  :D

Offline Huibo

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 19 January 2008, 16:35:11 »
Mentaal misschien wel, lichamelijk niet: aspirine werkt bij mij beter.
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 19 January 2008, 23:53:11 »
Grappig... Ik had helemaal niet gedacht aan repetities van orkesten enzo. Ik bedoel eigenlijk gewoon het thuis wegblazen van problemen :-P. Overigens nu ik eraan denk, het beste medicijn voor lichte hoofdpijn is keiharde bigbandjazz.

Zelf ben ik een vrij wetenschappelijk mannetje, en ik kan er dan eigenlijk ook niet in geloven. Alhoewel: door te stoppen met piekeren door met iets anders bezig te zijn kunnen zorgen (tijdelijk) verdwijnen, dat is best wetenschappelijk verantwoord. Door hard te blazen kan misschien ook wel een verkoudheid overgaan.

De aanleiding voor dit topic was dat ik gister met 38,5 koorts en een dichte neus de sax pakte, en ben gaan spelen. Na een uur leek alles een stuk beter te gaan, en vanochtend stond er weer netjes 37,1 op de thermometer.

Geloven in saxual healing alsof het een wonder is, doe ik niet. Maar als er een verklaring voor is te vinden, en het werkt kan ik er wel in geloven.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 20 January 2008, 00:39:45 »
Fysiek doet de sax niks voor mij, maar mentaal wel. Als ik me niet goed voel, en ik speel mee in een jamsessie (of en optreden, of een repetitie van mijn band, of..), voel ik me in een keer weer veel beter. De reden daarvan is volgens mij gewoon dat je je even totaal ergens anders op focussed.

Dit kan trouwens als ik studeer helemaal andersom zijn: als ik me niet goed voel en ik studeer, lukt het spelen niet echt. Dan voel ik me natuurlijk nog minder :)

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 20 January 2008, 10:51:25 »
Het beste medicijn om een verkoudheid te bestrijden is gewoon keihard sporten. Gewoon aan beginnen ook al voel je je hardstikke rot. Na het sporten ben je een heel stuk opgeknapt!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #8 on: 20 January 2008, 12:56:10 »
Quote from: "Pieter"
Het beste medicijn om een verkoudheid te bestrijden is gewoon keihard sporten. Gewoon aan beginnen ook al voel je je hardstikke rot. Na het sporten ben je een heel stuk opgeknapt!

zit je eh eh ........ nog steeds..........  aan je stoel gebonden of eh eh.....           :roll:

ON-topic: Ik las net
Het saxvirus heeft mij toen een jaartje ofwat verlaten, maar is sinds de dood van mijn oma in alle hevigheid teruggekomen. Apart hoe je na zoiets toch je verdriet weglegt in zo'n instrument.

saxual healing!!!! Kan het er alleen maar mee eens zijn

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 20 January 2008, 14:15:18 »
Quote from: "Zoot"
Quote from: "Pieter"

zit je eh eh ........ nog steeds..........  aan je stoel gebonden of eh eh.....           :roll:

ON-topic: Ik las net
Het saxvirus heeft mij toen een jaartje ofwat verlaten, maar is sinds de dood van mijn oma in alle hevigheid teruggekomen. Apart hoe je na zoiets toch je verdriet weglegt in zo'n instrument.

saxual healing!!!! Kan het er alleen maar mee eens zijn

Ja, nog een week zitten en dan mag ik weer gaan leren lopen. Ben nu dus ook gewoon verkouden.....geen sporten voor mij dus.

je kunt in je verdriet of in je plezier natuurlijk je toevlucht zoeken in allerlei zaken, en dat kan best saxofoon spelen zijn. En dat kan best de aanzet zijn tot het kunnen oplossen van wat je dwars zit, maar echt grote problemen....mmmmm....ik denk het niet. Ik vind dat mijn mentale gesteldheid geen reden is voor het feit dat ik saxofoon speel. Ik speel saxofoon omdat ik dat graag doe. Je moet uiteindelijk ook in een treurige bui heel vrolijke muziek kunnen spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #10 on: 20 January 2008, 16:34:09 »
Quote from: "JazZeus"
Zelf ben ik een vrij wetenschappelijk mannetje, en ik kan er dan eigenlijk ook niet in geloven. Alhoewel: door te stoppen met piekeren door met iets anders bezig te zijn kunnen zorgen (tijdelijk) verdwijnen, dat is best wetenschappelijk verantwoord. Door hard te blazen kan misschien ook wel een verkoudheid overgaan.

Simpel, meer zuurstof  :wink:

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #11 on: 20 January 2008, 17:32:25 »
voor mij geldt beiden.
Ik vind dat het lichamelijk helpt omdat je toch even je longen laat werken enzo.
Mentaal helpt het ook enorm. Ik zit thuis een paar uur te studeren en dan wil ik toch even een half uurtje 'ergens anders' zijn.
Ook ben ik door het leren met de hersenen al bezig geweest; dit heeft als resultaat dat ik beter geconcentreerd ben tijdens het toeteren.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 20 January 2008, 21:36:12 »
Mentaal misschien wel.
Even je gedachten laten gaan.
Maar dat werkt met iedere hobby zo denk ik.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 21 January 2008, 17:23:57 »
Leo: die kaakchirurg had met een paard te maken, maar niks met het saxofoonspelen :-D
Alhoewel mijn fysieke toestand (lees: pijn in die verdomde kaak/kiezen) er nog niet van weggaat.

Mijn longen ben ik trouwens vergeten te noemen. Ik heb zware bronchitis. En door het saxofoon spelen heb ik een normale longinhoud, als van een gezond persoon.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #14 on: 22 January 2008, 08:52:27 »
Mentaal gezien werkt muziek maken zeker weten "helend". Niks is lekkerder dan even een mooi nummer spelen als je een beetje down bent  8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...