Main Menu

Mijn nieuwe sopraan!

Started by Anacho, 20 February 2008, 14:45:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anacho

Zoals jullie aan enkele vragen van mij gemerkt hadden ben ik al een tijdje op zoek naar een sopraansaxofoon... en gisteren mijn slag geslagen :). Op Marktplaats heb ik een SML (Strasser-Marigaux-Lemaire) Rev. D uit 1956 gevonden voor een schappelijke prijs. Over SML is niet zoveel bekend, maar de saxofoons staan bekend om hun uitstekende intonatie en moderne applicatuur (vergelijkbaar met Selmer). Dat laatste sprak mij bijzonder aan, en het voelde ook vertrouwd toen ik de sax in handen kreeg. Wel heeft 'ie lang in de kast gestaan, bijna alle polsters en kurkjes uitgedroogd en veel stof tussen de mechaniek. Maar geen deuken of kromme stangen ofzo voor zover ik kon zien, dus een revisie is niet nodig denk ik. Ik heb het bedrag voor een grote beurt van de prijs afgepraat waardoor ik uiteindelijk ยค800 voor de sax betaald heb.

Ik ben er echt enorm blij mee, voelt een stuk beter dan die Mark VI alt  :-D ik hou jullie op de hoogte!

the martin

Mooi man, goeie find

Maar ik betwijfel of je het linker pink plateau met een Selmer kunt vergelijken..  8)

Amanda

Gefeliciteerd met je aanwinst!
Nu op goede naar het juiste mondstuk, juiste rietjes, juiste binder, enz....
:-D
Ik heb overigens nogal wat rietjes liggen hier die ik niet meer gebruik.
Dus mocht je interesse hebben. Zowel 3 als 3,5 van verschillende merken. Helemaal nieuw.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Anacho

Bedankt voor de leuke reacties!

@ the martin, inderdaad, het linkerpinkplateau is wel een beetje anders. Maar die kleppen werken nu ook niet lekker omdat het instrument niet goed is afgesteld, dus ik wacht even af hoe ze straks zijn. En anders moet ik er maar aan wennen :).

@ Amanda, bedankt, en inderdaad die zoektocht heb ik voor m'n alt net een beetje afgerond en nu mag ik nog een keer. Hopelijk gaat het nu iets makkelijker... En in die rietjes heb ik zeker interesse, kun je me een PM sturen wat je precies hebt en wat je voor het hele zootje wil hebben? Tips over mondstukken zijn ook zeer welkom, ik zoek een beetje een warme zachte toon.

@ leo, deze sopraan is wel een echte Rev. D gelukkig, dat heb ik wel even uitgezocht. Hoewel de sax dus in niet al te beste staat is heb ik er even op geblazen met een aftands mondstuk van de verkoper en zowel klank als stemming klonken mij goed in de oren. Dus ik ben benieuwd hoe het straks is als hij weer tiptop is :).

Huibo

Gefeliciteerd met je nieuwe sop :D
Ik heb een Marigaux hobo, misschien wel familie.
Huib
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Jeroen Conn

Gefeliciteerd! Mooi instrument.

Je bent er ook maar druk mee!  :D
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Anacho

Auw... moet toch gereviseerd worden... maar ja daar was de prijs ook wel naar. Moet er 3 weken op wachten  :(.

Tom

Gefeliciteerd met je nieuwe sax.
Zeer schappelijke prijs lijkt me.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Thijs Leuven

Je bent druk bezig een verzameling aan te leggen...  :lol:

Ik moet toch maar weer eens verder gaan kijken, heb er ook pas 3...  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

jupialto

Ik zeg: van harte!

Volgens mij een goede prijs-kwaliteit verhouding, als ik je verhaal zo lees..

Veel plezier ermee!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Anacho

M'n saxofoonleraar blijkt precies dezelfde te hebben, dat zegt wel wat over het instrument :). Ik kan echt niet wachten tot hij klaar is, ik wil dit al zo lang... nog even geduld oefenen en ondertussen basklarinet leren spelen (in es  :-D).

Jeroen Conn

Als die sopraan klaar is zul je er echt aan moeten geloven: in Bes dus  :-D
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Anacho

Ja maar op een sopraan heten de noten toch hetzelfde in vergelijking met de altgrepen (als in, alles los = cis)? Dat is het moeilijkste van van altsax naar basklarinet schakelen als je het goed doet, dan moet je dus alle grepen die je gewend bent vergeten en alles een kwint opschuiven. Neem van mij aan dat dat even duurt voordat je dat onder de knie hebt...

Huibo

Quote from: "Anacho"Ja maar op een sopraan heten de noten toch hetzelfde in vergelijking met de altgrepen (als in, alles los = cis)? Dat is het moeilijkste van van altsax naar basklarinet schakelen als je het goed doet, dan moet je dus alle grepen die je gewend bent vergeten en alles een kwint opschuiven. Neem van mij aan dat dat even duurt voordat je dat onder de knie hebt...
Dat lijkt maar zo, een klarinet speelt in het ene octaaf als een Bes- in het andere octaaf als een Es instrument.
Het is even doorbijten, maar op een gegeven moment (uno momento dado) voel je aan je instrument welke notenset je moet gebruiken, net zo goed dat je mond zich naar je mondstuk zet. Dat wordt een automatisme :D
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Oliver

Mooi instrument.
Heb je ook een plaatje met het licht aan de "andere" kant,
zodat we het instrument in z'n volle glorie kunnen bewonderen?
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size]