Ik lees eigenlijk nooit iets over de Serie III op dit forum, ik zie wel veel dingen over de SA80II voorbij komen (en nee niet alleen van mij :-D.
Eenmaal thuis natuurlijk meteen proberen. Het eerste wat me eigenlijk opviel is dat alles heeeel zwaar, solide en robuust aanvoelt. Dat lijkt positief en zo kwam het ook wel op mij over in eerste instantie. Alleen, alle kleppen zijn superstroef, de octaafklep rammelt als de ziekte, kleine octaafklepmechanisme met een soort rare kiepunit plakt de hele tijd vast... Gevolg, RSI in je duim en veel ergernis na een klein uur spelen. De drie linkerpalmkeys (zo heet dat toch

) voor D, Dis en E priemen heel ver je hand in en soepel schakelen van D naar Bes bijvoorbeeld kun je dus wel vergeten. En het geluid, enorm blikkerig en slecht aansprekend onderin (met gewoon dus zelfde mondstuk en riet als ik gewend ben). Ik zat er gisteravond mee bij de harmonie en het was echt om te huilen.
Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat dit een zondagsexemplaar is óf dat hij totaal nog niet is afgesteld... en zou graag andere ervaringen horen over deze sax. Ben in ieder geval blij dat het mijn sax niet is, en ik hoop dat mijn andere twee saxen niet zo terugkomen van de reparatie... :twisted: