Author Topic: Aangenaam...  (Read 6769 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Catafoor

• Member
  • *
Aangenaam...
« on: 01 March 2008, 20:34:13 »
Beste Forumleden, Saxliefhebbers,

Het ligt eigenlijk aan mijn zoontje van 9. Vorig jaar wilde hij graag een muziekinstrument gaan leren bespelen, en na een stuk of zes mini-lesjes (viool, cello, piano, gitaar, trompet, sax), koos hij voor sax. Ik heb 'm niet beinvloed, echt niet...
Tot zijn verrassing hoorde hij, pas na het kenbaar maken van zijn voorkeur, dat papa ooit ook wel eens een jaartje sax had gespeeld, een kleine dertig jaar geleden. Vooral het idee dat er bij oma op zolder nog ergens een saxofoon zou moeten liggen, sprak hem erg aan. En warempel mijn oude King 613 (alt) was er nog. Maar wat een uiterlijk, helemaal verweerd. Er kwam nog maar weinig controleerbaar geluid uit, wel een wilde scheepshoorn. Toch zag de reparateur nog wel iets in de King, en na het herstellen van een slechte pad hier en daar en na het dichten van de nodige lekken bleek er toch wel muziek in te zitten.
Sinds september vorig jaar speelt mijn zoontje altsax op mijn oude King. En zijn enthousiasme is aanstekelijk: in november ben ik ook weer met saxlessen begonnen. Nu op sopraan (oude liefde). Mijn belangstelling is weer helemaal opgebloeid, niet alleen voor het muziekmaken maar ook voor de geschiedenis van het instrument. Ik kan me geweldig vermaken met oude patenten, wonderlijke klepstangetjes, onverwachte toongaten, prachtige soundclips. Leve het internet!

groeten,
Wim
Sopraan: Yanagisawa S901
Tenor: Buffet Crampon S1

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #1 on: 01 March 2008, 21:32:50 »
hé welkom  :o jullie twee........
leuk verhaal ook,  :lol: denk dat we meer van je te lezen krijgen :lol:

8) ToeT toET, groeT van ZOoT 8)

Offline Huibo

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 01 March 2008, 22:29:43 »
Welkom op het forum,
Sommige mensen worden door hun ouders, anderen door hun vriend, vriendin, vrouw aan de muziek gebracht en weer anderen door hun kinderen.
Groeten en veel plezier samen, Huib
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 01 March 2008, 23:28:09 »
Welkom beide en veel plezier :).

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 02 March 2008, 01:53:46 »
Welkom hier

Offline saxtammie

• Member
  • *
    • http://www.saxtammie.come2me.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 02 March 2008, 08:22:20 »
Welkom!

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 02 March 2008, 10:30:02 »
Welkom hier Wim.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #7 on: 02 March 2008, 11:39:27 »
Welkom hier!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 02 March 2008, 23:10:03 »
Wauw! Is toch geweldig dat je zoontje nu op jouw vroegere sax blaast?!
Je hebt ook een eerlijke saxreparateur, voor hetzelfde geld had ie gezegd dat er niks meer aan te doen zou zijn, en jij de sax inruilen en hij mooi jouw sax voor meer verkopen, hahaha!
Nee, daar krijgt ie een slechte naam van... :-D
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 02 March 2008, 23:36:43 »
Welkom!
Geweldige avatar heb je :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline John G

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 03 March 2008, 14:20:26 »
Welkom op de forum Catafoor  :)
Maybe... Someday.... I\'ll be able to play (beter) \":)\"

Offline Catafoor

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 03 March 2008, 19:34:24 »
Bedankt voor jullie warme welkom.
En ja, ik vind het ook geweldig dat mijn zoontje nu op de sax speelt waar ik ooit een zomer vakantiewerk voor heb gedaan (althans voor de helft; andere helft nam mijn vader voor zijn rekening). Mijn sopraan is overigens een Yanagisawa S901.
En Amanda, wat aardig van je dat je m'n avatar waardeert. Misschien is het wat ver gezocht om een mannetje in het plaatje te herkennen, maar als je eenmaal de wenkbrauwen en de kraaloogjes eronder hebt gezien, dan lijkt het plaatje zelfs eerst en vooral een mechanisch gezichtje (okay, okay, levendige fantasie...).
Het is natuurlijk eigenlijk iets anders. En opmerkelijk dat juist de Buffet S1 speelster er een opmerking over maakt (zij heeft het herkend): het is de 'pinktafel' voor de rechterhand (Es/C) van de Buffet Crampon S1 (uit de patent-tekening).
Amanda, jij bent ook de aangewezen persoon om mij te vertellen of deze constructie ook op jouw S1 Sopraan zit. Ik meen me te herinneren weleens gelezen te hebben dat alleen de alten en tenoren deze Es/C bediening hebben. Bij mij zit-ie inderdaad op m'n tenor. Het is niet bepaald een gewichtsbesparing, dus het zou me niet verbazen als je op de Sopraan gewoon rollers hebt (maar waarom deze constructie dan ook niet op de bariton zou zitten, tja....?).

Offline Willem

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 03 March 2008, 22:14:19 »
Welkom Wim :!:  :!:  :!:

Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #13 on: 04 March 2008, 13:56:51 »
Ik ben altijd benieuwd waarom iemand zo'n usernaam gebruikt  8)

Leraar nederlands of zo

Bron: Wikipedia

Cataforen: de anafoor verwijst naar het antecedent dat later genoemd wordt.

In de enge zin van het woord is een anafoor een woord of woordgroep die naar een eerder genoemd woord of woordgroep verwijst. In ruimere zin omvat het alle soorten verwijzingen. In de literatuur wordt een anafoor vaak aangeduid als een voornaamwoord. Dit is echter te beperkt, omdat alle verwijzingen van een willekeurige woordsoort kunnen zijn.

:-D

Offline Catafoor

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 04 March 2008, 16:49:40 »
Ja, wikipedia komt al aardig in de buurt. Een catafoor is een vooruitverwijzing en een anafoor een terugverwijzing. Bijvoorbeeld, in de volgende zin is 'hem' de catafoor bij 'Edwin': "Als je hem ziet, doe Edwin dan de groeten". De catafoor 'hem' wijst vooruit; er wordt een verwachting opgeroepen die moet worden ingelost, hier via de consequent 'Edwin'. Strict genomen zou je de analyse ook kunnen omdraaien: dan is 'Edwin' de anafoor bij antecedent 'hem'.
Mijn gebruikersnaam is dus, zoals eigenlijk elke forum-gebruikersnaam, een vooruitverwijzing naar de persoon die zich al forum-gebruikend aan jullie voordoet. 'Terugverwijzing' is in de virtuele wereld minder toepasselijk, toch...?
(En ja, wel onderwijs, maar geen nederlands.)