Beste Forumleden, Saxliefhebbers,
Het ligt eigenlijk aan mijn zoontje van 9. Vorig jaar wilde hij graag een muziekinstrument gaan leren bespelen, en na een stuk of zes mini-lesjes (viool, cello, piano, gitaar, trompet, sax), koos hij voor sax. Ik heb 'm niet beinvloed, echt niet...
Tot zijn verrassing hoorde hij, pas na het kenbaar maken van zijn voorkeur, dat papa ooit ook wel eens een jaartje sax had gespeeld, een kleine dertig jaar geleden. Vooral het idee dat er bij oma op zolder nog ergens een saxofoon zou moeten liggen, sprak hem erg aan. En warempel mijn oude King 613 (alt) was er nog. Maar wat een uiterlijk, helemaal verweerd. Er kwam nog maar weinig controleerbaar geluid uit, wel een wilde scheepshoorn. Toch zag de reparateur nog wel iets in de King, en na het herstellen van een slechte pad hier en daar en na het dichten van de nodige lekken bleek er toch wel muziek in te zitten.
Sinds september vorig jaar speelt mijn zoontje altsax op mijn oude King. En zijn enthousiasme is aanstekelijk: in november ben ik ook weer met saxlessen begonnen. Nu op sopraan (oude liefde). Mijn belangstelling is weer helemaal opgebloeid, niet alleen voor het muziekmaken maar ook voor de geschiedenis van het instrument. Ik kan me geweldig vermaken met oude patenten, wonderlijke klepstangetjes, onverwachte toongaten, prachtige soundclips. Leve het internet!
groeten,
Wim