Author Topic: Conn op het pluche  (Read 3039 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
Conn op het pluche
« on: 15 March 2008, 21:58:05 »
Alhoewel het pas enkele weken geleden is dat ik m'n nieuwe Martin tenor kocht begon het de laatste dagen toch alweer te kriebelen. Als serieus tenorist moet je tenslotte toch op z'n minst ook een alt hebben, gewoon 'voor erbij'. :-)  

Door samenloop van omstandigheden (Marktplaats) ben ik nu dus weer een sax rijker. Het is een Conn geworden, een New Wonder II, ook wel bijgenaamd: 'Chu Berry', hoewel dat historisch niet correct is. Een dergelijke Conn alt was al langer m'n favoriet en ik heb natuurlijk een naam hoog te houden.

Ongelooflijk hoe het instrument er uitziet, haast als nieuw! Ik dacht eerst dat alles overgespoten was maar nader onderzoek wees uit dat het allemaal erg historisch verantwoord was. De uitvoering is: '2: Quadruple silver plated, sand blast finish; points burnished, with inside of bell gold plated and burnished. Finger tips pearl inlaid and pearl rollers.' Wat er op neer komt dat de body mat verzilverd is met gepolijste accenten en dat de beker goud is van binnen. Die zware verzilvering vind je overigens weer terug in het gewicht (belachelijk zwaar voor een alt) en in de klank (belachelijk zwaar voor een alt).

De sax was een jaar geleden gereviseerd bij Tim Brennan en speelde dus goed, alhoewel de lage B en Bes hard ingedrukt moeten worden om het sluitend te krijgen. Er kan veel lucht doorheen en alle noten spreken goed aan, en dan die klank! Ik heb ca. een half jaar geleden een poosje een Chu alt gehuurd. Die had een erg groot maar wel wat 'week' geluid. Deze sax speelt ook groot maar lijkt veel meer massa in de toon te hebben. Met een Meyer mondstuk kun je er zonder moeite het Charlie Parker geluid uithalen of Paul Desmond nadoen. Voor het moderne werk moet er wel een ander mondstuk op, ik weet nog niet wat. Woensdag neem ik hem mee naar bigbandrepetitie om hem daar eens te testen.

Bij de koop inbegrepen was verder een originele Conn koffer inclusief origineel 'harpje' en een soort polster meetliniaal, ook van Conn. Verder zat er een Meyer 5M mondstuk bij dat achteraf erg fijn speelde. Met een niet te zwaar Rico of V16 rietje was het lekker blazen geblazen.

O ja, ik heb natuurlijk ook meteen foto's gemaakt:

Conn op het pluche

mooie gravure op gepolijste achtergrond

nailfile Gis, hier is ook goed de gold plated beker te zien

de microtuner is in perfect werkende staat

de extra trilklep is ook functioneel

hier is goed het verschil te zien tussen mat en gepolijst
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 16 March 2008, 00:28:22 »
Gefeliciteerd!!!
Mooie toeter. De microtuner is nog goed?

Ben benieuwd naar de sound clips :)

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 16 March 2008, 02:50:30 »
Dit is inderdaad een hele mooie.

Gefeliciteerd.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #3 on: 16 March 2008, 11:12:20 »
gefeliciteerd met deze.
echt heel mooi ding  :o

Offline Erik

• Member
  • *
    • http://www.outofthebasement.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 16 March 2008, 11:16:21 »
Heel mooi!!!
Heb hem zelf ook gehad, nog steeds een beetje spijt van, dat ik 'm verkocht heb  :(
Alt: Rene guenot,
      mondstuk: King,
      Rico plasticover riet 2,5.  Tenor: Keilwerth the new king,            mondstuk: Otto link 6*,            Rico plasticover riet 2,5.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #5 on: 16 March 2008, 11:39:18 »
Wauw.......
Wat een pracht en praal :D

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #6 on: 16 March 2008, 13:09:59 »
=P~  =P~  =P~  =P~  =P~  =P~  =P~  =P~  =P~  =P~
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Huibo

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 16 March 2008, 15:32:06 »
In een woord: schitterend.
(voor de rest  ben ik sprakeloos)
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 16 March 2008, 15:55:59 »
Prachtige sax :!:  :D

Wat kun je eigenlijk met zo'n microtuner? Die dingen vallen me altijd op bij Conns, maar ik weet eigenlijk niet waar je het precies voor gebruikt.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 16 March 2008, 16:25:42 »
De microtuner is een 'fijnstemmer'. Door er aan te draaien schuift ie in of uit (je verstelt eigenlijk de halslengte). Je hoeft dus niet meer af te stemmen door het mondstuk over het halskurk te verschuiven. Een microtuner kan handig zijn als je een loszittende rietbinder hebt (bv. Francois Louis) omdat je het mondstuk niet aan hoeft te raken als je afstemt.

Het is dus eigenlijk een stukje 'luxe' wat na de oorlog snel in onbruik raakte, waarschijnlijk omdat het relatief duur en gecompliceerd was. Als je hier bv. lekkage krijgt wordt je sax onspeelbaar. Ik heb ook wel eens microtuners gezien die zoveel speling hadden dat je het mondstuk een paar mm op en neer kon bewegen. Gelukkig is mijn exemplaar in perfecte staat en ik gebruik hem dan ook.  :D
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #10 on: 16 March 2008, 19:30:32 »
Die van mij werkt helaas niet meer, je kan er aan draaien zoveel je wil, komt geen mm van zijn plaats  :lol:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #11 on: 16 March 2008, 19:42:07 »
Een hele mooie sax. Hij valt goed op vergeleken met die stoel :) .

Heb je misschien voor mij een nog duidelijker foto dan deze?
Eentje die groter is en duidelijker het verschil tussen het matte en het glanzende gedeelte van de gravure... Een echte close-up...

Het blijft leuk dat mensen foto's maken en posten op het forum. Dusss who's next?  :roll:
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 16 March 2008, 22:19:24 »
Haha kriebels, bekend verschijnsel :) gefeliciteerd met deze mooie aankoop!

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 17 March 2008, 01:59:04 »
Heel mooi stel: the beautiful sax en the red chair.  8)
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Big One

• Member
  • *
    • http://www.wooow.nl
(No subject)
« Reply #14 on: 17 March 2008, 23:55:16 »
Is ook wel een plaats die deze "Grande Dame" verdiend toch?  ;-) Wat een waanzinnig mooie schoonheid. WoooW!!!
een dag zonder muziek is een ***dag